Glad_mor_85 Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Har barn på 1 og 4 år, og får helt vondt av denne situasjonen. Hva skal vi?? Min mann tror han har hatt en mild variant eller noe den siste tiden, men på bedringens vei. Flere på jobben har vært syke, og barna har jo hatt litt feber, hoste og diare frem og tilbake den siste mnd. Men ellers såvidt jeg vet har vi godt immunforsvar. Men er så i tvil. Er ikke noe fan av nye vaksiner, spesielt ikke denne som man ikke har testet på barn før, og man vet jo ikke hvordan vivil reagere om flere år. (ikke for å skremme de som har tatt den alt) Men jeg står midt imellom, ingen vil råde om å ta eller ikke ta, og jeg vet virkelig ikke. Hvor mange barn blir egentlig syke og kan man redde det om man drar rett til legen, eller hva kan man?? Vet det er masse diskusjoner om dette, men jeg er virkelig i tvil Har selv en mor som er i risikogruppa og hun tok de for 3 uker siden og har vært veldig dårlig siden, om det enten er en mild variant av den ene bivirkningssykdommen eller noe annet vet de ikke enda. Det gjør jo også at jeg er litt skeptisk, MEN er jo livredd for barna mine. Er vel ingen som kommer med noe nytt stoff her, måtte bare få det ut!! Mvh
Mrs. Bouquet Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Er du usikker og i tvil er det best å følge anbefalingene mener jeg. Det som er så skummelt med denne influensa er jo at det kan få alvorlige følger også for de med godt immunforsvar. Spesielt er det jo barn og unge som blir syke av denne varianten.
CaMaChMa Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Her har eldstejenta på 13 fått bekreftet svinet. De tre andre barna et vaksinert, og vi foreldre skal vaksinere oss når det blir tilgjenelig i vår del av byen. Vi satser ikke på "mulig" smitte, Vi har alle i familien vært ute av form/uggen i en lengre periode.
Gjest Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Vakinerte ikke de to eldste da de er helt friske i utgangspunktet, men vaksinerte minsten pga risikogruppe. Han ble forøvrig veldig dårlig av vaksinen, kommer ikke til å gi han dose nummer 2. Noe som er usikkert om han får i det hele tatt uansett. Bare det at de ikke vet om det er nok vaksiner og helt nødvendig med dose nummer to gjør at jeg trakk meg på de to andre, dårlig testing av vaksinen og at de mest trolig har hatt det. Men sier ingen ting på at andre vaksinerer sine barn, har vært i sterk tvil selv.
Seven Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Var også i tvil- men var så lei av å gå rundt å lure, så nå er vi vaksinert! Både jeg, min mann og gutten vår på 13 mnd. Og jeg er egentlig lettet og føler meg litt tryggere. Skulle vi likevel bli syke, blir det sannsynligvis i en mildere form og vi kommer kanskje fortere til hektene. Ingen bivirkninger i det hele tatt her. Og- moren din hadde kanskje blitt enda dårligere av selve svineinfluensaen siden hun er i risikogruppen?! Jeg angrer ikke! Tror heller jeg hadde angret hvis jeg ikke hadde vaksinert meg og gutten min.
Julelita Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Jeg var veldig i tvil angående å ta vaksinen selv (fødte for 2 uker siden). Jeg bestemte meg for å vente til etter fødselen, og er nå veldig glad for det. Tok vaksinen på mandag, og har vært dårlig og hatt nærmere 40 i feber siden. Er veldig glad for at dette ikke skjedde i slutten av svangerskapet.
1 Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Jeg er gravid, men har valgt å ikke vaksinere meg. Kommer heller ikke til å vaksinere min datter på 1 år. Tror forøvrig at jeg nå har svineinfluensaen, og synes ikke det er så ille i forhold til den skremselspropagandaen som har vært der ute den siste tiden. Skal selvsagttil lege for å få bekreftet om det er svin. Du må imidlertid gjøre det som føles best for deg og dine. Tror nok det går veldig bra uansett hva du velger å gjøre:)
jente08 + spire i magen<3 Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Hei:) Jeg har også vært veldig i tvil på om jeg vil ta vaksinen til min datter på 1 år. Var hos legen med henne for to dager siden, for hun hadde så høy feber og var dårlig form. Da spurte jeg legen i samme slengen om denne vaksinen og forklarte at jeg var så skeptisk siden vaksinen ikke var testet ut så lenge og at jeg var redd det kunne komme bivirkninger om mange år osv osv. Legen kunne da fortelle meg at det er ingen nye konserveringsstoffer i vaksinen som vi ikke har testet før, alle de stoffene som er i denne vaksinen er også i vaksinene barna får når de går på kontrollene, vi har også fått disse vaksinene. Det er nesten akkurat samme vaksina som den vanlige influensavaksinen man kan ta hvert år, bare at antistoffene er byttet ut og de er ikke farlige:) Dette ble kanskje et rotete innlegg, men tenkte jeg skulle gi denne beskjeden videre, da jeg selv har vært sånn i tvil. men når jeg hørte dette var jeg absolutt ikke i tvil lenger, kommer til å vaksinere snuppa våres så snart hun er helt frisk igjen nå Jeg tror vi gjør lurt i å høre på de som virkelig kan dette, og de sier jo at vi bør ta den. Til slutt så vil jeg si at min mening generelt er at alle burde ta vaksinen, selv om det ikke er farlig for oss som ikke er i risikogruppa å få influensaen, men slik at vi kan unngå at andre rundt oss som kanskje er i risikogruppa blir smittet. Hvis alle tar vaksinen så vil vi jo til slutt klare å rydde ut denne pandemien:)
Ranveig R Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 "ingen vil råde om å ta eller ikke ta" - Det stemmer IKKJE, det er jo temmelig klart når heile nasjonen blir vaksinert at myndighetene anbefaler vaksina, hadde dei ikkje trudd det var det beste hadde dei heller ikkje tilbudt vaksina ) Har for øvrig blitt anbefalt vaksina for ungane frå fleire legar på barneklinikken, stolar på dei. "Hvor mange barn blir egentlig syke og kan man redde det om man drar rett til legen, eller hva kan man??" - Eg veit ikkje kor mange barn som blir sjuke, ei heller kor alvorleg. Men eg ser eitt problem, og det er at fleire plassar får ein beskjed om å la vere å dra til legen ved influensa. Heller kjøpe Tamiflu og vente til det går over. Dermed kjem ein seg gjerne ikkje til legen før det er for seint uansett, sidan det tydelegvis kan gå veldig fort... Men, det er mulig det er andre prosedyrar når det er barn som er sjuke? Våre barn fekk vaksina på mandag og har ikkje hatt nokon bivirkningar så langt (verken feber eller vondt i armen). Barn reagerer visst sjeldnare på vaksina enn voksne. Det er ein fare for at det kan dukke opp seinvirkningar av denne vaksina, som av andre vaksiner. Personleg er eg villeg til å ta sjansen på at det går bra, og om eg må velge vil eg heller at barnet mitt skal få ME om 20 år enn at det skal dø av svineinfluensa no, for å sette det heilt på (sprøyte)spissen. Lykke til med å bestemme deg, det er vanskeleg dette, har sjølv strevd lenge med å bli einig med meg sjølv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå