Lady lovely locks Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Dette er ikke ment som en provokasjon til dere som velger å amme, men en oppmuntring til dere som velger å bruke flaske. For meg var det en trygghet å vite hvormye barnet hadde fått i seg. Barne blir alltid mett etter et flaskemåltid. Helsesøster sa til meg at flaskebarn ofte var roligere enn ammende barn nettop på grunn av at de alltid ble ordentlig mette. Man kan spise hva man vil. Kål, erter, løk. Mitt barn reagerte veldig på melk så jeg måtte unngå veldig mange matvarer. Også kan man jo unne seg et vinglass utten å tenke nevneverdig mye på det. Pappa kan gi barnet mat. Og det fri gjør også tid som du kan bruke på dine andre barn. Ei vennine av meg fortalte at hun måtte gå over til flaske fordi ammingen ble så tidkrevende at de gikk utover de andre barna hennes. Man slipper melkespreng og lekasjer. Husker ofte jeg våknet av at det var helt vått i senga rundt meg. Nan er nå tilsatt omega 3 og omega 6. Da slipper man å tenke på tran med det første, min sønn kastet opp så spruten sto av tran. Mange barn blir hare i magen å har vanskelig for å bæsje, da er det lettvint å tilsette litt malt i melka. (malt hjelper godt på hard mage hos nyfødte, også inneholder den mange sunne B-vitaminer.) Det kan være flaut å dra fram puppen overalt. Det trenger heller ikke være så tungvint med flaske sopm mange sier. Jeg kokker en litter vann av gangen. Kjøler det ned til grei temp. Heller det på en god temokanne. Da har jeg ferdig temperert vann til 5-6 flasker. På sykehuset fortalte de også til meg at man ikke behøvde å kokeflaskene.
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Unnskyld meg: Hvilken kampanjne er dette? Hvis folk vil velge selv, er det vel ingen vits i å legge ut dette? Ei heller for å ikke provosere. Er det din egen dårlige samvittighet som du må ha bekreftelse på at du ikke trenger å ha? Hmmm...ja,ja.
Lady lovely locks Skrevet 26. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2009 Vi bare si at jeg har mottat veldig mange positive meldinger fra folk som nettopp bruker flaske. Også blir jeg like overasket hver gang over hvor mange surmaga tilbakemelinger jeg får fra sånne som deg. Det er veldig vanskelig for mange å måtte innse at de må gå over til flaske. Det finnes så mange nedbrytene holdniger til oss "flaskebrukere". Desuten er ikke innlegge ment til deg. Kos deg med amminga og la oss være i fre.
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Jeg har ikke sagt noe om at jeg har ammet mitt eldste barn. Og jeg har heller ikke noe imot flaskebarn. Merkelig at du skal "ta helt av" og komme med grunnløse påstander om meg som person. Slapp av og legg fordelene på flaskeposten.no.
GogJSpentNå Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Jeg syntes det var et fint innlegg.. Jeg er veldig for amming å ammet mi første til hun var 13-14 månter. Men er ikke alle som får til å amme eller ikke kan amme ja eller rett å slett ikke vil.. Syns det er bra at dem og får noen gode ord.. Jeg personlig synes ikke det var så veldig tidkrevende tvert imot så syntes jeg det var veldig lettvint å amme..
Lady lovely locks Skrevet 26. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2009 Oo,oi,oi. Du fortsetter bare å overaske du. I alle dager. Skjønner ikke meldingene dine enga jeg nå. Hvorfor er du så sint???
_Løvemamma_ Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Jeg vil amme mitt barn, fordi jeg tror det er best både for barnet og meg. Men jeg vet at ikke alle kan amme, av forskjellige grunner, og synes det er veldig godt å vite at om det skulle vise seg at jeg er en av de så er det ikke krise, det finnes bra alternativer og det gjør meg ikke til en dårligere mamma. Om andre velger å ikke amme av forskjellige årsaker, så er det på ingen måte min sak, folk må selv vurdere hva de mener er best for seg og sine barn. For de som ikke kan amme er det helt sikkert fint å i bland få høre at det også kan ha sine fordeler, for om man skal dømme ut ifra de reaksjonene som kommer her på bruk av flaske, så får nok de fleste høre ganske mye negativt.
rødt&blått Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 Men hvorfor velge bort ammingen til fordel for flaskemat? Hvis man klarer å amme, mener jeg!?? Jeg skjønner at det ikke går for alle, men at man skal velge bort ammingen før en har prøvd blir for meg helt fjernt.. Og så lettvindt det er å dra frem puppen istedenfor å stå å koke flasker, koke opp vann og lage til et måltid... Hadde ei på barselgruppa sist som ikke fikk til ammingen og det var et mareritt for henne å gå på cafe osv, i tilfelle ungen plutselig måtte ha mat.. går ikke så fort å få kjølt ned melken etter å ha kokt og blandet heller! Jeg ser den med metthet, flaskebarna sover gjerne i lengre økter, men er det virkelig et godt argument for å la være å prøve å amme? Jeg unner alle mødre den kosen og nærheten man får ved å amme, men også å kunne gå over til mme dersom slitet blir for stort altså... men å ikke engang la det få en sjangs?
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 - Mitt barn var alltid mett etter et måltid med pupp. I 2-3 mndr. - Hun har aldri vært en skrikerunge, fordi hun har vært sulten eller noe. - Jeg kunne spise akkurat hva jeg ville, hun fikk ikke vondt i magen. - Pappaen ga henne mat 1 gang om dagen, fordi jeg pumpet ut overflødig melk så jeg ikke lakk så mye. - Vanskelig for å bæsje fikk hun da melka mi minket, og vi begynte med MME, og det hjalp IKKE med malt! - Flaut å amme, det spørs helt hvordan du gjør det. Synes ikke dette er et innlegg som passer hjemme på denne siden! Du kunne heller postet det på dinbaby, på småtroll 0-1. Dette er en side for gravide, og de skal mest sannsynlig prøve seg på ammingen. Dette innlegget kan få mange til å gi opp altfor fort! Jeg gleder meg til å amme mitt neste barn, forhåpentligvis slipper jeg å kombinere med flaske fra 3 mnd denne gangen. Synes det var et slit å begynne å varme opp eller blande til passe temp når jeg var ute...
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 26. november 2009 #10 Skrevet 26. november 2009 Jeg er ikke sint. Men jeg synes bare det er merkelig at du kommer med påstander om meg som du ikke har grunnlag for...."kos deg med amminga.." Hvis du leser hva du skriver, skjønner du det sikkert. Det jeg skjønner er at du er ute etter å provosere med innlegget ditt i og med du biter på agnet med mine innlegg. Men beklager, da er du på feil forum.
mamma fra sandnes Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 Barn som får flaske får heller ikke i seg alle antistoffene mot sykdom som er i brystmelk.de får heller ikke den samme kropps kontakten som er veldig viktig for de små..og d er mye lettere å dra fram puppen enn å måtte finne plass å varme flaske. Og pappa kan heller gjøre andre ting med barnet bytte bleier,bade d..sånn at en får tid med de andre barna..eller d går ann å pumpe seg litt av og til viss en vil at pappa skal gi flaske'.. Mine barn som har blitt ammet har alltid sovet godt og lenge..mens deres søsken barn som har fått flaske har våknet oftere..for det er ikke samme roen rundt å gi flake som å gi pupp. Så alle barn burde få sjans til puppen før en går over på flaske..
ditte40 Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Hei Ikke alle føler for å amme, eller har andre grunner til å la være. Til alle dere som strever med å amme. Prøv Cozyfix ammepute. jeg gjorde det og det er kanskje en klisje, men barnet ble rolig fordi babyen lå helt stabilt inntil puppen. babyen skle ikke ned mellom mage og pute fordi ammeputen har en kraftig beltespenne som er festet til midjen. Den er mindre enn andre ammeputer for at babyen ikke skal ligge for langt unna mor, men helt inntil.Jeg fikk ikke vondt i skuldre og nakke. jeg kunne nyte ammestunden. Det er rart men det kom faktisk mer melk da jeg ble avslappet. Dette var bare et tips fra en voksen mor på 41. Ikke døm andre for valg de tar. det er ofte grunner til det.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 Ditte40: takk for tips!! Hvor kjøper man den??
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 26. november 2009 #14 Skrevet 26. november 2009 Hvorfor legger du dette ut på flere sider??? Virker nesten som du "presser" det på folk for at de skal vite at flaske er sååå bra. Personlig bryr jeg meg ikke, når minsten kommer så skal jeg først prøve å amme, og om det ikke funker så blir det flaske. Syns ikke noe negativt om noen av delene, viktigste er at mini får mat.
Lady lovely locks Skrevet 26. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2009 Uff. Dette var vist ingen god idee. Jeg beklager til alle som ble opprørt av innlegge mitt. Men kors på halsen, det har ikke vært meningen å provosere. Jeg ammet mitt eldste barn og det var mye glede forbundet med det. Det var en mor i barsel gruppa mi som ga flaske hun var helt bryd når hun måtte ta frem flaska. Jeg legger merke til at når man har baby blir moren ofte spurt: har du nok melk til babyen eller? Jeg har gjort det selv også og har sett mødre som har blitt litt satt ut og føler seg nøtt til å forsvare hvorfor de ikke lenger ammer. Jeg har hatt samtaler med skammfulle venniner. Og jeg hadde samtaler med lite hjelpsome jordmødre som presser en til å amme uansett hvor vanskelig det er. Jeg har selv fått føle på kroppen å bli dømt for å gi flaske til barne mitt. Jeg har følt meg flau, og hatt veldig dårlig samvitighet. Jeg er pedagog og er veldig opptatt av barnets emosjonelle utvikling (følesesmessige utvikling) og jeg tror at morens tro på seg selv som en god mor har stor betydning for morens evne til å skape et bånd mellom seg selv og barnet. Jeg er veldig trygg på mitt valg om å bruke flaske nå, men det har vært en prosses å komme hit. Hvisd jeg kunne hjelpe noen andre mødre til å føle seg litt mere tilfreds med valge om å gi barnet sit flaske så hadde det vært veldig givende for meg. Men så mange lite koselige tilbakemeldinger som har kommet inn her så tror jeg vel kanskje at innlegge har virket mot sin hensikt. Til "elsker pus og frø" eller noe i den duren: Tenk på hvem som begynte å dømme hvem her. Du sier at jeg er usikker og trenger og at jeg trenger anerkjennelse for min dårlige samvitighet.
ditte40 Skrevet 26. november 2009 #16 Skrevet 26. november 2009 Til du som lurte på hvor jeg fikk kjøpt min cozyfix ammepute. På www.cozyfix.com
Gjest Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 Bare legg det ut så mye du vil, er kjempefint og oppmuntrende Jeg har faktisk fått endel melk allerede, men har hatt noen uker der jeg har grått og vært deprimert og redd for å ikke få til å amme Etter å ha tittet innom og lest debattene her, føler jeg meg MYYYE bedre! Nå tror jeg det går bra uansett om jeg får melka eller ikke, for det er mye sant det du sier Denne gangen skal jeg og barna kose oss, ikke tenke på hvor heldige og mye flinkere andre er som klarer å produsere melk Før jeg fikk min første trodde jeg fullt og fast at alle som ikke ammet var noen fæle egoistiske hurper som bare ville ha fine pupper Så dum kan man være.. Et barn, to hengepupper og noen få dråper melk senere, så trodde jeg at jeg var et misfoster og at sønnen min kom til å bli mislykket i livet Nå vet jeg bedre Når jeg tenker tilbake så har alltid sønnen min vært mett og god og i godt humør. Kunne alle bokstavene før han kunne prate. Har alltid vært tidlig ute med snakking, snakker rent, har fantastisk balanse osv. Og han er aldri syk Han er en henrivende unge, som har meninger, men er aldri kranglete. Aldri har han hatt vont i magen heller Så nå begynner jeg å komme meg over hysteriperioden, og tror faktisk at jeg skal klare å ikke ligge våken å gråte å tenke på melka Har jo 4 måneder igjen av svangerskapet, så er jo lurt å klare å roe ned hormonene litt.. Denne gangen skal jeg ikke være en dårlig mor pga at fokuset ligger så mye på å klare å amme at det ender opp med antidepressiva og skulking av møter hos helsesøster for at det var så mye ammepress der. Sunnhetsmessig så kan det umulig ha noe å si etter min erfaring, erstatninga er jo så tilpasset barnet som det er mulig å få det, kanskje bedre en melka fra usunne mødre
Gjest Skrevet 26. november 2009 #18 Skrevet 26. november 2009 Og til deg som mener at de ikke får kroppskontakt, det får de Man holder dem på samme måte, like lenge, koser like mye med dem, og man kan godt sitte med bar overkropp Såfremst man ikke sitter å griner og pumper seg fordi man tror at de blir utviklingshemma uten morsmelk da Min fikk tørrpupp som vi kalte det, før og etter hvert eneste flaskemåltid, og når han ville på døgnet.. Så det ble mye pupp får en si, men ingenting melk likevel Da han var 6 måneder fant han plutselig glede i sutta, og da ville han ikke ha puppen lengre.. Så da var det slutt på de få dråpene som kom derifra.. Og han har også sovet i samme seng som meg så mye han vil, utrolig mye nærhet og kontakt i det å sove ilag, selv om det også blir sett mye ned på Dette er ikke et innlegg for å få folk til å la være å amme.. Det er for å få folk som ikke kan amme til å trives med flaska og se at det er egentlig det samme hvor maten kommer fra bare de små får mat og mor og barn er lykkelige. Og såklart å gi dømmende og uvitende mennesker litt kunnskap Dere er med på å ødelegge det som skulle vært den fineste opplevelsen i et menneskes liv med kommentarene og skråblikkene, og hetsen deres Og den er vel egentlig fullstendig uberettiget Stygt å si det, men jeg tror mennesker som ikke klarer å amme blir sett ned på i samme klasse som barnemishandlere og pedofile...
Lavendel*06*10* Skrevet 26. november 2009 #19 Skrevet 26. november 2009 Jeg synes det er kjempe flott med slike innlegg!! Fortsett med det! Det er så mange (meg inkludert) , som føler seg som null fordi de ikke får til amming.. For ammepress..? JA det er det ! Jeg skal prøve igjen denne gangen , å gleder meg til å prøve.. Men alikevel så er det en stor del av meg som gruer meg masse.. For tenk om jeg må igjennom det "nederlaget" å måtte gi opp ammingen igjen.. Sånn skal man ikke føle det ! Jeg prøvde mitt beste forrige gang , og det skal jeg igjen. Men går det ikke -så går det ikke! Derfor er det flott med slike innlegg!
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 26. november 2009 #20 Skrevet 26. november 2009 Synes dette var et fint innlegg jeg Selv fikk jeg heller ikke til å amme og jeg følte meg rimelig mislykka som mor når jeg ikke kunne amme barnet mitt! Bra at noen drar fram det positive med flaskematinga også! Er faktisk endel av de også, selv om jeg håper jeg får til amming når nestemann kommer! Er faktisk mange som synes det er flaut å amme i offentligheten, som skjemmes over brystene sine osv og ikke vil vise de fram for alle andre.. Kos dere med amminga, dere som får det til. Så koser vi andre oss med flaskemating
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 26. november 2009 #21 Skrevet 26. november 2009 De som vil amme må gjerne gjøre det men jeg kjørte flaske fra dag 1 å er glad for jeg valgte om jeg gjorde... har flere venninder som har slitt å felt sine tårer fordi helsesøstre har rakka ned på dem fordi dem ikke fikk til amminga..... De som kan/vil amme må gjerne gjøre det, men er faktisk de som ikke får det til også å de trenger å få vite at det går kjempe fint å gi flaske. Leste i journalen min fra forrige barsel opphold ; amming: NEI mor nektet. jeg orket rett å slett ikke tanken på å amme to barn! denne ganga venter jeg et barn mulig jeg kommer til å prøve å amme, men er jaggu ikke sikker. heller mest mot å kjøre flaske på denne også! For meg virker amminga som et slit.. soppinfeksjoner, brystbetennelse, veldig bundet (om ikke barnet er villig til å ta flaske så en kan pumpe), nei vi er nok bare forskjellige jeg er iallefall ikke redd for å fostre opp barnet mitt på flaske!
MammanTilEmma❤ Skrevet 27. november 2009 #22 Skrevet 27. november 2009 synes dette var et bra innlegg:-) selv ammer jeg, å det er også et styr med det.. jenta mi blir ikke fornøyd lenge før hun blir sur å vil ha mer;-) men skal fortsette med det..vartfall fram til hun er 6 mnd:) å det å ta fram puppen overalt er litt flaut, men må man så må man:)
*dum&deiLig*™ Skrevet 27. november 2009 #23 Skrevet 27. november 2009 Ha ha ha, er du vittig HI? Null problem å motbevise alle påstandene dine. Jeg gidder ikke å skrive et langt innlegg, men vil bare poengtere at mmbabyer ikke får forstoppelse og derfor ikke trenger mme med malt for å regulere magen.
Lady lovely locks Skrevet 27. november 2009 Forfatter #24 Skrevet 27. november 2009 Lite svar til deg. Jeg har ammet førstemann i 4 mnd som jeg sa tidligere. Og hjelpe meg så mye styr han hadde med magen sin. Ammende barn kan også få hard mage. Det kommer av at tarmsystemmet er umodent i starten, og barnet har ofte vansker med å kvitte seg med både luft og avføring. Det gjelder ikke alle barn, men mange, uavhengi av hvaslags næring de får.
*dum&deiLig*™ Skrevet 27. november 2009 #25 Skrevet 27. november 2009 Ja du kan jo gjerne tro det HI, at mmbarn får forstoppelse. Ammebarn får ikke hard mage, men de kan reagere på ting som moren har spist/drukket. Det er to vidt forskjellige ting. Om barnet har umodent tarmsystem, slik du sier, er det direkte selvmotsigende å mene at det da er bedre å gi mme en mm. Mm regulerer magen, i motsetning til mme. Ikke alle KAN amme, ikke alle har nok næring i melken osv. De aller fleste både kan og bør amme, for barnets skyld. Barnet tar ikke skade av å bare få mme, men det går glipp av alle de gode næringsstoffene som er i mm som ingen forskere har klart å finne "oppskriften" på slik at mme får samme effekt. Dessuten: om far gir mm eller mme på flaske er vel ett fett?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå