Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Å spørre et ektepar som er human-etikere om de vil være faddere for et dåpsbarn, det gjør man vel ikke... Men hva hvis de er onkel og tante til dåpsbarnet, og det ikke finnes så mange andre fadder-alternativer?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Er de human-etikere så takker de nok nei til å være fadder. Det hadde jeg gjort
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Ja, det er ikke akkurat logisk å spørre dem. Men jeg har bare to andre personer som er aktuelle å spørre, så da må vi kanskje greie oss med to faddere.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Herregud, om de takker nei fordi de ikke tror på kristen dåp, så tenker de jo bare på seg selv og ikke barnet. Da er det kanskje like greit å ikke ha dem som faddere. Jeg ville hatt null problem med å være fadder for noen med en annen trosretning enn meg selv.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Vi er human-etikere og ble spurt om å være faddere. Vi ville gjerne fordi vi viste at vi var såpass viktige i livene deres. Men presten nektet oss...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 helt enig, en fadder i dåp, skal hjelpe foreldrene å gi barnet en kristelig oppdragelse...dette glemmer folk , ettersom de fleste døper barnet sitt pga tradisjonens skyld ..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Mener faddere må være medlem av den norske kirke.......
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 Hvis systemet nekter det, så... Tenkte bare at de færreste faddere sørger for noen kristen oppdragelse uansett, så da hadde det ikke hatt noe å si om fadderne var human-etikere. Slektsforholdet ville betydd mer. Men strengt tatt er det riktig av presten å nekte, dersom man skal tenke på hva ritualet innebærer, utdeling av fadderbevis o.l.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 Hva er oppgaven til en fadder? Det er ikke bare å være der og komme med gaver. Dåp er faktisk en religiøs handling og fadderens oppgaver er knyttet til dette. En fadder påtar ser en ansvarsfull oppgave. Fadderen skal for det første være vitne om at barnet er døpt med en kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”. En fadder påtar seg et langtidsoppdrag. Fadderen skal følge barnet gjennom oppveksten, og vise det kjærlighet og omtanke. Fadderansvaret kan for eksempel følges opp ved å gi barnet en barnebibel, besøke barnet eller sende det en hilsen til dåpsdagen, oppmuntre foreldrene til å ta barnet med på familiegudstjenester og søndagsskole eller ved å tilby seg å ta barnet med på gudstjeneste selv. Å be en human-etiker og å påta seg denne oppgaven er vel ikke helt forenelig med verken den religion barnet døpes inn i og den trosretning en human-etiker har
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #10 Skrevet 26. november 2009 23:31, det var en flott utleggelse av hva det innebærer å være fadder. Får meg til å tro at du jobber i DNK... mener bare at det allerede er så mye hykleri angående fadderordningen. For eksempel er det strengt tatt en selvmotsigelse at samboende par får døpe barna sine i kirken og få velge faddere til barnet. Når de selv ikke lever rett i forhold til Bibelen. Det er bare en av mange selvmotsigelser ligger åpent til skue nåtildags. Majoriteten av de som er faddere er garantert ikke personlig kristne.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 Nå er det vel de færreste av faddere som gjør det som er meningen. Og det er val de færreste av de som døper barna sine som gjør det pga tro.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Takk for det:) Jobber ikke i DNK og er selv agnostiker. Men jeg synes for barnet sin del, og for kirken, at det er leit å se at så mange tar så lett på dette med dåp. At det ikke betyr noe og at det kun gjøres for tradisjon. Noen ganger er det faktisk viktig å tenke igjennom hvorfor man ønsker å utføre rituelle religiøse handlinger og hvordan man tenker å følge opp disse handlingene i fremtiden. Jeg er kanske bare motstander av at folk, og jeg snakker ikke om HI nå, som gjør ting bare for å gjøre det og så tenker man ikke noe videre over at det man gjør faktisk har en betydning og en mening. 23:31
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 ps. jeg er ikke motstander av dåp i kirka og andre kirkelige ritualer, men jeg synes man bør utvise en større respekt for kirken og dens medlemmer ved å ta dette seriøst
christina88 Skrevet 26. november 2009 #14 Skrevet 26. november 2009 23:31 kunne ikke vært mere enig. bra flere ser på dåp som faktisk mer en koselig begivenhet.. jeg er ateist, og derfor feil i min "tro" å døpe eller være fadder hvis man ikke bryr seg om hva dåp går ut på.. er faktisk en kristensermoni..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #15 Skrevet 26. november 2009 Jo, jeg kjenner til betydningen av dåpen, og ønsker virkelig at barnet mitt skal være omgitt av forbedere i oppveksten. Dessverre er det få eller ingen av mine nærmeste som tar sin kristne tro så alvorlig. Tre av mine nærmeste er human-etikere. Jeg har rett og slett ikke noe bra alternativ til dem. Skulle gjerne hatt en person i slekten som f.eks. Annie Skau som var misjonær i Kina i mange år. Da ville jeg med glede spurt vedkommende om å være fadder. Hilsen HI.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #16 Skrevet 26. november 2009 Det var ikke ment som kritikk av deg og det virker som du har tenkt nøye igjennom dette. Bra:) Håper du finner gode faddere til barnet ditt og lykke til med dåpen! 23:31
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 Takk, takk :-) Dessverre gjør ikke Kirken noe for å fjerne hykleriet, det er snarere slik at stadig flere ikke-kristne får bruke Kirken som sin talerstol. Det blir visst stadig flere prester som ikke har tro på Gud! Da ser de vel bare på seg selv som en slags "seremonileder".
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #18 Skrevet 26. november 2009 Jeg er selv Human-Etiker. Hadde noen spurt meg om å være fadder i dåp hadde jeg sagt NEI! Det er stikk i strid med min overbevisning og hadde følt det som et hån mot min overbevisnig ved å ha blitt spurt om noe sånt. Vis repekt for dine venner og deres tro/overbevisning. Et spørsmål om å være fadder i en kristen dåp er respektløst så lenge du vet at de ikke deler din tro og er medlemmer av et annet livssynsorganisasjon!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #19 Skrevet 26. november 2009 Det er ikke kun venner, det er slektninger. Men man kan vel forvente at human-etikere møter opp på gudstjenester (til bryllup og dåp)? De inviterer jo selv mange forskjellige folk til sine humanistiske seremonier. Humanistisk konfirmasjon, for eksempel, som man jo vet er et ikke-kristent alternativ til den kirkelige konfirmasjonen.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #20 Skrevet 27. november 2009 Hvorfor i alle dager hadde du følt det som et hån mot din overbevisning? Hva med livsynsfrihet?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #21 Skrevet 27. november 2009 Mine barn har faddere som er i human-etisk forbund. De takket ja etter samtale med oss og presten, der vi kom til en overenskomst. Presten mente at disse to har en såpass viktig rolle i barnas liv og at det var naturlig at de hadde et sånt ansvar på tross av sin overbevisning, men forsikret seg om at de andre fadderne ville følge opp dåpsopplæringen. Så min eldste sønn har to humanetikere, to personlig kristne faddere og to agnostikere. Det har også min yngste. Så lenge man har snakket ordentlig om hva fadderrollen betyr og hva hver enkelt legger i det, ser jeg ikke problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå