Gå til innhold

Dere flinke kostholdsdamer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle gjerne gått ned 10 kg ca.

Noen tips til hvordan jeg kan klare dette?

Jeg er vegetarianer så spiser ikke noe kjøtt.

Litt fisk, men veldig sjelden.

Så ketolyse passe vel ikke meg akkurat.

Selvom jeg er vegetarianer, er jeg ikke sunn.

spiser mye brød, poteter, ris og pasta. Er liksom ikke så mye annet å velge i.

Tar gjerne i mot tips.

Prøver å trene, men er ikke alle uker jeg har tid..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noe slankedame. Men de beste tipsene ville vel være å erstatte alt fint / halvgrovt brød med grovt brød. Se på "kake inndelingen" utenpå brødpakken. Helst full kake, men 3kvart er også ok.

Fjern poteter fra kostholdet helt, eller mye.

Bytt ut all pasta med fullkornspasta.

Bytt ut ris med villris og.. tja.. tro om det var jasmin eller basmati? Den må du sjekke opp.

Bytt ut brus med vann og juice. Gjerne de som ikke er fra konsentrat.

Velg magert pålegg. Bytt ut halvfabrikat med ekte vare. Siden du er veggis kommer jeg ikke på så mye her. Men kokt egg, røyka laks/ørret, sild, reker osv er fint.

Finn nye og inspirerende salat oppskrifter på nett, mye godt!

Wok er også kjempe fint når man er på slankern. Mye grønnsaker som er godt å hive i panna!

www.gofisk.no

www.frukt.no

www.egg.no

Skrevet

Er vel en god del aa velge i av vegeterianske retter??

Spiss masse groennsaker, gaa gjerne innom en av disse asiatiske butikkene for aa finne variasjoner. Lag hjemmelagde groennsaks supper(da vet du hva du faar i deg)

Saa er det jo uendelig mye utvalg i sojaprodukter (tofu)

Aa faa i seg protein er og viktig, saa faa i deg feks kikk erter (kan lage hjemmelaget hummus feks)

Drikk mye vann

Og som noen nevnte tidligere, bytt ut broed, ris og pasta til grovere varianter/fullkorn. Da blir du fortere mett, mett lengre og det er sunnere ;-)

Skrevet

Hei, jeg var vegetarianer i mange år. Dessverre var jeg ikke flink nok til å få i meg nok proteiner, så jeg la en del på meg. Ble som deg mye karbohydrater og ost (he he) og lite bønner, linser, rett type fett osv.

Resultatet var at da jeg begynte å spise kjøtt igjen så gikk jeg ned 10 kg minst på 6 måneder uten å gjøre noe annet. Da trente jeg jo tre ganger i uka fra før av da,. men musklene vokste antakelig ikke så lenge de ikke fikk nok protein.

Uansett, poenget mitt er ikke at du bør spise kjøtt, men at du MÅ sørge for å få nok proteiner. Det er kjempeviktig for forbrenningen i min erfaring og du kommer nok også til å få mye mer krefter også.

Skrevet

Et tips i forhold til trening er at det ikke nødvendigvis må være trening på senter, å gå av bussen noen stopp før du pleier eller å gå til jobb (om du kan) blir en del aktivitet i lengden.

Og det er en vane å bruke kroppen, er man vant til det så går det av seg selv. Og mye lettere å få til enn å sette av tid til trening, syns jeg.

Skrevet

Første regel:

_slutt med brød!! spis heller knekkebrød/frokostblanding o.l. :)

Skrevet

Jeg har kuttet ut et brødmåltid om dagen, da spiser jeg havregrøt istedet også baker jeg Ingers rugbrød som jeg spiser til lunsj. Ellers passer jeg på at det er mer grønnsaker enn karbohydrater på middagstallerken. Har også byttet ut pasta med fullkorns-couscous eller fullkornspasta. Jeg elsker poteter i alle varianter så det spiser jeg at par ganger i uka. Ellers trener jeg en del så passer på å få i meg nok proteiner slik som de nevner over her, forstår det er en utfordring når du er vegetarianer.

Skrevet

Men det er jo masse godt man kan lage med linser og bønner og slikt da!!! man må bare finne ut av noen gode retter som man liker.

Jeg er, ironisk nok, blitt veldig glad i linser og bønner nå som jeg spiser kjøtt igjen.

Jeg hiver f.eks. rød linser oppi mange ulike typer gryter, lasagne og supper. Jeg bruker kidneybønner i alt sånn tacoaktig, det smaker godt. Kidneybønner og kikerter er veldig godt i salater også. Kikerter kan jeg også bruke oppi mange ulike gryter.

Jeg spiser for det meste røde linser, grønne linser, kidneybønner og kikerter av den type ting da.

Tofu er visst ok for proteiner også?

Skrevet

Hva spiser du til poteter og ris da, når du ikke spiser kjøtt og nesten ikke fisk?

Skrevet

Tusen takk for alle svar.. masse fornuftig her.

Jeg spiser en del crusli frokostblanding nå, i stedet for brød. Håper det hjelper litt da.

Til lunsj på jobb, kan jeg f.eks spise poteter med masse salat og tzatziki. Og til middag spiser jeg gjerne bare tilbehøret. Som poteter, saus og grønnsaker. Spiser også kjøpe fiskegrateng, fiskepinner og fiskekaker :S

Jeg liker dessverre ikke bønner og linser :S Veldig dumt når man er veggis ja.

Så proteiner forbrenner fett??

Skrevet

Jeg vet bare at musklene og kroppen trenger proteiner for å fungere bra.

Om du ikke spiser kjøtt, ikke liker linser og bønner, så må du jo få i deg protein et annet sted fra! Ellers kan du bli helt feilernært. Du kan ikke bare spise tilbehør til en tradisjonell kjøttkake-middag f.eks. uten å erstatte kjøttet med noe næringsrikt i lengden. Som jeg da lært den harde måten.

Skrevet

Har du bare bestemt deg for å være vegitarianer, og så kuttet ut kjøtt? Elelr har du satt deg skikkelig inn i det? Du må vite litt om kosthold for å kun spise vegetarmat!

Skrevet

Enig med tommage. det var der feilen lå for meg da jeg som dum 15åring syns det var lurt. ingen rundt meg var flinke mtp næring heller. Heldigvis har jeg lært mye med alderen:)

Skrevet

Så vidt jeg vet er Crusli frokostblanding en av de med mest sukker... Så den bør du vurdere å bytte ut. Tror de har testet frokostblandinger på klikk.no.

Linser og bønner må du vel nesten bare venne deg til, du har jo et ganske usunt kosthold da.... Poteter, saus og grønnsaker blir vel litt mangelfullt i lengden.

Hva med falafel? Det er laget av kikerter og er kjempegodt.

Kidneybønner blandet med vegetartacomix er godt.

Hjemmelaget guacemole til. Avocado inneholder masse sunt fett og annet nyttig.

Fiskegrateng, fiskepinner og fiskekaker inneholder jo alle mer karbo enn fisk.

Hva med marinert laksefilet f.eks? Det er godt og smakfullt.

Lettsaltet torsk med ovnsbakte cherrytomater og brokkolipuré.

Baccalao.

Fullkornspasta med laksefilet, masse brokkoli og pesto. Kan og bruke røkelaks.

Fisk i ovn med tomat, hvitløk og masse gode grønnsaker.

Og så bør du ta tran/ omega 3. Men det gjør du vel?

Skrevet

Nok en gang takker jeg dere.. jeg skjønner kostholdet mitt er mangelfult.

Jeg har faktisk vært vegetarianer i 8 år. Og vet om bønner og linser. Men klarer ikke like dette.

Spiser fallafel og andre vegetarprodukter. Men ofte bare tilbehør.

Dette har fungert fint i alle år. Men nå det siste året har jeg økt over 10 kg i vekt. Og dette er jeg ikke tilfreds med, og vil bli kvitt disse kiloene. Kostholdet har forøvrig vært likt disse årene, så skjønner ikke hvorfor jeg plutselig økte i vekt :(

Bør få i meg mer proteiner skjønner jeg.

Holder det med et egg om dagen?

Skrevet

Kan dere og anbefale noen sunne men gode frokstblandinger?

Er lei 4 korn med rosiner :S

Skrevet

Ligger ikke egg inn under kategori "dyreriket"?

Skrevet

Det gjør gjerne det..Men er jo ingen dyr som dør pga. dette. jeg spiser egg fra frittgående høns. Økologiske..

Skrevet

Hei igjen.

Du skriver at siden du har vært veggis i 8 år uten å spise ekstra proteiner så har det fungert fint. Men du, det er jo ikke sikkert det har det selv om du ikke har følt behov for å gå ned i vekt før nå da. Kan hende kroppen din trenger en del næring som man vanligvis får fra kjøtt uansett.

Jeg anbefaler å tvinge deg selv til å lære deg å like noen flere proteinkilder. Du er jo tross alt voksen og kan ikke bare kutte ut all animalsk fra kosten uten å erstatte det med noe. Noen bør man gjøre bare fordi det kan være bra for kroppen, selv om man kanskje ikke syns det er det beste i verden.

Og det er også smart å spise en del sunt fett, f.eks.fra nøtter og slikt.

Tran var det en som nevnte og det anbefaler jeg også. Evt fet fisk.

Det handler jo ikke om slanking det jeg skriver da, men av og til kan man faktisk trenge annen mat fremfor mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...