Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Er alene med en på to måneder... Har ingen jeg tør spør om avlastning, jeg vet de kan, men virker som om de ikke er så glad for den ene kvelden jeg har bedt om barenevakt pga julebord. De er familie å jeg trodde de ville stille opp, men tror jeg tok feil. Måtte bare få luftet litt...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Jeg skjønner godt at du er sliten! Jeg er ikke alene med barna mine men familien stiller lite opp. Vi må alltid spørre og de to gangene i året vi spør fordi det skjer noe som f.eks julebord så får vi jo inntrykk av at de gjør det fordi de føler de må. Veldig sårende er det. Alle trenger å ha det litt morsomt uten barn også innimellom. Syns uansett du skal dra. Kanskje det blir bedre når barnet blir større og de blir bedre kjent med det. Mange er kanskje litt usikker på det å passe en så liten. Men har de sagt ja og det er folk du stoler på så burde du dra å få det litt pusterom.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Er ikke så mye julebordet jeg vil på, men skal gå ja. Det jeg trenger mest er noen timer en kveld av og til, bare så jeg får ligge i badekaret eller reise utå ha kaffe hos noen venninder. Å dette er nærmeste familie, de har ikke problemer med at ungen er så liten tror jeg, men hvem vet.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Hvor bor du? Har de Home start i din kommune? Vi har tidligere hatt hjelp av de og det var utrolig deilig!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Men du kan jo strengt talt ikke klage. Man kan absolutt ikke forvente at andre skal stille opp som avlastning. Om du er sliten så er det jo ditt problem, er ikke andre sitt ansvar å ta over når du blir sliten eller lei. Og barnet ditt er jo kun to mnd, så de har jo akkurat ikke fått så mye tid på seg til å tilby seg å hjelpe. Og folk har jo egne liv og ting de selv skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Hadde alle mennesker vært som deg anonym 18:53 så hadde jammen verden vært kun egoistisk og kald! Syns det er en uting at nærmeste familie ikke skal stille opp for hverandre når det trengs. Å være alene med en liten baby er ikke bare lett. Klart folk har sine egne liv men det burde da være plass til familie i de også.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Synes det er en uting at når folk får barn, så blir de sure når det ikke er en selvfølge at andre mennesker skal stille opp når de blir slitne og lei av å ta vare på sine egne barn. Reality check, det er tungt til tider med barn. Løsningen er ikke å bli forbanna over at ikke andre ser det og kommer løpende for å ta barna noen timer.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Du høres bitter ut anonym 19:20. De fleste her i verden har lyst til å gjøre voksenting en gang innimellom. Og da må man nødvendigvis ha pass til barna til timene det gjelder. At man blir lei seg når folk ser ut til ikke ønske å hjelpe er forståelig. Det er mer unormalt å sitte hjemme i 18 år uten at barna noen gang har overnattet borte eller blitt passet av andre. Og de som ønsker barnevakt en sjelden gang blir vel ikke akkurat forbanna for at ikke noen bare kommer løpende for å ta barna. Det er vel heller det at de er skuffet for at interessen er så liten og at folk gir uttrykk for at det er plage å hjelpe til av og til.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Jeg har vært alene med 2 barn fra svangerskap og hele tiden til nå. de er i skolealder. At du er sliten nå, er naturlig. Du har nettopp født, selv om du tenker det er faktisk hele 2 måneder siden. Kroppen bruker minst 9 måneder etter svangerskapet på å komme helt i gjenge igjen. Du bør faktisk være hjemme med barnet nå. BARNET har behov for det! Og du..... Hvor der far til barnet, da? Om det er så lett for deg å be din familie, så skulle det faktisk vært lettere å spørre far til barnet...... Ikke for å være stygg med deg, men det er sant. Han er den som "eier" barnet like mye som deg, selv om du er alene om barnet daglig. Og han er den som har RETT på å bli kjent med barnet. Barn bør faktisk ikke være borte fra hovedomsorgsgiver det første året. At en kan ha noen timer avlastning når ungen nærmer seg året, er noe annet. Overnatting bør ikke skje før ungen er over året. Dette gjelder ALLE typer overnatting og dagsamvær, selv for far og for besteforeldre osv. Og dette har med barnets behov og utvikling å gjøre. Du er bare sliten fordi du nettopp har fått barn og det er en omveltning på alle plan. Men det høres ut som om du tror du er sliten fordi du ikke lenger kan gjøre akkurat det du vil. Du BLIR mer sliten av å ønske noe du ikke kan. Og det ER slitsomt å være alene med baby. Men hold deg hjemme, og vær ikke "irritert" fordi barnet trenger deg og at du dermed går glipp av noe du TROR du hadde hatt lyst å være med på. Jeg kjenner tankene og følelsene rundt dette godt, da jeg har gått gjennom det 2 ganger. Så ingenting av det jeg skriver er vondt ment.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Jeg har ikke noe rpoblem med å forstå at man er sliten og trenger litt avlastning innimellom, men at man FORVENTER at familia skal stille opp syns jeg er feil. Man har selv dratt på seg en unge, og da må man nesten ta konsekvensen av det også. Hvis ikke, så får man skaffe seg en fast barnevakt da, som man overlater ungen til i de timene man trenger avlastning. Jeg var tidligere fast barnevakt for verden vakreste gutt. Problemet til familen var ikke at familien ikke tilbød seg å stille opp, men lillegutt ville rett og slett ikke være andre steder enn hjemme eller hos meg. I vår familie mangler det heller ikke på tanter, onkler og besteforledre som allerede nå gjerne ønsker å passe babyen, men jeg regner med at tonen forandrer seg så fort ungen kommer ut. Men skulle de likevel mase om å ha ungen min på besøk, så kommer jeg nok til å forklare de at ungen min kan komme på besøk når det passer for OSS. Dessuten sysn jeg det er best at ungen sover hjemme, og heller har barnepike i noen timer..
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Man kan ikke forvente at andre skal passe barnet ditt, uansett så mye voksenting du føler at du har behov for. Hvis det å være mor ikke passer inn i planene dine, så burde man jo ikke få barn. Bitter tror jeg ikke du vet betydningen av, men synes at det blir litt barnslig og egoistisk å tro at andre stiller selvfølgelig opp med glede som barnevakt. Og skal man absolutt ha barnevakt så burde man jo heller finne seg en trillepike eller en fast barnevakt som man betaler for å passe barnet. Uting er å forvente på forhånd "at det blir jo å gå så bra, har jo masser av familie som kan stille opp og avlaste litt om jeg skulle trenge det eller bli sliten".
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Herregud å mange lite empatiske høner det var her. Jeg har full forståelse for deg H.I. Er selv alene med barn, og har vært det siden fødselen. Det er hardt! Noen takler det bedre enn andre, vi er alle forskjellige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå