mamma til to i Drammen_85 Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Skrev et innlegg her tidligere i dag men fikk ikke så mye respons... Det jeg lurer på er... Far skal begynne å ha samvær. Men nekter å kjøre de begge veier. Altså hente de og levere di igjen. Noe jeg trodde var hans ansvar og gikk av det han får i avdrag på samvær? Han mener at reise utgifter skal deles likt. Vi bor 20 min fra hverandre. han har ikke bil. det har jeg. jeg trodde reise utgifter gjaldt om det var snakk om lange strekninger som fly tog osv... Hvem har rett? Han gidder ikke ha de om jeg ikke kjører en vei...noe jeg egentlig synes er greit. for ungene har det bedre uten han, men det er en annen historie. er det er regel eller noe som sier at det er hans ansvar å hente og bringe? eller er jeg helt på jordet nå? håper noen kan svare...*frustrert
Manhattan skyline Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Så vidt jeg vet skal man dele reiseutgifter likt, uavhengig av bidrag. Det er i alle fall det jeg har hørt. 20 minutter, det var ikke lange biten!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 opprinelig var det sånn og det er også skrevet et høringsnotat om at hensikten er at det i hovedsak skal være samværsforelders ansvar. men høringsnotatet begyner å dra på åra og det har ikke kommet noe nytt som jeg vet om. om han ikke vil se barna om du ikke kjører og du ikke vil at han skal se barna så er det vel bare å nekte? så kan du vel eventuelt gi deg om han kalder deg in på familievernkontoret.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 angående betaling av reise, så mener jeg å huske at det står i forskriftene til loven om reiseutgifter at det er snakk om reiser der det faktisk koster en del. altså ikke normal henting i barnehagen/hos bostedsforelder foreksempel. noe jeg personlig mener at 20 min er.
Gjest Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Hva som er riktig etter boken vet jeg ikke, men naturlig og rettferdig å ta en vei hver. Du skriver han får fradrag på samvær, men du får vel også bidrag fra han eller?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 Har ikke peiling selv, men fant dette ved å google. "Se på brosjyren "Reisekostnader ved samvær" som finnes på Barne- og likestillingsdepartementet sine sider. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/Reisekostna der-ved-samvar2.html?id=87798 Her står blandt annet: PRAKTISERING AV BESTEMMELSEN: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet. Dvs: Man kan selv bli enige om en løsning, men blir man ikke enig er det samværsforeldren som fysisk må sørge for henting og levering. Bostedsforeldren kan bli pålagt å medvirke. Dette vil typisk være tilfelle der barnet selv skal reise med tog/buss/fly. Bostedsforelder kan da bli pålagt ved dom å levere og hente barnet på flyplass/togstasjon/busstopp. Dette følger ikke direkte av lov, men av rettspraksis."
mamma til to i Drammen_85 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2009 han betaler ikke bidrag. bare lurer på hva som er rett... jeg har kontaktet barnevernet og vi er på møter der osv. jeg vil bare ikke legge til rette for han... han bare krever og krever og skal ha alt på den lette måten. derfor jeg bare lurte på om jeg har lov å be han kjøre begge veier, eller om jeg driter meg ut da
St.Sunniva Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.php?mod=plink&id=7166&PHPSESSID=1d783b983f1a0bf40637048764b4ef82 PRAKTISERING AV BESTEMMELSEN: Foreldrene kan selv avtale hvem som skal hente og bringe barnet til samvær, og hvor barnet skal hentes og bringes, for eksempel i barnehagen eller på skolen. Er de ikke blitt enige om noe annet, er det samværsforelderen som henter og bringer barnet. Bostedsforelderen kan i en avgjørelse om samvær også bli pålagt å medvirke til henting og bringing av barnet.
mamma til to i Drammen_85 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2009 Tusen takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå