Gå til innhold

Min fantastiske fødsel! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å føde var slettes ikke så ille som jeg hadde trodd. Kanskje jeg var ekstra heldig, men det er i hvert fall mulig å ha en fødsel som oppleves som ikke så ille.

Som førstegangsfødende og med igangsatt fødsel 2 uker over termin var jeg forberedt på tøffe tak, var veldig spent på hva jeg hadde i vente. Hadde ikke hatt noen fødselstegn på forhånd, nesten ingen kynnere eller noe annet. Møtte opp på sykehuset på morgenen og ble undersøkt. Nesten ikke moden. Skulle settes igang med modningstabletter hver 4-6 time fremover. Fikk så satt 1 modningstablett og skulle undersøkes for modning 4 timer senere.

Rett før denne undersøkelsen fikk jeg min første rie. Den var ganske kraftig, måtte jobbe med pusten for å komme meg gjennom den. Ble så undersøkt og konstaterte 2-3 cm åpning, men ikke avflatet mormunn enda. Siden jeg nettopp hadde fått en rie ble det bestemt at jeg skulle undersøkes igjen 2 timer senere og evt få neste modningstablett da.

Etter undersøkelsen begynte umiddelbart riene og de kom ganske tett. Jeg mistet tid og stedsans og gikk inn i min egen lille boble. For å komme meg gjennom riene lå jeg med øynene lukket og fokuserte på pusten. Mellom riene slappet jeg av så godt at jeg nesten sovnet. Tror dette skyldes alle endorfinene kroppen begynner å produsere. :-) Riene var vonde, men jeg var hele tiden forberedt på at dette bare var første fase av fødselen og at det skulle bli verre etter hvert. Så jeg tenkte at dette taklet jeg, og jeg skulle takle det når det ble verre også.

Etter to timer med rier ble det ny undersøkelse. Jordmoren sa bare 'oj' og gikk for å hente en annen jordmor for dobbeltsjekk. De så på hverandre og nikket. Full åpning og bare å begynne å presse hvis jeg ville. Sjokk!!! Jeg trodde ikke på jordmoren og spurte gang på gang om de var sikre. Var det ikke verre?

Pressriene mine var imidlertid ikke særlig effektive. Ble etter hvert satt på drypp og brukte tre timer på denne delen av fødselen. Men jeg var ikke sliten og følte heller ikke nå at smerten var uoverkommelig. Presset så godt jeg kunne på egenhånd selv om riene var svake, og det funket. Kjente når hodet sto i åpningen og slappet da av. Pustet hodet ut mens jeg småpresset.

Plutselig var det over! Gikk veldig kjapt, bare 5 timer fra første rie til alt var over.

Fikk kun en liten innvendig rift som ble sydd med to små sting.

Ble litt forskrekket når de la en liten blå bylt på magen min. Han skrek voldsomt med en gang. Jeg syntes det var vanskelig å forstå at dette var babyen min, som hadde ligget 9 måneder i magen... Fikk ikke den store 'mors-følelsen' med en gang, men den kom raskt i løpet av de første dagene :-)

Så min opplevelse var at dette ikke var så ille som jeg hadde trodd. Følte aldri at jeg mistet kontrollen, og ingen smerte jeg ikke kunne takle. Føler meg veldig heldig som sitter igjen med denne opplevelsen, og ønsker at andre som gruer seg til fødselen skal vite at det kan oppleves slik jeg gjorde. Min metode var å gå inn i meg selv og fokusere på pust og å klemme mannen min i hånda :-) På denne måten klarte jeg å takle alt som skjedde. Mitt råd til andre er: Finn deg noe å fokusere på og ikke gi slipp på det!

Er kommet hjem nå. Har ikke blitt for mye søvn etter fødselen og vi sliter litt med ammingen. Den gikk ikke så lett som jeg hadde trodd, men det er en annen historie! :-)

Ønsker alle andre lykke til videre! Prøv å ikke grue dere til fødselen. Det er absolutt overkommelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en flott historie:-) Gratulerer så mye!

Lykke til med ammingen! Søk hjelp på helsestasjonen hvis det ikke ordner seg.

Skrevet

For en flott fødselshistorie, og gratulerer så masse med gutten! :)

Og må si det er utrolig beroligende å lese sånne positive fødselshistorier, og spesielt sånne som er igangsatte, siden jeg er på god vei til det samme selv. Krysser fingrene for en like god opplevelse :)

Skrevet

Det var en utrolig flott fødehistorie. Slike trenger man når man går over termin selv.

Håper på en like god opplevelse selv.

Lykke til videre med den lille!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...