sister wanted Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Jobber i etav landets helseforetak. Har for tiden permisjon fra min 100% stilling og jobber 80%. Resten av tiden koser jeg meg hjemme med 3åringen. Er nå gravid med nr 2. Når må jeg ev gå opp i 100 % stilling for å få full uttelling når jeg igjen går ut i permisjon? Ønsker å være hjemme i et år. Vil ikke spørre på arbeidsplassen min da jeg ønsker
Elinlita Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Hvis dere klarer dere på 80% lønn så er det vel greit å holde den stillingsprosenten du har nå. Det eneste er hvis du skal ha 100% permisjon med 80% lønn, da taper du jo endel penger med den stillingsprosenten du har nå.
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 hei:) du bør opp i 100% 1 mnd før du søker ny perm. når du skal gå på fastlønn er det sist utbetalte fastlønn som legger grunnlaget på foredrepengene dine. du taper jo penger uansett hvis du ikke går over i din 100 % igjen... skjønner ikke hva hun over mener....
b77h Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 ja, du taper penger, men penger er ikke alltid alt i livet da! Jeg har valgt å fortsette i 80% stilling etter jeg ble gravid også. vurderte å gå opp pga pengene, men har virkelig trengt den ekstra fridagen nå - og nyter det. Men ellers så er det vel de siste 6 mnd som teller?
Gjest Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Du må ha tiltredt i den nye stillingsprosenten, så tekninsk sett kan du vente til dagen før du går ut i permisjon.
Tamline Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 Du kan jo bare gå opp til 100%, for så å sykemelde deg 20%. Veldig enkelt og greit, da får du jo sykepenger for de resterende 20%, + at du får for 100% når du går ut i permisjon.
NormaJean Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 tamline: hvorfor i alle dager skal hun sykmelde seg de 20%??? hun er da ikke syk? bare for at hun skal få mer penger? syns ikke svaret ditt var så veldig enkelt å greit jeg....... skal man "bare" gjøre slikt? på hvilke grunnlag? skal hun sykmeldes for å være hjemme og kose seg med 3 åringen? jeg har blitt gravid nå som jeg jobber kun 50%. kjempe kjipt fordi jeg skulle ønske at jeg hadde hatt full stilling og mer penger til neste perm, men skal jeg liksom ta en ny 50% stilling for så "bare" sykmelde meg? sorry, men syns tankegangen din er noe merkelig her
Gjest Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 Permisjonspenger regnes ut fra hva du gjennomsnittlig HAR tjent siste tiden før permisjon. Hjelper lite om du har permisjon fra 100% stilling, og går opp i 100% rett før permisjon. Grunnlaget for utbetaling vil uansett være siste måneders lønn. Ergo bør du fortest mulig opp i 100% stilling om du ønsker opptjene grunnlag for 100% utbetaling.
SusyQ Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Er i samme situasjon. Personaldirektøren på jobben min sa jeg måtte ha jobbet 100 prosent i 6 mnd før permisjon (jeg har ikke råd til å få 80 prosent av 80 prosents lønn)l, så jeg gikk opp til 100 umiddelbart etter at jeg ble gravid. Men ta en tlf til NAV du, det er enklest. (Og si GJERNE ifra her inne hva de sier. Synes det var ganske pes å begynne å jobbe MER i en fase hvor jeg var ekstra sliten, kvalm etc, så vil gjerne slippe å gå gjennom det samme med nestemann..)
~Fru R~ Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Her står det litt: http://www.nav.no/805351686.cms For arbeidstakere: Inntekten du har når du går ut i permisjon teller, men dersom den avviker mer enn 25% fra de siste 3års årsinntekt blir den endret. Blir du derimot sykmeldt gjelder inntekten du hadde de fire siste ukene før sykmelding. Dersom den ble varig endret i disse 4 ukene gjelder ny lønn. Da blir også sykepengene grunnlaget for foreldrepengene. http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Sykepenger+til+arbeidstakere
Tamline Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 Jeg mente selvfølgelig ikke at hun skulle sykemelde seg 20% for å være hjemme å kose seg. Men jeg tenkte at hvis hun ikke hadde vært gravid, så hadde hun kanskje orket å jobbe 100% ? Da er det jo bedre at hun sykemelder seg de 20%, sånn at hun får det hun har krav på. Selv har jeg 60% fast stilling, men har jobbet ekstra, og da hatt opp imot 100%. Nå får jeg ikke jobbe mer en 60% pga ryggen min, og da har jeg fått sykemelding på 40%, og kan jobbe 60%. Dette fordi NAV ser på dette som tapt inntekt for min del, da jeg kunne ha jobbet mer hvis jeg ikke var gravid. Prøvde bare å hjelpe:) Beklager hvis jeg tenkte helt feil.
fotball mor Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 Hadde også perm fra min 100% stilling. Gikk i 80 da jeg ble gravid. Fikk 100 da jeg var tre mnd på vei, og er veldig happy med å få full uttelling på permisjonspengene når det kommer. Selvfølgelig må man ha lov å tenke litt økonomisk!! Med store lån og mange barn, må man jo det???!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå