M ♥ ♂-2010 Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Hva skjer når man har vært sykemeldt 80% i et år? Attføring, fortsette i jobb, hva gjør NAV? Noen som har peiling?
Kuraffen Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Når en har vært sykemeldt i ett år (52 uker) sammenhengende, har man ikke lenger krav på sykepenger. Dette er uavhengig om en har vært 100% sykemeldt eller gradert sykemeldt. Man må da enten tilbake i jobb eller over på attføring eller tilsvarende. For å opparbeide nye rettigheter i forhold til sykepenger, må en være tilbake i jobb 100% i 26 uker sammenhengende. Jeg er usikker på hvor mye en opparbeider dersom man er tilbake 100% i kortere perioder. Fødselspermisjon regnes som å være tilbake i arbeid. Jeg tror ikke det har noe å si om en velger 80% lønn så lenge en ikke mottar trygdeytelser i form av sykepenger. Jeg er ingen ekspert på dette, og de mest korrekte svarene får en nok ved å kontakte NAV direkte =)
M ♥ ♂-2010 Skrevet 25. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2009 Takk for godt svar:) Spør på vegne av en kollega, så hun spør nok NAV selv etterhvert:)
HeidiL Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 dersom man fortsatt følger behandling med utsikt til bedring når sykepengene når maxdato vil man (inntil mars neste år) kunne kvalifisere for rehabiliteringspenger. Disse gis i 52 uker, med mulighet for evt utvidelse i ytterligere 52 uker. må legge til at det fra 1. mars 2010 blir innført en ny ytelse som ibefatter rehabiliteringspenger, attføring og tidsbegrenset uførestønad. Den heter Arbeidsavklaringspenger og gis for 52 uker av gangen. De andre tre ytelsene vil altså slutte å eksistere og AAP erstatter dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå