Gå til innhold

Noen som har vært borte i medikamentet ery max?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått dette pga influensa og luftveisinfeksjon.

Men det står at det er sannsynlig at det kan gå over til fostret. Kontakt lege.

Men det er jo min lege som har skrevet ut disse og regner med han husker at jeg er gravid.

Men er det noen som vet noe om medikamentet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er antibiotika- hvorfor får du det for en viral infeksjon?

Skrevet

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Orale doser på 2 g/dag ga konsentrasjoner i morsmelk på opp til 3,2 μg/ml. Melk/plasmaforholdet var på 0,5. Beregnet dose barnet får i seg er mindre enn 0,5 mg/kg pr. dag og er mindre enn 2,5% av terapeutisk dose for barn. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes.

Skrevet

Ja, brukte det mange ganger under svangerskapene. Hadde mange luftveisinfeksjoner, og det ble anbefalt fremfor mye annet.

Sjekket med flere leger at dette var ok.

Skrevet

Jeg fikk dette mot lungebetennelse da jeg var gravid. Fikk det av en turnuslege. Reagerte derimot kjempemasse, og ble veldig dårlig (vondt i magen, besvimte etc). Ringte fastlegen min, og han ble rasende fordi turnuslegen hadde gitt meg ery- max. Han sa at det gav man ikke til gravide/ammende/spedbarn.

Men ser en annen sier at de legene hun har vært i kontakt med sier det er greit, så jeg vet ikke.

Skrevet

Takk for svar dere!

Synes det er rart han har skrevet ut dette, kan være en mistforståelse siden de ( sekretæren) etter influensa prøven kom tilbake og jeg spurte om det var mulig å få noe for å bli kvitt den ubehagelige hosten.

Jeg får ringe å høre i morgen, har heldigvis ikke tatt noe enda. Liker ikke å ta noe som kan gi skader.... Må jo være noe som er trygt????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...