Gå til innhold

Er mennene deres flinke til å hjelpe til hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er helt tilbakestående når det gjelder husarbeid :oP Det er ikke det at han ikke gidder, men han ser rett og slett ikke hva som skal gjøres, selvom oppvaskebenken er full, skittentøyskurven flyter over og hybelkaninene tar helt av. Veldig rart syns nå jeg, men hjernen hans velger vel å overse det kanskje. Når jeg ber han om ting, så blir han småsur og syns jeg maser (noe jeg da også gjør...)

Ikke det at jeg forventer så mye altså, siden han er på jobb og jeg går hjemme, men jeg syns et minimum bør være å rydde opp etter seg selv. (sette oppvasken sin på benken, få de møkkete klærne sine oppi kurven og sånne ting) Og kanskje lage middag en gang i ny og ne...

Jaja.. dagens hjertesukk! ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemme hos oss har det alltid vært full likestilling når det gjelder husarbeid, og samboeren min lager i tillegg middag, for det er det verste jeg vet. Når jeg gikk gravid gjorde han alt, siden jeg nesten ikke greide å gå. Nå går jeg hjemme hele dagen så nå gjør jeg alt, selv om han selvfølgelig rydder opp etter seg selv. Han lager fremdeles middag i helgene. Synes det er greit siden han jobber hele dagen og jeg er hjemme. Du burde nok sende samboeren din på kurs;) Si til han at du er ikke mora hans og at vi lever i 2009 og det er ikke noe som heter at vi kvinner skal ta hele jobben hjemme!

Skrevet

Jeg er nok veldig heldig, for har en som er helt fantastisk på å hjelpe hjemme. I slutten av graviditeten og de første ukene etter fødselen gjorde han nesten alt av husarbeid og matlaging. I helgene tok han et skikkelig skippertak i huset sånn at jeg ikke skulle bli sliten i ukene (var ganske utmattet i flere uker etter fødselen). Den første tiden han jobbet, laget han til og med middag til oss etter at han kom hjem fra jobb. Men nå har jeg kommet til hektene igjen og da prøver jeg å få gjort det meste i hus, sånn at vi kan nyte tiden sammen når han kommer hjem fra jobb og i helgene. Og har så og si alltid middagen klar når han kommer hjem.

Skrevet

du er ikke alene magica.. :)

og vel, selv om vi lever i 2009 og jeg gjør alt hjemme (det hender han hjelper til eller lager middag i helgene hvis vi skal ha feks biff), så synes jeg at vi har en grei fordeling som funker for oss.

Jeg vil rydde slik jeg vil ha det (og det som er greit for han er ikke nødvendigvis greit for meg),og vasking, etc skal helst gjøres på min måte.. dermed kan jeg heller ikke forlange at han skal gjøre det når jeg ikke blir fornøyd :)

dessuten, så har han ansvaret for alt utendørs... og selv om han ikke må gjøre det hver dag så er det en del arbeid hvis det er noe som skal gjøres.. maling av hus og gjerde, slå plen, rydde i garasjen, vaske bil, polere bil, osv..

blir kanskje annerledes når jeg begynner i jobb igjen.. men da vil mannen egentlig ha vaskehjelp. siden ingen av oss synes at vaskinga er noe gøy :)

Skrevet

Her også er det jeg som gjør det meste,men prøver å få han til å ta bosset og støvsuge i ny og ne;)

Skrevet

vi fordeler ganske likt, men når det gjelder storrengjøring er han helten :) han er den mest ryddige her i huset .

han er dårlig på å lage mat, så der ordner jeg biffen..

Skrevet

Jeg er nok ganske heldig jeg også tror jeg. Han gjør det meste om dagen her hjemme, siden lille ikke er så flink til å ligge alene. Før delte vi 50/50 noe han tar som en selvfølge heldigvis, men så skal det sies at jeg var knallhard med han det første året vi bodde sammen, og så fort det er noe sier jeg ifra, på en hyggelig måte, som han respekterer og faktisk gjør noe med.

Så han rydder,vasker, bretter,lager mat,kjøper blomster og sjokolade igår, bare for å si hvor heldige hans og lillgutt var som hadde meg( burde vært omvendt) Så nå føler jeg at jeg virkelig må finne på noe koselig for å vise han hvor fantastisk han er.

Ta han i nakken. Slutt å vask klærne hans, la de ligge der de ligger, ikke rydd etter han, ta ditt og barnas. Når han plutselig ikke lenger har rene klær da de ofte tror de bare fylles av seg selv, gjør han kanskje noe med det!! Jeg var så drittlei av å rette ut de kvalme krøllete svette forballstrømpene til min mann t jeg vasket de i den klumpen de lå i, og la de sånn på tørkestativet. Da han måtte trene med fuktige illeluktende sokker sluttet han med det hehe...

Samme med å glemme å ta pennen ut av arb.skjorta, da jeg ikke gadd sjekke lenger å han fikk blekk på annet tøy sluttet han med det... hehe

Så som sagt, vær litt harde,jenter, dere er ikke mora demmes.... og menn må lære gjennom og erfare, ikke bare si hvordan det er. Nå har jeg fått en fantastisk mann og far til min sønn¨:) men såklart er jo alltid noe vi jenter vil forandre på hehe...

Skrevet

Er mennene deres flinke til å hjelpe til hjemme?

Er et bare meg, eller sier ikke denne titttelen at ansvaret egentlig er damas, og så "hjelper" mannen til i større el mindre grad?

Hjemmet er felles ansvar, og man hjelper hverandre!

Skrevet

hehe, jo jeg ser den. men i vårt tilfeller et hjemmet mitt ansvar.. og så har han ansvar ute:)

men vi har kanskje gått for en sånn fordeling bevisst.. kall det gjerne gammeldags, men det funker for oss :)

Skrevet

Vi har alltid forsøkt å delt husarbeidet likt hos oss.

Når jeg gikk hjemme i permisjon gjorde jeg alt i begynnelsen (hadde en baby som sov hele tiden). Såklart hjalp han til å rydde av etter middag, ryddet opp etter seg selv osv - det er da en selvfølge? Han handlet i blant og i helgene delte vi på det som skulle gjøres.

Mot slutten av min permisjon ble snuppa mer krevende (mellom 6 og 8 mnd) og vi måtte ofte gjøre litt husarbeid på kveldstid. Da gjorde vi det som måtte til, hjalp hverandre - også slappet vi av sammen etterpå.

Nå har han hatt permisjon i 3 mnd og jeg har ikke løftet en finger hjemme - deilig! Ferdig middag hver dag, aldri noe husarbeid;) Luksus! :)

Likevel har det ofte vært slik at jeg ser mer enn han, og siden jeg ikke gidder å si noe blir det ofte at jeg gjør mer... Han tenker ikke på å handle annet enn det som står på handlelista, han tenker ikke på at klærne i vaskemaskinen han satte på må henges opp/puttes i tørketrommelen, bake brød osv.

Men - ber jeg han så gjør han det med en gang. Og når han gjør noe - gjør han det mye mer nøye enn meg:)

Vi har hatt noen diskusjoner om dette - og jeg har tilslutt forstått at det faktisk er slik at han ikke ser det!

"Si hva jeg skal gjøre" er en typisk kommentar, selv om benken er full av oppvask, oppvaskmaskinen må ryddes ut av, handleposene må ryddes ut av, skittentøyskurven er full, studegulvet er fullt av leker osv. Det er veldig synlig hva som må gjøres... men han "ser" det ikke! :)

Og, jeg er enig med hun som skrev over her: "Hjelpe til"!!??

Det er like mye hans ansvar som ditt! :)

Skrevet

Hahaha...! Ja jeg ser den nå jeg også "hjelpe til" blir jo helt feil, det er det samme som å si at han skal være barnevakt når han skal være alene med tulla vår... hehehe ;o)

Skulle ønske vi hadde en llitt mer jevn foreling, men som jeg og gullet sier: jeg liker å ha det på min måte. Så hvis han hadde tatt opp støvsugeren en dag, så er det ikke sikkert jeg hadde syns at han var nøye nok :oP

Når vi får oss hus så håper jeg fordelingen blir litt mer rettferdig for da har jeg tenkt å overlate alt av utearbeid til han.

Skal fortsette å minne han om de selvfølgelige, dagligdagse tingene som må gjøres hver eneste dag for å holde det litt trivelig hjemme :o)

Takk for innspill alle!

HI

Skrevet

Det er nok ikke likt fordelt hos oss, men det er mest fordi jeg gjør ting automatisk uten å spørre om han vil ta det eller gjøre det sammen med meg. Når det kommer til klesvask og matlaging så er det jeg som tar det fordi jeg må ha klesvasken på min måte og eneste han kan lage er en grandis. Rydding støvsuging og vasking er litt bedre fordelt, men det er nok ofte at jeg gjør det automatisk uten å spørre han om å gjøre det. Rydde bort rot er han heller ikke flink til og han aner jo ikke hvor noen ting pleier å stå, men han er flink til å støvsuge og hjelper gjerne til med husvask. Utenfor huset er det foreløpig han som har gjort mest og da er det helt greit om jeg må gjøre mer inne. Dessuten er det jo han som tar seg av småreperasjoner her i huset for det har ikke jeg peiling på i det hele tatt.

Må ærlig innrømme at jeg synes ikke noe om full likestilling selv om jeg ikke vil ha helt kjønsrolle-fordeling av oppgaver. Han gjør det han er best på og eg gjør det jeg er vest på også hjelper vi hverandre hvis det trengs.

Når det kommer til arbeidslivet så er det jo jeg som mest sannsynlig kommer til å ende opp med den best betalte jobben så det er ikke akkurat noe problem om jeg da har en "husarbeids-rolle" hjemme.

Skrevet

Det er ikke bare hos dere det er sånn. Jeg er gift med en som har mange baller i lufta. Han lagde mye mat da jeg gikk gravid og etter jenta vår kom til verden, men nå har jeg tatt over der også. Jeg gjør stort sett alt med jenta vår dag/natt (bare koselig), gjør alt i huset, slår plen (stor) og skuffer snø om vinteren, luker i hagen og planter. Nå er jeg hjemme hele tiden da, men mener at det minste han kan gjøre er å rydde etter seg selv.

Jeg foretrekker også å vaske selv for da blir det gjort ordentlig. Jeg er sikker på at hvis hybelkaninene hadde vært store som vanlige kaniner her i huset så hadde han likevel ikke sett de. He he. Lurer på hva den greia der er med menn. De ser virkelig ikke at det er skittent. Men nå er han en god pappa og fantastisk ektemann og jeg kunne ikke fått bedre. Men en kan sukke litt av og til fordet.

Skrevet

Mannen min er veldig flink synes jeg. Han vasker og henger opp klær, rydder kjøkken, vasker gulv osv. uoppfordret. Han er ikke like flink til å tørke støv det er vel mest jeg som gjør.

I tillegg er det han som lager mat oftest siden jeg synes det kan være litt kjedelig.

Men han er utrolig "flink" til å legge ting overalt!!!! Det kan være litt irriterende iblant.

Det er han som tar seg av hagearbeid og bilen. Så jeg har ingenting å klage på.

Nå som jeg er i permisjon så prøver jeg å få unna det meste på dagtid slik at vi skal slippe og stå med det på kveldene. Den lille tiden vi har sammen alle 4 vil jeg bruke til noe annet:)

Skrevet

ja, min er. Han lager middag, vasker og går ut med søpla. Jeg gjør det jeg klarer i løpet av en dag. Vanskelig å få til alt når jeg er hjemme med en tulle på 10 uker. vi prøver å fordele likt stort sett.

Skrevet

Ja, min er kjempeflink!! Knerten er utrolig krevende, så er ikke mye jeg får gjort i løpet av dagen annet enn å bære han rundt. Mannen rydder, tar søpla og i helgen tar vi full nedvask. Og han lager middag mesteparten av dagene :) Jeg er kjempeheldig!!

Skrevet

Kanskje det bare er meg, men jeg reagerer litt på at noen sier de er heldig, og at mannen er flink... hva med oss damer da? Er ikke mannen heldig og er ikke vi flink hehe. Jeg tar det som den største selvfølge at vi deler på husarbeid, og på babystell og nattevåk og alt som hører med. Og det er en største selvfølge at mannen kledde på meg bukse, sokker og sko når jeg var høygravid, og tørket leggene mine etter dusjen fordi jeg ikke nådde ned. At han bar handlenett og støvsugde... for graviditeten var vi to om. Vi lever jo i 2009... Jeg hadde aldri ville hatt barn med en som ikke kunne være en likeverdig partner i dette... har ikke bruk for en svær baby i tillegg :-)

Skrevet

min mann er vel ganske velmenende, han sier alltid ja (dog ofte "skal bare..."), men gjør likevel ikke en dritt uten at jeg ber ham om det (og da går det gjerne ukevis før noe skjer...så jeg ender med enten å gjøre det selv, eller gå i fistel og stå over ham med tordentryne for å få det gjort, hehe). han ser overhodet ikke at ting må gjøres, og kan gjerne skritte elegant over bossposene på vei ut døren, etter at jeg har gjort ham oppmerksom på dem for tretti sekund siden. ;-) han er KOMPLETT håpløs. svigermor har innrømmet å ha "ødelagt" sønnene sine, for hun maste seg blå i fjeset men gjorde alltid tilslutt alt sjøl. takk svigermor! hehe...

det hadde nesten vært bedre om han bare sa nei, da kunne jeg blitt sur med en gang og blitt ferdig med det, i stedet for å vente i dagevis mens jeg sakte ble mer og mer muggen!

Skrevet

Ja, mannen min er kjempeflink:)

Da jeg var gravid var jeg mye sykemeldt og gikk mye hjemme...da var det jeg som gjorde alt....ryddet, vasket, laget mat...jah, alt...

Men her i huset ville mannen være hjemme med snuppa etter at hu var født, å da fikk han beskjed om at han måtte gjøre husarbeid også da...

Så nå er det han som rydder, støvsuger, går med søppel og lager mat...vasker opp etter maten !! Mens jeg tar meg av klesvasken og alt annet av storrengjøring. Har en mann som tror det er rent bare det ser ryddig ut...så han tenker ikke på å vaske:p

Skrevet

Nå er i utgangspunktet hjemmet et felles ansvar på samme måte som barna er det synes jeg. Men akkurat nå som jeg går hjemme og minstemann sover så mye som hun gjør så står jeg for hus- og klesvask. Rett og slett fordi jeg har overskudd og tid til det. Men han gjør det som trengs ellers og er jeg sliten sier jeg bare fra. Når jeg også jobbet delte vi alt helt likt.

Skrevet

Mannen min lager ikke mat, og vaskehjelp har vi annenhver uke, så storrengjøringa blir gjort. Men det er jeg som lager mat, tar oppvasken og klesvasken hvilket er nok i seg selv i tillegg til en liten krabat på ni mnd som hele tiden kravler rundt og skal ha tak i alt som er "ulovlig" ;-) Mannen min gjør jo alt som er "mannsarbeidet" i huset og i tillegg tar han hånd om hagearbeidet og alt papirarbeide, regninger osv, så jeg er egentlig veldig fornøyd med fordelingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...