Gå til innhold

Antistoffer i MM. Myte eller sannhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, det er sikkert antistoffer i morsmelk, men har det noe å si for immunforsvaret til barnet? Jeg kan strekke meg til at det kan ha gunstig virkning lokalt i tarmen, men er det ikke slik at de ikke lenger er i stand til å _ta opp_ antistoffer i blodbanen? Av det jeg vet, så er det kun den aller første tiden med råmelk at nyfødte kan ta opp disse antistoffene, og dermed få ekstra beskyttelse mot de infeksjoner som mor har hatt tidligere. Senere mister tarmen denne evnen. Det er jo bl.a. derfor det er så viktig at barnet ammes så fort som mulig etter fødsel, er det ikke?

Og er det egentlig bevist at barn som ammes er friskere enn barn som har fått mme hele livet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at morsmelk hjelper mot nesten alt jeg:) hehe

Feks:

såre brystvorter

om babyen har øyebetennelse eller lignende

styrker immunforsvaret

Skrevet

kviser? Skulle hjelpet mot hudormer også:)

Og husvask;)

Skrevet

Det beste rådet sambo fikk da han hadde et skikkelig psoriasisutbrudd var å smøre på mm. Jeg har vært rene melkefabrikken så vi hadde fryseren full av melk. Han smurte - og psoriasisen forsvant... yeheiiii. Og vi snakker ikke litt sånn småpsoriasis altså... hele kroppen - han er så ille at han vanligvis må dra på behandlingsreise hvert år. Men mm fungerte som rene mirakelkuren - glem daivobetsalven;)

Skrevet

Når mammaen får en infeksjon, så går de første antistoffene rett i melken. Fikk "bevis" for det sist jeg hadde omgangssyke (vi vet hvor smittsom den er..) Jeg fortsatte å amme så mye jeg kunne, med det resultat at lillemann slapp unna hele greia:-)

Det finnes mange studier vedrørende amming og barns helse.

Hentet fra helsedirektoratet sine hjemmesider:

Barnets fordeler ved å få morsmelk

* Morsmelken inneholder immunstoffer som beskytter mot infeksjoner forårsaket av bakterier og virus. Undersøkelser har vist at amming beskytter mot diaré, mellomørebetennelse og luftveisinfeksjoner, og er forbundet med kortere sykdomsforløp. Det er vist at morsmelk beskytter mot infeksjoner også flere år etter ammeperioden. Det er videre nylig vist at morsmelkernærte barn har redusert risiko for overvekt og enkelte sykdommer senere i livet.

* Det er holdepunkter for at noen av stoffene i morsmelken har positiv effekt på utviklingen av barnets hjerne og nervesystem. Det er mulig at dette skyldes morsmelkens innhold av omega-3 fettsyrer.

* Hormoner og andre stoffer i morsmelken letter fordøyelsen og omsetningen av næringsstoffer, og fremmer modning av tarmen.

* Morsmelk er lett fordøyelig og gir ikke barnet forstoppelse.

* Utvikling av matvareallergi og atopisk eksem kan kanskje utsettes dersom barnet bare får morsmelk i de første fire til seks månedene.

* Amming gir god kontakt og nærhet mellom mor og barn.

* Morsmelkens smak vil i noen grad påvirkes av hva mor spiser. Det er vist at spedbarn som ammes lettere aksepterer nye matvarer enn spedbarn som har fått morsmelkerstatning, som gir en mer begrenset smaksopplevelse.

Skrevet

Vi kan jo sitte her inne og synse så mye vi bare vil. Jeg vet ikke hvilken medisinsk bakgrunn du har siden du kan "strekke" deg til å gå med på at mm har en heldig effekt på tarmen, men jeg har ikke den faglige tyngden til å vurdere om en myte eller sannhet.

WHO og forskning er temmelig entydige, og du kan lese linken under som er en oppsummering av forskning som går på imunforsvar og morsmelk. Vi fikk det svært enkelt og greit forklart på prematur avdelingen, og de oppfordrer ikke til pumping og langtidsamming helt uten grunn.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1586572

Men som sagt, jeg kan bare lese forskningsresultater og rapporter siden jeg har så lite dyptgående kunnskaper om dette. Men entydig forskning viser jo at å stille seg svært kritisk til sammenhengen er det samme som å stille spørsmål om pencelin har en god effekt på infeksjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...