Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Hører flere og flere sier at det er ett spesielt forhold mellom mor og datter. Jeg har ikke noe forhold til hverken min mor eller min datter. Min søster har ikke noe bra forhold til vår mor(så det er ikke bare meg). Min datter er 15 år.Hun er så ufordragelig at jeg har lyst til å kaste henne ut av hus innimellom!! Jeg ønsker ett bedre forhold til henne,men vet ikke hva jeg kan gjøre.. Veldig fortvilet. Min datter er likegyldig når jeg tar ting opp.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Prøv heller å snakke til henne med en lett og spøkefull tone om lette tema, de få gangene hun henvender seg:) Ha en litt tulletone. En har lett for å kun ta opp negative ting og alvorlige ting med en tenåring som ser ut til å ha meldt seg ut av familien. Men det går faktisk an å snakke. Bare en stort sett holder det lett. Og når du har noe alvorlig å snakke om, så snakk. Men ikke vent svar av typen "jada, mamma", for det får du ikke. Himling med øynene og sure miner er vel mer ventet da. De er tenåringer, og de er på sitt vis;) De vil være så voksne, men de har enda ikke lært og erfart at de ikke er verdensmestre. Det kommer senere. De har en følelse av at foreldre umulig kan forstå hvordan det er å være ung, og så er foreldre så hauggamle at de er jo for antikviteter å regne. Hvem gidder liksom å snakke med dem? Og samtidig er der en del tema de syns det rett og slett er flaut å snakke med foreldrene med, for de temaene er litt hemmelige og private. Jeg hadde nettopp en kort og lett samtale med min tenåring på 15 om kondomer, og viktigheten av bruken. Jeg satte meg ikke ned med ham under samtalen, men holdt tråden i en lett tone så lenge tenåringen gadd å snakke og tulle litt om det. Men jeg fikk inn kommentarer om viktigheten av å bruke kondom, og hvilke sykdommer som er farligst. Og at han ikke måtte stole på jenta når det kom til prevensjon;) Bidragsplikt i 18 år fremover er ikke noe en ønsker seg som tenåring;) Ikke at jeg vet, eller forlanger å vite om hans sexliv, men det er bedre å ta slikt tidlig i det minste. Det er heller ikke første gangen vi snakket om dette. Men det er ikke lenge siden han ville flytte, fordi jeg var streng og nektet ham noe han ville;) Da gikk han rundt her som en tordensky, og sa han var forbanna......
Gjest sug lut Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Joda, noe forhold har du. Og ufordragelighet goes with the territory - tenåringer er programforplikta til å være det, alt annet ville vært utrolig usunt. Men jeg tror ikke mor-datter-forholdet nødvendigvis er best i tenåra, akkurat, de fleste jenter jeg kjenner til har hatt et definitivt hat-forhold til sin mor deler av tenåra - man skal løs for enhver pris, og eget kjønn er den det kræsjer mest med. Det betyr ikke at du skal slutte å prøve, men heller ikke at du skal la deg valse over. Den likegyldigheten kan få Mor Teresa til å sparke småbarn, men det er lov å si det også, faktisk - at en del av spillereglene når man krever å bli oppfatta som voksen er at man må vise et modikum av interesse og høflighet når man snakker med andre. Ikke det at det nødv. hjelper.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Tusen takk:) Ble helt rørt. Er fryktelig vanskelig her med mye kjeft og bråk. Vet at jeg er den voksne,men er så fort å komme ned på samme stadiet som henne. Hun sier at hun ikke er noe verd og at det er meg som får henne til å føle sånn. Karakterer går nedover og sigaretter og kjøreste er i vinden. Hun følger ikke regler.Kommer hjem når hun vil og prøver ikke å unnskylde seg engang. Blir hun gravid er abort løsningen sier hun. Ingenting betyr noe. Jeg blir så rasende på henne!! Flere ting som du skriver som jeg kjenner igjen!! Jeg skal gjøre som du foreslår,i en lett tone.
Gjest sug lut Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Og forresten, om du klarer å spille ut din indre Judge Judy når hun er på sitt verste, er det veldig effektivt. Så må du være hun datteren din alltid kan stole på og som steker vafler på sparket for å balansere det hele. Men Judge Judy er en bra greie.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Tusen Takk sug lut:) Jeg skal ta til meg rådet. Endringer må til og det er ikke noe mer jeg ønsker enn at hun skal stole på meg og vite at jeg er her for henne. Ikke bare ett kjeftete monster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå