stoltmamma Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Hei! Gutten min "ødelegger" neste hver middag i det siste hos oss:-( Han spiser ikke selv, vil se på TV og er umulig å snakke til. Har prøvd både "å snakke pent", å forklare, å slå av TV og diverse, men uten stor hjelp.Han gårter som oftest og "er grinete når han snakker".Nesten vil ikke ha "hjelp" fra meg/oss uansett hvor godt vi/jeg prøver. Og klar er man selv enkelte dager ekstra sliten og har sovet dårlig er min/vår "tålmodighets grense" ikke så høyt:-) Noen som har hatt erfaring? Har ellers 2 barn fra før så det er liksom ikke første gang , men de andre har ikke vært så vanskelige altså..........
Anja Annonym Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Hei Jeg har selv ei tøtte med spesielle behov, og hos meg fungerer følgende metode: Være veldig konsekvent. Følge samme rutiner ved hvert eneste måltid. Samt at jeg har lært henne et eget tegn for VENT. Å ha på intetsigende barnetv under måltider med unger som "ikke tåler" det synes jeg ikke det er noen vits i. Her setter jeg på en film med f eks Små Einsteins og bruker hele måltidet til spising og til å prate om det de opplever. Jeg bruker å skjære opp maten i passende biter, og legger frem kniv, skje og gaffel. Ser an dagsformen, noen dager går maten ned av seg selv. Men, de dagene hun ikke vil spise selv, gjør jeg ikke noe nummer ute av det, men bare gir henne med skje, samtidig som jeg overser at JEG gir henne maten, og får heller i gang praten om hva som skjer på skjermen. En annen viktig ting å bruke er f eks ei stoppeklokke. Bare si at i dag har mamma f eks rydding som skal gjøres så du får f eks 30min på deg. Etter 30min ryddes mat vekk, og måltidet er konsekvent SLUTT. Ingen unge som blir syk av å gå et timer uten mat. Begynner maset om mat, så si konsekvent at maten som ikke ble spist opp står i kjøleskapet. Ønskes ikke denne så fortell konsekvent at neste måltid blir da og da. Tar du opp denne kampen så bør du få til brukbare bordresultater i løpet av et par uker, men da forutsettes det at du greier å være konsekvent hver eneste dag. Alternavtiv 2 for unger som sliter med språk er BILLEDBRUK. Hvis du bestemmer deg for at tv ALLTID skal være av under måltider så lager du et a-3 ark med bilder. Første bilde er tv. Andre bilde er han som sitter ved bordet og venter på mat. Tredje bilde er av han som spiser. Fjerde bilde er av han som har spist opp nesten all maten. Femte bilde er av han med tom tallerken. Sjette bilde er av han som rydder bort tallerken sin. Syvende bilde er av han som leker. Siste bilde er av tv igjen. Enkelte unger med språkproblemer er visuelt veldig sterke, og har enklere for å skjønne grensesetting når dem slipper å høre bla bla bla, men for det servert visuelt.
erteposen + 4 Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Om barnet sliter "bare" med språket, så hadde jeg ikke tatt spesielle hensyn til barnet. Jeg hadde en som var mute til han var over 3 år, og vi måtte passe oss for å gå i sutre fella. Selv om de ikke har godt språk forstår de jo grenser og hva vi sier til dem. Nr 2 her brukte sutrestemme mer enn nr1 fordi det var en måte å få oppmerksomhet på. Til slutt "forstod" vi ikke hva han sa om sutrestemma kom på plass, og han fikk mye skryt når han sa noe uten sutring. Jeg hadde nok ikke latt gutten se tv før etter middag. Spiser han mat og selvsagt selv får han se på tv etterpå, og det blir heller belønning. Ellers ville jeg prøvd å ignorere det negative og rose det positive, og kanskje prøvd et klistermerkeskjema med en større belønning til slutt. Det er jo frustrerende for gutte å ikke ha et godt nok språk, og det krever nok mye tolmodighet som få av oss har rundt middagstid. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå