mamma til to i Drammen_85 Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Skrev et innlegg her tidligere i dag men fikk ikke så mye respons... Det jeg lurer på er... Far skal begynne å ha samvær. Men nekter å kjøre de begge veier. Altså hente de og levere di igjen. Noe jeg trodde var hans ansvar og gikk av det han får i avdrag på samvær? Han mener at reise utgifter skal deles likt. Vi bor 20 min fra hverandre. han har ikke bil. det har jeg. jeg trodde reise utgifter gjaldt om det var snakk om lange strekninger som fly tog osv... Hvem har rett? Han gidder ikke ha de om jeg ikke kjører en vei...noe jeg egentlig synes er greit. for ungene har det bedre uten han, men det er en annen historie. er det er regel eller noe som sier at det er hans ansvar å hente og bringe? eller er jeg helt på jordet nå? håper noen kan svare...*frustrert*
junijente fikk julijente Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Dersom man ikke blir enige om noe annet er det samværsforelderen som skal hente og bringe barnet, men kostnadene til transporten skal deles mellom foreldrene etter inntekt (bidragsyter får ikke trekk i bidraget for dette). Det står mer utfyllende her: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Samv%C3%A6r/ENDELIGVERSJONReisekostnader%202009.pdf Men det er vel egentlig ikke så urimelig om bf mener dere skal dele på kjøringa? Det er jo også et spørsmål om praktiske hensyn, ikke bare penger i dette, og uten at jeg vet noe om forholdene der dere bor, så vil jeg jo umiddelbart tenke at det er enklere for deg som har bil å kjøre barna, enn for han som ikke har det. Dersom bf skulle gå til sak om dette kan du også bli pålagt å bidra til kjøring og henting.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 reiseutgiftene har ikke med bidraget å gjøre. Der er ikke fradrag for dem i samværsfradraget. Reiseutgiftene skal deles etter inntekt mellom dere. Ikke 50% hver uten at dere har lik inntekt. Som dette; Du har f eks 100 000 i årsinntekt, og far har 200 000. Dette blir tilsammen 300 000. Av 300 000 er din inntekt 33,33333%(100 000 av 300 000). Så da skal du betale 33,33333% av reiseutgiftene, og far skal betale 66,6667% av dem:) Den som har samvær er den som henter og bringer, om ikke annet er avtalt mellom dere. Men siden du har bil, og ikke han, så kan du jo være så grei at du står for dette mot at han betaler deg 66,6667% av reiseutgiftene;)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Blander meg litt i denne tråden jeg. Jeg sliter litt med det samme. Jeg tok av meg all kjøring de første 3 årene. Det siste året har barnefar kjørt siden jeg har vært uten bil. Vi flyttet begge et nytt sted så jeg hadde ikke råd til å beholde bilen. Det tar ca 30-40 minutter med bil å kjøre mellom oss. Men med kollektiv kan det ta både 2 og 3 timer fordi jeg må bruke tre forskjellige kollektiv(mye bytting, venting osv) Barnefar har nå jobbet i den byen jeg bor i så han har kjørt siste året. Da skulle han jo på jobben uansett så det ble ikke noe omvei for han. Nå skal han begynne å jobbe i den byen han bor i så nå nekter han å ta av seg all kjøringen. Jeg prøver å forklare han at det blir veldig slitsomt for meg å styre med kollektiv som tar noen timer frem og tilbake, når han bare kan sette seg i bilen å kjøre rett bort. Dessuten er det styr for barnet å måtte gå på t-bane, tog for så å ta buss. Spesielt når hun er sliten. Syns det er bedre for henne at far henter i bilen sin. Men dette skjønner ikke han da. Er jeg vrang her? Jeg forstår meg bare ikke på han jeg da. Har nemlig en kamerat som kjører 16 mil en vei for å hente barnet sitt annenhver helg. Og han gjør dette for barnets skyld. Skjønner bare ikke at far her kan bruke 1 time tilsammen for å hente barnet han kun ser 4-5 dager i mnd. Jeg har også sagt at jeg skal være med på å betale for kostnadene hans. det blir mye dyrere for meg å ta t-bane, tog+ buss(utenfor sone1) så da må jeg ha mnd kort som koster over 1000 kr i mnd. Jeg tar bena fatt når jeg skal på jobb så jeg bruker sjeldent kollektiv til vanlig. Han tjener 650 000 i året og jeg rundt 250 000. Men han sier at det ikke handler om penger. Han sier at det handler om at han ikke gidder å kjøre begge veier. Angrer i grunn på at jeg var "snill" å kjørte de første tre årene etter bruddet(han mistet lappen i 2 år, det siste året var han bare lat) Mest lyst til å si at hvis han vil ha barnet så får han komme..................... Er jeg helt på bærtur her?
monika 3+1 i magen:) Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 da vi var på mekling, spurte jeg om hvem det var som skulle hente å bringe. siden vi hadde diskutert dette litt frem og tilbake.. hun meklingsdama sa at det var det pappan som skulle gjøre. jeg spurte om vi ikke kunne skrive dette ned i avtalen, men det var ikke nødvendig sa hun, da dette var en regel. jeg husker ikke om hun sa hvorfor det var sånn, men det var nå slik. vet ikke om det har noe med hvor lang strekningen er kanskje.. her er det ca 30 minutt fra han til meg.. han tjener også mest, uten at jeg vet noe om det er relevante greier..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Dersom du har bil, så kan du vel stille opp en vei? Dersom det er mye styr med buss og slikt, så er vel det bedre for ungene også? Dersom du mener bf er uegnet som far og at han ikke bør ha samvær, så må du jo ha en god grunn for det - og da ta det til hlyere instanser, sånn at det blir vurdert. Du må nok leve med mange frustrasjoner, men om bf er en gjøk nå, så kan han jo skjerpe seg og bli en fin fyr etterhvert... Svelg kameler (man blir vant til dem), og den dagen bf får seg bil og evt førerkort, så kan du jo ta det opp igjen da...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #7 Skrevet 28. november 2009 Nå kjører vi en vei hver!! Det har ikke vært sånn alltid. Da jeg kun har hatt billappen i 6mnd... På mekling for snart 3år siden fortalte mekleren at dette skulle deles likt. At jeg måtte ta 2 busser, osv hadde mekleren lite forståelse for. Å hente et barn på 1.5år klokken 19:00 for så å ta 2busser, som sovna på veien, eller ble overtrøtt, sulten, for lite klær etc. Det endte opp med at mine supre og gode foreldre var med meg å henta barnet onsdagskveld, samt annen ver søndag. Bf VILLE altså ikke hjelpe til. Jeg er evig takknemlig for det mammaen og pappaen min har stilt opp!!! Nå etter jeg fikk billappen henter jeg dem selv. men pappaen har blitt "mykere" og kjører begge veier om jeg spør han om det. og jeg kan kjøre begge veier om han ikke får det til! Hvis du har bil og lappen ville jeg nokk ha tatt den ene veien vertfall. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #8 Skrevet 28. november 2009 Anonym 21.53: Nei du er ikke vrang. himmel og hav skulle bare mangle at faren kjører og henter barnet sitt siden han har bil og du ikke har. Skulle ikke vært snakk om noe annet. Ikke gi deg her. Er jo barnet han gjør det for.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #9 Skrevet 28. november 2009 Jeg sliter med noe av det samme. Hos meg er det ikke slik at det er lang reise vei og snakk om kostnader. Vi bor i en stor by, på hver vår kant av byen. Ingen har bil. Jeg er alene med to barn, hvorav det er snakk om den eldste og hans far her. Vi går til mekling for å få et samvær som er tilpasset faren, men det kommer alltid noe i veien. Enten er det henting/levering som er prob. eller så er det plutselig noe helt annet, så samværet forandres kontinuerlig. Mitt prob er i alle fall det at det er vanskelig for meg å hente/levere pga mitt yngste barn, leggetid osv kommer ofte i veien. Jeg har sagt meg villig til å stille opp med hent/levering så langt det lar seg gjøre men jeg mener bestemt at far må kunne ta det ansvaret ved samvær, jeg tar ALT annet ansvar ellers. Jeg mener helt bestemt at jeg leste en eller annen paragraf eller om det var rundskriv at det er samvær foreldren som sitt ansvar å hente/bringe ved samvær med mindre noe annet skriftlig er avtalt. Problemet er bare at jeg finner ikke ut hvor jeg leste dette. Noen som vet? Linken som er satt ut lenger opp her fungerer ikke....
junijente fikk julijente Skrevet 29. november 2009 #10 Skrevet 29. november 2009 Fungerer denne bedre? http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/tema/foreldre_og_barn.html?id=1016 Herfra kan man klikke videre på det som er interessant, de fleste brosjyrene som er utgitt av det offentlige skal vel ligge her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå