Gå til innhold

Hjelp! Noen som vet reglene i forhold til permisjon og stillingsprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i etav landets helseforetak. Har for tiden permisjon fra min 100% stilling og jobber 80%. Resten av tiden koser jeg meg hjemme med 3åringen. Er nå gravid med nr 2. Når må jeg ev gå opp i 100 % stilling for å få full uttelling når jeg igjen går ut i permisjon? Ønsker å være hjemme i et år. Vil ikke spørre på arbeidsplassen min da jeg ønsker å holde ting hemmelig til jeg er kommet inn i 2. trimester...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrepengene regnes i prinsippet ut av siste månedslønn før permisjonen starter, men hvis det er stor forskjell i inntekt i løpet av opptjeningsperioden kan de regne gjennomsnitt av de 3 eller 6 beste månedene. I prinsippet må du derfor opp i 100% 6 mnd. før permisjonsstart for å være helt sikker.

Et annet alternativ som mange på min jobb bruker er å gå opp i 100% så raskt som mulig og heller få en gradert sykmelding hvis de ikke klarer 100% ut hele svangerskapet.

Skrevet

Takk for svar. Skulle jo ønske jeg visste helt sikkert. Håper, men vet jo ikke om alt går braog ønsker i utgangspunktet å fortsette i 80 % da jeg har en liten til hjemme. Men sikkert lurt å øke opp allerede i januar (permisjonen minskal visst ta til i midten av juli) og heller bli delvis sykemeldt ev. Noen som vet helt sikkert om det er slik at foreldrepengene regnes ut fra siste måneds inntekt?

Skrevet

Foreldrepenger regnes utfra skattegivende inntekt, og sykepenger går inn under dette. Så det spiller ingen rolle om du er sykemledt... Jeg er sykemeldt 80% og har vært det i flere mnd, men foreldrepengene beregnes utifra hele beløpet jeg mottar (altså 20% lønn og 80% sykepenger...)

Håper du ble klokere :)

Skrevet

Her er de aktuelle paragrafene:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-041.html#14-5

Paragraf 14-7: " Foreldrepenger til hver av foreldrene beregnes på grunnlag av vedkommendes inntekt etter de samme reglene som for sykepenger fra trygden"

Paragraf § 8-28: "Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

B) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

"

MEN så er det slik at NAV kan gjøre en individuell vurdering hvis inntekten varierer i opptjeningsperioden..

Uansett sykepenger regnes som lønn så hvis du går for 100% stilling og heller satser på en gradert sykmelding hvis det ikke går så er du på den sikre siden.

Skrevet

Takker for svar. Da får jeg tenke litt (fort) på det. Må jo ev øke opp i midten av januar, og bør da gi beskjed helst i går....

Skrevet

Du vil få lønn som vanlig fra din arbeidsgiver (som vil få dette refundert av nav) og trenger i prinsippet ikke starte i full stilling før dagen før du går ut i permisjon. Helt feil at du må begynde flere mnd før du går ut i permisjon.

Skrevet

Det jaja11 sier her er feil. (les på sidene til NAV)

pkt. 1: Det er ikke alle som får vanlig lønn fra arbeidsgiver i permisjonstiden. Den ordningen gjelder stort sett offentlig ansatte og en del større private bedrifter, men langtifra alle.

pkt. 2: Foreldrepenger beregnes som sykelønn. Hvis du har 1 dag med høyere lønn vil ikke den slå ut voldsomt på beregningen av foreldrepenger. Den tar utgangspunkt i de siste 4 uker/siste mnd. Her er et talleksempel: i 19 dager tjener du 500 kr pr. dag, men den siste dagen tjener du 1000. Beregningsgrunnlaget for siste 4 uker blir da 10 500. Hvis du hadde jobbet fulltid hele mnd. ville beregningsgrunnlaget blitt 20 dager x 1000 = 20 000 kr.........

P.s. i tillegg har du det med at NAV kan foreta en individuell vurdering av lønn i hele opptjeningsperioden...

Skrevet

Her var det snakk om deg, og som arb.taker i et helseforetak er du offentlig ansatt og vil få lønna fra din arbeidsgiver (så lenge du er ansatt ut permisjonstiden). Lønna går slik som vanlig og det er stillingsprosenten din ved permisjonsstart som gjelder (jeg jobber med dette til daglig og er dessuten i samme situasjon selv).

Skrevet

jaja! slik det ser ut skal jeg ut i permisjon 12. juli. mener du at jeg kan øke opp til 100 % fra 1. juni og dermed få 100 % foreldrepenger selv om jeg har jobbet i 80 % siden jeg startet igjen etter endt svangerskapspermisjon med forrige? hadde vært kjempefint å vite dette nå, så kan jeg vente litt med å fortelle avdelingssykepleier. (Hun klarer aldri holde helt tett om slike ting...)

Skrevet

Husk nå at dersom du skulle bli syk i svangerskapet og trenge sykemelding vil du IKKE gå opp i sykepenger selv om stillingsprosenten din endres. (forutsatt at du blir sykemeldt før stillingsprosenten endres selvsagt) Du må jobbe i stillingen for å kunne bruke 100% lønn som grunnlag, og det er jo noe å gamble med mot slutten av et svangerskap... I teorien skal det jo holde å gjenoppta arbeidet en dag, men forskjellige nav kontor tolker dette forskjellig. Bare et lite obs til deg en på 3 og ny på gang..

Skrevet

Lille M + st.hans gutten!

Skjønte ikke helt. Det jeg egentlig lurer på er om det er tidsnok for meg å øke opp etter at jeg har vært på tidlig UL og duotest i uke 12. Er ikke så unglenger, og vil ikke snakke om dette på jobbfør jeg vet at alt går bra. Har ikke tenkt å vente til i siste liten. Men kanskje øke opp fra mai?

Skrevet

Ja du kan vente til juni med stillingsøkning. Det er også riktig det lille M sier ang sykemelding. Dvs at dersom du blir sykemeldt kan du ikke øke din stillingsprosent (selv om du bare er delvis sm).

Skrevet

Jeg tolket det som om du ville vente lengst mulig med å øke stillingsprosenten, og ville bare du da skulle være obs på at du ikke vill få med deg økningen i lønn om du allerede skulle være sykemeldt... Du må selv finne ut når du synes det er best å øke opp, men bare ha i bakhodet dette med sykemelding.. Vanskelig å vite hvordan et svangerskap vil bli og det er jo surt om du blir sykemeldt og ikke får med deg økningen i lønn.......

Skrevet

Takker for alle svar. Håper jeg har forstått alt rett;

* Hvis jeg vil ha med meg 100% foreldrepenger må jeg øke opp sentes 1 måned før jeg går ut i permisjon.

* For å være sikker, i tilfelle jeg skulle få et tøft svangerskap og må sykemeldes bør jeg øke opp tidligere, for så ev.å sykemeldes prosentvis slik at jeg klarer stå i jobb ut tiden.

Regner med å snakke med sjefen etter at jeg har vært til duotest i uke 12. Da kan vi diskutere når jeg skal opp i 100%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...