Gå til innhold

Laktoseintolerante barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har fått påvist dette. Hun har ikke diare ( som er det vanlige ) men er hard i magen / har "tørr bæsj".

Hva gjør dere...?

Unngår all melk?

Unngår all laktose?

Bruker kerutabs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kjøpt laktosefri melk (og matfløte, men den går det ikke an å lage krem av :P) i vanlige dagligvarebutikker. Og soft har en type margarin som er melkefri. Vi har ei som er under utredning for matallergi, og har startet med laktose. Unngår alt som har melk i seg med mindre vi kan lage det selv (og da lage med laktosefri melk). Men egentlig blir det ikke store forskjellen på matvanene når man har den laktosefri melka til matlaging osv :)

Skrevet

Det er jo melk i alt jo!!! Det er faktisk vanskelig å holde seg unna all melk. Nesten så det hadde vært lettere med cøliaki!

Blir oppgitt jeg - hun blir jo ikke bra!

Skrevet

Jenta vår har ikkje tatt nokon positive melkeprøver men har pga sjukehistorie og effekt av diett fått diagnosen kumelkproteinindusert colitt, altså melkeproteinallergi. "Kuren" er å holde ho heilt unna ALLE melkeprodukt.

Det er tøft å legge om kosthaldet slik, men det går veldig greitt etter ei stund. Alt er fint så lenge eg sjølv (eller pappaen) har kontroll på maten. Einaste gongane det dukkar opp problem/blir ekstra tenking er viss vi skal i besøk, eller om nokon plutseleg har med seg "noko godt" i open bhg og jenta vår ikkje kan få. Til slike tilfeller har vi no melkefri muffins i frysen både her og i bhg :o)

Det er nok laktose i det meste som det er melk i, unntaket er gjerne dersom det berre inneheld melkeprotein(??). Du må likevel unngå alt med melk, melkepulver, skummetmelkpulver, myse, mysepulver, rømme, ost, osv osv. Les på utenmelk.no, det er sin skikkeleg fin plass å begynne.

Mulig jenta di vil tåle laktosefri melk, om ikkje er f.eks. kalsiumberika havremelk eit bra alternativ, og det fins soyayoghurt og piskbar soyakremfløte.

Skrevet

Takk for gode svar.

Kva symptom hadde jenta di før ho fekk den diagnosen?

Skrevet

Trur ikke du har anelse hva du snakker om hvis du tror det er lettere med Cøliaki.......

Skrevet

Jenta vår hadde klassiske symptom; diaré, smerter (dvs det vi trudde var raserianfall) og dårleg vektauke. Gjekk opp i underkant av 200g frå 10 - 17 mnd, og var generelt utilpass.

Blei opprinneleg utreda for cøliaki, men har hatt negativ blodprøve både i mai og no i november.

Skrevet

Trur det er mykje jobb med begge deler, utan at vi treng å krangle om kva som er "verst".

Det positive med laktoseintoleranse er sjølvsagt at dei fleste veks det av seg, mens cøliaki er ein livslang diagnose.

Skrevet

tja...

Slik som jenta mi har det kjem ho ikkje til å vekse det av seg.

Ho har det genetisk påvist - manglar enzymet fullstendig i tarmen.

Eg veit cøliaki er skikkelig dritt og at alle fnugg av hvetemel er ødeleggande.

MEN - det er ein diagnose det er meir "aksept for". Det er lettare å kjøpe mat uten gluten enn uten melk (ser jo at det gjerne er fordi eg har meir erfaring med å lage glutenfri mat enn melkefri mat).

Det som og gjer det vanskelig er at jenta mi ikkje har diare.

Ho er forstoppa - har tørr avføring.

Og ho er sint..... litt merkelig innimellom, men ser høvelig normal ut (litt tynn men det er vi alle fem) normale blodprøver - også på cøliaki.

Må innrømme at eg lurer på om det egentlig er det som er problemet hennar - cøliaki altså.

Skrevet

men sei meg....

Slik eg har skjønt dette....

Laktoseintoleranse gir diare. Dette er på grunn av osmotisk effekt i tam. Melkesukkeret trekker vann ut i tamen slik at det blir økt væskeinnhold her.

Har barnet forstoppelse skal man tenke på melkeprotein også...

Jenta mi har ikke diare. Vi skulle holde henne unna ALL melk, men vi merket ikke all verdens forskjell og kabalen går ikke opp....

Skrevet

Eg kan ikkje nok til å uttale meg her, men sit og med ei kjensle av at kabalen ikkje går heilt opp.

Jenta blei bedre då vi kutta ut melk, enno bedre (fekk fast, brun avføring) då eg slutta å amme. No, etter ca 6 mnd har ho begynt med gul/blaut avføring igjen, tidvis slimete, alt frå 1 - 6 gongar for dagen. Negativ cøliakiprøve 11.11, for øvreig og negativ laktoseintoleranseprøve (men fekk beskjed om å følge gastrologen på barneklinikken sitt opplegg og ikkje bry oss om prøvesvarene). Jenta har vore dårleg i magen sidan begynnelsen av november, og fortsetter det slik vurderar eg å prøve å få tatt gastroskopi/biopsi for å undersøke ordentleg for cøliaki. Det er ikkje alltid blodprøven er riktig.

Skrevet

Eg og har tenkt litt på biopsi, men det er ikkje berre berre på barn heller. Jenta mi er over tre år så ho har jo vore plaga lenge. Kjenner det bør ordne seg snart for ho no.... jaja. No må mor sove :-)

Alle tips vert forøvrig tatt imot med takk :-)

Skrevet

Eg veit, det er nok ganske høg terskal for biopsi sidan barnet må i narkose. Jenta vår er for øvrig 2 år og har vore plaga sidan ho begynte med fast føde (10-11 mnd).

Håpar det ordnar seg for dei begge!

God natt :o)

Skrevet

Ranveig, man vokser ikke av seg laktoseintoleranse. Man mangler laktase enzymet, eller det er redusert aktivitet av dette slik at kroppen ikke kan bryte ned laktose. Det enzymet vil bli redusert og til slutt helt borte med årene, så laktoseintoleranse lever man med resten av livet. Men de aller fleste kan tåle litt melk. Har man derimot kumelk allergi kan man vokse det av seg.

HI: man får også kjøpt laktosefri youghert (litago). Mine barn har laktoseintoleranse, de kan f.eks spise gulost,men ikke brunost. Og de tåler små mengde melk i f.eks pose supper etc....

lykke til

Skrevet

takker.

Litt vanskelig dette her synest jeg da....

Eller ikke vanskelig egentlig, men vanskelig å vite hva som er riktig for mitt barn...

Nå prøver vi oss fram med litt laktose og så ser vi...

Skrevet

Ja, eg ser eg har misforstått noko her :o)

Nei, det er vanskeleg å omstille seg når barnet får påvist allergi eller intoleranse. Heldigvis går det lettare jo lenger ein held på...

Skrevet

Begge mine 2 har klinisk melkeallergi (begge har refluks i tilegg - påvist ved ph-måling). Ikke påvist ved prikktest/blodprøve.

Eldste (4 år, fikk ikke diagnosen før hun var 2år) hadde steinavføring, hun var ofte obstipert. Og hun kastet opp mye. Dvs tilslutt alt som kom inn..

Yngste (15mnd, fikk diagnosen 7mnd gammel)fikk derimot diare, opptil 12 bæsjebleier (slimete, grønt, luftbobler) i døgnet kombinert med oppkast.

Ingen av de kan få i seg noe som helst med melk før det bærer utfor stupet.. Så vi kjører totalt melkefri diett. Og det er egentlig enkelt når man først har kommet inn i det, men det er klart at vi hadde en periode hvor vi var rimelig forvirra og følte at ALT inneholdt melk.

Eldste har god effekt av totalt melkefritt kosthold supplert med Losec og gaviscon.

Yngste har forsåvidt god effekt av det samme, men har fortsatt løs avføring med slim og misfarging. I tilegg har han jernmangel som ikke responderer på jerntilskudd. Der vurderer de nå å utredre for cøliaki i tilegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...