:-)))) Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Vi skal ha bursdagselskap for 10-åringen i helgen, og nå vet vi at mamman til to av barna som skal komme har svineinfluensa og behandles med tamiflu. Jeg har egentlig lyst til å si at de to barna dessverre ikke kan komme, har ikke lyst til å risikere noe som helst, nå som vi vet at de kan være smittebærere. Jeg har to små barn selv og ønsker jo ikke at de skal bli smittet. Er det uhøflig å be om at de ikke kommer?? Hadde det vært meg, hadde jeg holdt barna hjemme, men det synes tydeligvis ikke de er nødvendig. Pappaen til barna hadde til og med sagt til mannen min at han kanskje ikke burde si det til meg, i "frykt" for at jeg ville reagere slik. Hva ville dere gjort?
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Går 10-åringen i klasse med disse barna da? Dersom moren har startet behandling med tamiflu er hun ikke lenger smittebærer. Dersom man starter behandling med en gang trenger man ikke holde seg hjemme i 8 dager. Jeg ville tenkt at dersom dette er barn som omgås mine barn daglig, så er skaden allerede skjed...
Mille** Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Det er hysterisk, spør du meg. Man er ikke smittsom hvis man ikke har symptomer. Dårlig gjort å si at barna ikke kan komme fordi mamman er syk. Så ja, det er uhøflig, og jeg hadde aldri i verden nektet de å komme.
ツ Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 JA, jeg synes det er uhøflig!! Jeg lå selv med influensa her for ca 3-4 uker siden. (gikk på Tamiflu) Jeg har selv 5 barn (4 som bor hjemme da...), og ingen av de har vært syke. Så om noen av de ikke skulle blitt bedt bort i bursdag, fordi jeg lå og var syk, synes jeg hadde vært veldig trist... spesielt for ungenes del... De gikk jo på skolen og i barnehage, selv om jeg var dårlig... Hvorfor skulle de ikke det? De var jo ikke syke!!! Hva er forskjell på barnehage/skole kontra bursdag??
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Ja, det er uhøflig. Ikke minst så ville du bedt de være hjemme på feil grunnlag, for ifølge fhi så er man IKKE smittsom før man merker symptomer selv. Her har eldste barnet mest sannsynlig hatt SI, men verken jeg eller minstemann ble syke, til tross for at vi var med henne hele tiden. Her er litt klippet direkte fra pandemi,no Spm: Kan man smitte andre før man selv kjenner de første symptomene? Svar: I studier er det målt virusutskillelse fra personer som blir syke, noen timer før de får symptomer. Virusutskillelsen er da lav, og mangel på symptomer som hoste og renning fra nesen gjør at vi i praksis ser bort fra at personer i inkubasjonsperioden (tiden før sykdom bryter ut) kan smitte andre. Unntaket kan rent teoretisk være personer som lever tett sammen, og som har svært nær kontakt. Spm: Dersom noen i husstanden (eller tilsvarende nærkontakter) har fått diagnosen influensa A(H1N1), kan jeg da gå til undersøkelse og behandling hos tannlege eller annen helsetjeneste? Svar: Ja, så lenge du er frisk og ikke har symptomer på influensa er det ingen restriksjoner i hvor du kan gå og oppholde deg eller i forhold til hvilke helsetjenester du kan oppsøke. Helsetjenestene behøver ikke iverksette spesielle smitteverntiltak mot influensa A(H1N1) så lenge du ikke har symptomer på smittsom sykdom
:-)))) Skrevet 25. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2009 Dette er ikke barn som mine barn omgås i hverdagen, de sees kun sporadisk og har ikke vært sammen på noen mnd. Jeg skjønner hva dere mener, men det er jo egentlig derfor viruset spres, at folk lever som vanlig og ikke tar forholdsregler. Har ikke noe tro på at man smittes kun når man har symptomer, er sikker på at man er smittebærer før man merker at man er syk, slik som ved de fleste andre sykdommer! Jeg prøver jo bare å begrense smittefaren litt, hysterisk kan jeg godt være, men når man vet at man bør holde barnet hjemme hvis man merker det minste lille symptom, så er det vel ikke noe galt i å ta noen forholdsregler når man vet at noen i familien er syke..? Jeg inviterer gjerne barnet om et par uker på besøk, for å "ta igjen"litt for bursdagen, men ønsker ikke at mine barn blir smittet og prøver bare å ta litt forbehold. Synd for barnet, men ærlig talt, det er vel ikke slutten på verden hvis man går glipp av en bursdag??
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Du spør jeg svarer, jeg ville aldri bedt friske barn om å ikke komme, det synes jeg faktisk er slemt gjort. Og for en 10åring så går gjerne verden under på grunn av en slik ting. Iallefall når det strider mot all kunnskap de har. Jeg regner med at en 10åring har lært litt om SI til nå, og da har de lært at de som ikke er syke/er symptomfrie ikke er smittebære. I tilegg så er retninglinjene nå endret fra FHI slik at det kun er 24t man skal holde seg hjemme etter man er feberfri og hvis man forøvrig føler seg frisk.
erteposen + 4 Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Jeg hadde ikke sagt de ikke fikk komme, og det er jo utrolig mange som går klar i familier og barna møter jo smittefarer daglig. Det er jo også til helgen, og barna bør jo ha fått symptomer da.
Gjest Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Så lenge ikke ungene er syke, så er det jo ikke noe å si ! De går vel på skolen sammen uansett ? Jeg synes det er hysterisk ja. Da kan du jo ikke ta bussen, gå på butikken etc heller i tilfelle noen der er syke eller kjenner noen som er det...
Gjest Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Og om alle skulle holdt hele familien innendørs ei uke om et av familiemedlemmene viste tegn til si, hadde det ikke blitt mange på jobb og i skole rundtomkring. Spesielt siden alt fra hodepine til tannverk skal behandles som om det er svineinfluensa... Vaksiner dere om dere synes det er helt krise å bli smittet.
blåbæret Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Haha, tydeligvis at de kjenner deg godt og visste at du ville overreagere siden de egentlig ikke ville du skulle få vite det.... Gjør som du vil, selv om jeg ikke hadde tenkt tanken en gang.
Manhattan skyline Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Du er ikke bare litt hysterisk, men veldig!!! Det kan være like stor sjans for at noen av de andre friske barna er smittebærere. Betyr det at du synes disse barna også bør holde seg hjemme fra skolen da, siden moren er syk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå