Gå til innhold

Glukosebelastningstest noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist sukker i urinen to ganger nå, og skal inn til en slik glukosebelastningstest om en uke. Er det noen med erfaring, og hva ble resultatet? Håper virkelig ikke jeg har fått svangerskapsdiabetes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo jeg måtte ta en sån etter sukker i urinen gjentatte ganger..

Det å ta den var ikke noe godt, jeg var plaget med å være kvalm å dårlig.

Så får di ikke spise før du skal ta den å du må sitte i ro på legekontoret i 2 timer etter du har tatt den.. :(

Jeg hadde svangerskapsdiabetes men kom aldrig så lankt at jeg måtte begynne å bruke noe for det.. For samme uka jeg skulle inn til ny test så kom hun.. :)

Ble kvit diabetesen rett etter fødselen.. :)

Skrevet

Jeg var og tok den i morges, for andre gang. Fikk påvist sv.diabetes første gang og har klart å regulere det med kostholdet i ettertid. Nå skulle jeg inn til en oppfølgingstest, og resultatet var det samme som sist. 9.0 lå blodsukkeret mitt på to timer etter sukkergugga...

Med meg var det litt høy bmi og pcos og ikke sukker i urinen som gjorde at jeg måtte til pers!

Du får 3 dl sukkervann med 30% sukker i, det er SØTT! Jeg bruker sugerør når jeg drikker det og har røret langt inni munnen, da blir det ikke ille i det hele tatt. Har hørt om de som sitter og brekker seg og ikke får det i seg (en skal drikke det i løpet av 5 min).

Og så er det å sitte og vente i to timer, så ta med bok eller strikketøy eller annet du liker å holde på med :-) Tok blodprøve før jeg drakk og to timer etter. Ble litt uggen i magen etter sukkergugga men det var ikke noe problem å være fastende. En blir jo på en måte litt mett av sukkeret!

Alt i alt så er det ikke ille, bare kjedelig... Håper du får fine resultater! :-)

Skrevet

Hvor streng må man være i kosten om man får dette påvist? Ser på en måte hele jula gå i vasken, jeg:(

Skrevet

Nej er jo hovedsaklig søtsaker det er snakk i da.. Men kommer jo helt an på hvor hart du er rammet av dette da.. Jeg fikk bare beskjed om å holde meg unna søtsaker å sukkerinnholdig mat fram til neste prøve for å se om d hadde stabilisert seg..

Ikke mye hjelp i dette svare da men..

Skrevet

Jeg har nettopp tatt den, venter på svar på blodprøvene...

Enda så går jeg på diabetesdiett...

Skrevet

Må jeg gå på diett frem til prøven? Har fått litt lite info synes jeg... Har jo holdt meg unna alt av søtsaker og spiser sunt etter at jeg fikk beskjed, men trodde kanskje at jeg kunne leve som normalt frem til testen var ferdig. Noen ideer til nettsider hvor man kan få info om en evt diett?

Skrevet

Jeg måtte ta den, og har svangerskapsdiabetes. Hos meg var det ikke noe tvil med et resultat hvor blodsukker var på over 13 etter 2 timer.

Jeg ble utstyrt med måleapparat, og må måle blodsukker før frokost og middag + 2 timer etter måltidene.

Man ser veldig fort om man må være veldig streng med maten når man måler. Jeg har nok vært veldig "hardt" rammet, og om jeg ikke hadde vært veldig streng hadde jeg vært nødt til å starte med insulin.

Sukker i urin kommer som oftest ved blodsukker over 10, noe som nok tyder på at du har fått svangerskapsdiabetes. Spørsmålet er jo da om du har spist noe som påvirker blodsukkeret mye og hvor lenge etterpå de testet.

Du kan f.eks kjøpe deg keto-diabur stix på apoteket om du vil følge med litt selv. De måler ketoner og sukker, og om du til stadighet får utslag bør du velge strengere mat.

Uansett vil du jo følges opp, og det er egentlig ikke så ille når alt kommer til alt.. :-)

Skrevet

Svarer her og jeg .. Jeg fikk time på sykehuset dagen etter at svarene forelå pga. at det var s.diabetes. Jeg fikk ingen info før det var påvist.

Om du ønsker å være føre var så er beskjeden jeg fikk fra sykehuset at alle grønnsaker er ok . Ett brødmåltid om brødet er veldig grovt . Rent kjøtt, fisk osv. De sier og at jeg kan spise frukt men max 2 om dagen og ikke bare det.

Personlig ville jeg havnet på insulin om jeg fulgte dette.

Jeg spiser spesialbrød fra www.spisdegslank.no da det nesten ikke har karbohydrat, i tillegg har de en del søtsaker som jeg kan skeie ut med.

Kort fortalt er vel diabetes kosthold veldig likt Fedon og Atkins, dermed har du mye å gå etter ved å følge lavkarbo kosthold.

Skrevet

Tusen takk for svar:) Krysser fingre for at det ikke er noe diabetes, men var hos legen i dag og da mener jeg at de sa at blodsukkeret var på 5 - da var det tre timer siden jeg hadde spist. Trodde man måtte ha skyhøye verdier for å ha diabetes, så jeg øyner et lite håp!

Skrevet

Jeg fikk påvist sv.diabetes i første svangerskap. Målte blodsukkeret etter hvert måltid annenhver dag, men opplevde at jeg kunne spise hva som helst uten at det steg... så er litt skeptisk til den diagnosen, men blodsukkeret var 9.6 etter 2 timer, så det stemmer sikkert.

Har nå hatt sukker i urinen i mange uker, siden uke 10 eller 11, og tok belastningen forrige uke, var da i uke 18. Den var negativ. Men det kan være det er for tidlig. Regner egentlig med at jeg får det igjen denne gangen også.

Når det gjelder kosten og jula osv så trenger du nok ikke bekymre deg. Når du begynner å måle blodsukkeret selv ser du veldig fort hva du kan spise og ikke. Julemiddagen kan du nok nyte med god samvittighet, kanskje bare ta litt mindre poteter enn du pleier og heller fylle opp med kjøtt og grønnsaker. Frukt skal man også være forsiktig med, men litt går bra. Du får sikkert informasjon om hva som er bra og hva man bør styre unna. Nøtter og frukt er jo deilig i julen :) Søtsaker og kaker bør du vel styre unna, men du får prøve deg frem, kanskje du tåler en kake til kaffen.

Lykke til på testen! Og skulle du få påvist sv.diabetes så be om informasjon, og les på nettet om diabeteskost.

Skrevet

Takker og bukker:)

Er så kjedelig å ikke kunne spise hva som helst - ennå... Men er jo et spark i baken til å bli litt mer sunn da. Krysser fingre og tær for at det viser seg at det ikke er noe!

Skrevet

Krysser fingrene for at du kan spise tilnærmet normalt!

Tingen er å ikke fråtse, men ta bare litt av gangen.

Diabetessykepleieren min sa at jeg heller kunne ta én sjokoladebit hver dag (og da helst i forbindelse med et måltid) i stedet for å spare sjokoladeplata til lørdag og stappe den innpå i én omgang.

Og jeg har tenkt å være kjempeflink i hverdagen, men på julaften da skal jeg kose meg! Denne ene dagen skal ikke spille SÅ stor rolle. Pluss at jeg får jo jevn og god oppfølging hos jordmor/lege + ul så om snuppa i magen er av normal størrelse så kan jeg skeie ut én dag :-)

Skrevet

Godt å høre:) Da er det bare å vente en uke før jeg får tatt den testen...

Skrevet

Nå har visst legen henvist meg til Haukeland fordi jeg ligger på grensen på diabetes....

Jeg får IKKE spise/drikke poteter, gulrot, frukt, sjokolade, is, syltetøy, brus ( får drikke cola light), melk, osv....

Skrevet

Hmmm - lykke til!

Kjedelig å ikke kunne spise det man har lyst på altså:) men det sies jo at det skal gå over etter fødsel...

Skrevet

Ja håper det... Hadde ikke mer diabetes etter at 3 mann kom til verden....

Har bare hatt sv.diabetes 1 gang.. heldigvis :-)

Men de sier har du hatt sv diabetes 1 gang, så er det stor risiko og utvikle diabetes når en kommer opp i årene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...