Gå til innhold

Hvilke bøker husker du fra du var liten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bok som jeg husker spesielt godt. Det er sikkert mange her som har lest den, og de som ikke har lest den bør gjøre det.

Det er "Jørgen + Anne er Sant" av Vigdis Hjort. Helt fantastisk bok om det å være 10 år og forelsket.

Hvilke bøker er det dere fortsatt husker godt etter at dere ble voksne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jørgen + Anne var helt nydelig. Tror nesten jeg kune lest den igjen. Ellers leste jeg en haug bøker fra mamma var ung, husker spesielt en som het "jeg velger meg april". Anne Franks dagbok gjorde inntrykk, og før det alt av Anne Kath Vestly.

Skrevet

Jeg husker Elisabeth serien. Jeg leste alle bøkene og synes det var virkelig spennende! =)

Skrevet

Ja, jeg titter på bokkilden nå og vurderte å kjøpe den:)

De to andre du nevner har jeg hørt om, men aldri lest. Kanskje jeg måbegynneå lese "barnebøker" igjen:)

HI

Skrevet

Kom på en til: Det året jeg datt. Veldig artig om pubertet og vennskap, men sett fra guttesiden. Kjenner også guttene som var "modeller" for boka og det gjør minnene om den enda bedre. Forfatteren heter Tuft.

Skrevet

Jeg hørte denne på lydbok så mange ganger at jeg kunne den utenat=)

å jeg digga når hun klipte av hestehalen=) HAHA

Skrevet

Ja, husker "Jørgen + Anne er Sant" veldig godt.

Og noen bøker skrevet av Maria Gripe;

"Tordivelen flyver i skumringen" og

"Agnes cecilia - en selsom historie".

En bok kalt "skumringfortellinger" eller noe, med mange korte historier om moral og slikt. Har den boka.

Har mange bøker, gleder meg til ungen min blir større og forhåpentligvis blir like glad i å lese som meg. :)

Skrevet

FEM-serien av Enid Blyton! Superspennende, syntes jeg.

Husker også at jeg likte godt Jørgen+Anne=Sant, men jeg kan bare ikke huske hva den handlet om..! Var det venninna til Jørgen? Altså ei anna ei, og så ble Jørgen forelsket i Anne? Hm, må visst finne den fram.

Ellers leste jeg en serie om ei sigøynerjente kalt Katinka eller noe. Tviler på at den var spesielt god. Og så husker jeg Historien om..-bøkene.

Elsket og elsker fortsatt alt av Astrid Lindgren.

Skrevet

"Jeg velger meg april" er skrevet av Anka Borch og den gleder jeg meg til å gi til min datter (som bare mååååå sluke bøker som jeg gjorde da jeg var liten :) )

Skrevet

"Brødrene Løvehjerte". Jeg hørte den bli lest høyt da jeg var 7 år, og jeg elsker den fremdeles, 23 år senere. Den har alt. Spenning, fine stemninger, vakkert språk, nydelig skildring av forholdet mellom to brødre. Kommer til å være forelsket i Jonathan Løvehjerte til mine dagers ende :)

Skrevet

Jørgen + Anne husker jeg også. Kjøpte den til datteren min i fjor faktisk. Stor suksess!

Elsket Roald Dahl da jeg var barn, spesielt SVK og Heksene.

Flukten fra Dyreskogen var også en slager.

Alle disse bøkene har lest for min datter. Har funnet igjen ganske mange bøker som jeg digget da jeg var liten på diverse antikvariat. Er en av hobbyene mine for tiden..

Skrevet

Den var for skummel/trist for meg. Tror jeg fikk varige meen av den boka. Kan fortsatt ikke se på filmen om en er på tv. Noe i den "vakker/ekle" stemningen som er så skremmende.

Skrevet

Slukte Hardyguttene og fem-serien fra 8 års alderen. Superspennende. Før det husker jeg bare Albert Åberg og ei trist bok om en som het Rune som druknet.

Skrevet

Jeg leste alle Frøken Detektiv-bøkene, men favoritten var bøkene om Rÿdiger, den vesle vampyren!

Og selvfølgelig GummiTarzan :)

Skrevet

Den vesle vampyren Anton. Sønnen min på 9 leser de nå,hehe

Mio min mio

Polyanna (?) om en jente som ble lam mener jeg og huske

Roald Dahl bøkene

Og bøkene mamma leste høyt for meg.

Knerten

Aurora bøkene

Emil

Pippi

Madicken

Skrevet

Utrolig mange, egentlig.. Først var det Otto er et Nesehorn (priceless!), litt senere, på en høytlesning i barnehagen når jeg var 4-5 år, leste de det første kapittelet fra "Drømmen om Narnia" (den første boka i Narnia-serien). Etter at alle de andre ungene hadde gitt uttrykk for at dette ble langt over hodet på dem, fant de en annen bok. Jeg ble vel 10-11 år før jeg fortalte om det kapittelet til en venninne, jeg hadde da lurt i alle de årene på hvilken bok det var, for jeg ville så gjerne lese resten! Og under over alle under- hun hadde lest den og visste hvilken det var ut i fra min vage beskrivelse av noen gule og grønne ringer og et vann :D Så jeg leste hele Narnia-serien flere ganger. Der ligger det mange gode barndomsminner :)

Ellers har jeg brent meg merke i "Annas barn" (en bok om ei tenåringsjente som får barn med en sommerflørt), en eller annen bok om en tenåringsgutt som gjorde en jente gravid, hun ville ikke ha barnet men bar det fram og gav ham daglig omsorg fordi han ikke ville at hun skulle ta abort (husker ikke hva den het, desverre...), "ikke uten min datter", "Anne Franks dagbok", jeg hadde en periode hvor jeg pløyde igjennom "Frøken Detektiv"-bøkene (og hardyguttene, men det var ikke fullt så interessant...). Tja. Jeg har lest MANGE bøker :P -Jo! "Brødrene Løvehjerte", og SELVSAGT "Mio min Mio". Den har jeg lest sikkert tusen ganger, jeg elsker den! Og når jeg begynte å bli tenåring leste jeg "Kabalmysteriet" og ble helfrelst Gaarder-fan også :)

Og jeg angrer litt på noen bøker jeg IKKE leste. Når jeg var ti-elleve, fikk jeg "Hobbiten" i gave av pappa. Jeg var litt pre-pubertal, og nektet å lese den fordi den hadde et teit navn og en drage på (og litt fordi jeg syntes bøker var en kjip gave- jeg lånte jo en bunke på biblioteket hver uke). Jeg vet jeg ville elsket den da - den dag i dag er jeg helfrelst Tolkien-fan og sluker alt han har skrevet rått. Og så fikk jeg "Greven av Monte Cristo" i samme periode, og den led samme skjebne. Har fortsatt ikke lest den...

Skrevet

Jah!! Mio min Mio :)

Tror jeg leste den 5 ganger eller noe, men husker egentlig ikke så mye av den nå..

Skrevet

Klåfingerdagen

Farvel Rune

Bibbibokkens magiske bibliotek

alt av anne kath vestly

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...