Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Vi er hos samboer sin familie hver jul for det er ikke aktuelt å være hos min familie. De har tradisjon ved at de spiser ribbe hver julaften. Dere synes sikkert jeg er sær, men jeg liker faktisk ikke ribbe. Så her går det i tilbehør hver jul. Off syns det er så kjipt men men kan ikke forvente at de lager noe annent for min skyld heller. Måtte bare sukke litt og drømme om kalkun. Kanskje kjøpe med mitt eget kjøtt i år? hehe eller det blir kanskje litt rart.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Tja, dere kan jo lage deres egen tradisjon med kalkun på lille julaften f.eks... Skjønner for øvrig godt at du ikke liker ribbe.. Det er ikke spesielt godt, men liksom jul likevel.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Saken er at vi er hos sambo familie fra 20 des til 3 januar hvert år. De bor 20 mil unna så da pleier vi å være en stund. Er da familiesamlinger med hele familien hver dag omtrent. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Synes det blir litt sært å ta med eget kalkunkjøtt, ja.. Har de ikke medisterpølser og greier i tillegg? Du sitter vel ikke der bare med poteter og surkål, håper jeg? Hvis dere er der i så mange dager står vel andre ting enn ribbe på menyen?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Joda de har medisterpølser men uansett jeg forbinder kalkun med jul..hehe men det er meg da Det går mest i ribbe og pinnekjøtt der borte. Pinnekjøtt er helt ok, men kalkun er liksom "the big thing" for meg. Jaja nå er barnet vårt blitt 4 år og hun liker heller ikke ribbe, kanskje nå som hun er blitt så stor så sier hun kanskje noe om det?? Men men det er luksusproblemer..vil ikke høres bortskjemt ut heller.. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Spiser ikke ribbe for jeg blir så kvalm av det. Men det er jo alltids noen pølser eller noe man kan ta i stedet. Her har vi pinnekjøtt på julaften.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Jeg spiser ikke ribbe, men vi har alltid svinestek ved siden av så da går det veldig bra:) De kan jo hive med noen pølser eller kjøttkaker hvis du spiser det da... Det er jo ikke noe ekstra bry.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 EH.. det som er enda mere sært er at ikke svigerfamilien din bryr seg noe særlig om at du ikke liker ribbe.. Trur jeg hadde laget noe ekstra hvis min svigerdatter og familien feiret jul hos oss hvert år, og hun ikke liker ribbe. Jeg hadde pinade tatt med mitt eget kjøtt. Er ikke meninga du skal sitte og spise tilbehør på en julaften!!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Vi har pinnekjøtt på julaften, men det liker jeg ikke så jeg ender opp med å spise poteter, kålrabistappe og fett... Synes egentlig det er helt greit, det er ikke maten som er det viktigste for meg, det er å få være sammen med familien min, og kose meg i lag med dem.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Jeg syns faktisk de skulle tilbudt deg å lage noe annet eller spørre hva du liker og lage det annet hvert år siden de er så heldige å få dere på besøk hver jul. Har dere ikke unger? Hvorfor feirer dere ikke hjemme hos dere selv noen ganger?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Nå syns jeg det er kjempegodt med ribbe, blir ikke jul uten, men syns jo det er utrolig kipt av dem hvis dere er der hele julen hvert år, da vet dem jo at du ikke liker det! Hadde hatt kjempedårlig ssamvittighet hvis jeg hadde hatt en svigerdatter på besøk i julen og servert noe hun ikke likte, også på selveste julaften i tillegg, hadde ihvertfall ikke gjort det flere ganger! Vi spiser ribbe hos sviger også en gang iløpet av julen, hun har alltid kjøttkaker (hjemmelagede) og pølser ilage, så da kan dem som vil spise det, eller "spe på" med det. Kan du ikke spørre fint om det går ann? Er jo ikke noe ekstra arbeid, svigermor legger dem inn i ovnen sammen med kjøttet for å varme dem opp.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Jeg er heller ikke noe glad i ribbe, men synes det er helt ok å spise medisterkaker og julepølse jeg, er liksom stemingen rundt julebordet som er viktigst for meg. Om du ikke liker det kan de kanksje lage stek eller noe i tillegg. Synes ikke du kan forvente at hele svigerfamilien skal legge om juletradisjonen sin for å tilfredsstille deg og dermed servere kalkun på julaften. Men de kan sørge for at det er noe du liker på julebordet, og dere kan vel spise kalkun en av de andre dagene i jula? Kanskje kan du tilby deg å hjelpe svigermor med å lage kalkun 1.juledag f.eks? Min svigermor setter i alle fall stor pris på om vi tilbyr oss å hjelpe til med matlagingen, og da får vi frie tøyler og kan lage det vi har lyst på!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Hehe jeg forventer da absolutt ikke at hele svigerfamilien skal legge om juletradisjonen sin. Hvor skriver jeg det? 1 og 2. juledag er forbeholdt besteforeldre som lager pinnekjøtt H.I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Ja selvfølgelig er det viktigste å være sammen med familien på julaften. Har ikke antydet noe annent heller. Jeg skrev selv at dette var en luksusproblem og at jeg ikke vi fremstå som bortskjem, men må jo få lov å lufte min tanker litt H.I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #16 Skrevet 25. november 2009 Vi har ett barn Grunnen til at vi feirer hos samboer sin familie og ikke hjemme er fordi vi ser de ikke så ofte og desverre er det litt splittelse i slekta så de hadde blitt forferdelig skuffa hvis ikke vi hadde kommet til de. Dessuten har den ene bestemoren hans alvorlig KOLS så hun ville blitt meget lei seg hvis vi hadde bestemt å feire for oss selv. Det er ganske mange å ta hensyn til her så vi velger å gjøre det slik H.I
soleia Skrevet 25. november 2009 #17 Skrevet 25. november 2009 Einig med 15:57 Ein kan ikkje forvente at heile familien skal byte ut juletradisjonen med ribbe og ribelukta i huset fordi om svigerdotra likar kalkun betre. Men pølse eller kjøttkaker bør vel gå greit å ete om du ikkje likar medisterkakene som dei serverar heller. Går jo an for deg å ta det med, og varme opp til deg og jenta. Eg åt alltid pølse på julafta som barn. Men om eg var svigermor di, så hadde eg spurt om me skulle samarbeide om å lage ein kalkunmiddag, slik som du likar den, i løpet av jula. Det går vel an for deg å foreslå å ordne det, tvilar på svigermor di seier nei :-) Skjønar vel eigentleg at du ikkje vil gjere så stort problem ut av det, men berre saknar kalkunmiddagen som du er van med. Det kan eg forstå sjølv om eg ikkje kunne tenkt meg å byte sjølv.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #18 Skrevet 25. november 2009 Liker heller ikke ribbe, og vi har alltid både ribbe og pinnekjøtt på julaften. Også hos svigers Og kalkun på nyttårsaften. Gleder meg! Svigermor spurte faktisk ganske tidlig i forholdet vårt (meg og gubben altså ), om hva jeg var vant med å spise i jula. Svarte ærlig jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #19 Skrevet 25. november 2009 Off må visst skrive det igjen Jeg forventer absolutt IKKE at de skal ta hensyn til meg. Jeg bare luftet tankene mine og lurte på om andre hadde det likedans. Jeg liker medisterkaker og spiser det Hehe har ikke skrevet at jeg ikke liker det heller. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #20 Skrevet 25. november 2009 Jeg synes dine svigerforeldre burde ha noen skiver med svinesteik til deg..Herreland de vet nok det fra år til år at du ikke liker ribbe, og burde være høflige nok til å by på ett alternativ!! Eller så kan det være at du ikke kan ha noe som helst,at de har gitt opp å tilfredstille deg?!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #21 Skrevet 25. november 2009 Er ikke så vanskelig å tilfredsstille meg gitt, så tror ikke de har gitt meg opp. Spiser alt svigermor lager, unntatt ribbe. Og det har ingenting med hennes kokkerkunster å gjøre for hun er veldig flink til å lage god mat H.I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #22 Skrevet 25. november 2009 Ta med ditt eget kjøtt hvis du ønsker det, er jo jul for deg også! Jeg spiser ikke julemat, så jeg har startet min egen tradisjon. Svigers lager det til meg når vi feirer der selv om jeg insisterer på å ta med (svigermor ødelegger maten min, det hadde vært ramaskrik om jeg ødela julematen deres ett år), men det viser jo bare at de aksepterer at jeg har egne tradisjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå