Gå til innhold

Hvordan klarer dere å unngå overflod av leker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av de som har begrenset med leker til ungene.

Hvordan gjennofører dere det?

Her har vi tre unger, hvor eldste er 3, og det tyter. Ikke fordi jeg har vært en ivrig shopper, men på grunn av nedarvede leker og gaver. Skulle gjerne hatt litt mindre, men har ikke samvittighet til å kvitte meg med det som vi har fått, i alle fall ikke før minste har vokst fra det. I mens blir det flere esker og mer å rote i.

Ser jo at ungene har sine favorittgreier, og vi kunne sikkert kvittet oss med 3/4 :-P

Vi gir fravokste klær til hviterussland, så regner med at brukbare leker også kan sendes dit - bare jeg klarer å kvitte meg med det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi er særdeles flinke på å gi bort det som hun har vokst fra og ikke liker å leke med.

Skrevet

vi har ikke problemet, men nå nærmer vi oss to lekekasser, så jeg har tenkt til å pakke bort en eske og bytte innimellom. Duploen står selvsagt fremme hele tiden.

De lekene som er "varige" og som hun har fått, tar jeg vare på, resten går i arv til mindre barn jeg kjenner til.

Skrevet

ja skulle gjerne vist det jeg også, pakket ned en del leker for noen uker siden som jeg skal spare til vi får neste å min mor ble skikkelig skuffet for noe av det jeg pakket ned, men vesla leker jo ikke med det lengre..

å her blir det overflod av leker, bare av min foreldre får hun 2-3 leker til jul å det er ikke småtteri heller.

å hun fikk jo leker til bursdagen i august også.

så etter jul må vi nok gå igjennom igjen det hun har.

å sikkert når det en gang kommer en ny også for den får nok også leker.

så fremmover kommer jeg til på ta vare på de fineste,dyreste og artigste lekene å de andre gjir vi bort til noen som trenger det.

man må nesten gjøre det slik for de andre barnene kommer jo garanter til å få leker de også.

Skrevet

Vi kjøper ingen leker utenom jul og bursdag... og da får han en eller to. Han får heller ikke så mye leker av andre familiemedlemmer - da de gjerne spør om det er noe vi trenger til han... da gjerne av yttertøy, sykkel, ski o.l - og de tilbudene takker vi jo gjerne ja til - siden vi har langt fra god råd :) Vi har heller ikke noen å arve fra, så da blir det jo minimalt:)

Skrevet

Jeg har en 5 åring med aaalt for mye leker.. Har jo etterhvert som hun vokste fra leker, ryddet de vekk, men alikevel synes jeg at lekehaugen vokser!

Men her har blitt veldig enkelt etterhvert, for hun hater rot, men synes det er gørr kjedelig å rydde, hehe ;)

Så jeg satt meg ned med henne en dag, og skrev en liste over leker hun lekte mye med, og leker hun ville beholde. Så fikk jeg lov til å fjerne alle andre leker, da ble det lettere for henne å holde orden og rydde opp etter hun hadde lekt med ting.

Kan du gjøre noe lignende med dine? Iallefall kanskje den eldste?

Skrevet

Nå har vi bare en, og han er bare 1 år enda. Men han har veldig lite leker i forhold til alle andre barn på samme alder. Vi har sagt ifra til besteforeldre at det ikke er ønskelig med leker/gaver hver gang de er på besøk. Også kjøper vi ikke leker selv. Til bursdagen sin fikk han klart endel leker - og nå syns vi at vi svømmer i de :P Så nå har vi "avlyst" jul. Dvs at vi har sagt ifra til de han får gaver av at han ikke trenger leker. Vi ønsker heller penger til andre større ting han vil trenge i året som kommer :) Besteforeldrene syns det var dumt og at han måtte jo ha pakke under treet han også - og det skal han selvfølgelig få, vi kan jo pakke inn noen av lekene han allerede har. Han er 1 år - han skjønner ikke noe av det og er ikke interessert i å pakke opp pakkene allikevel ;) De delte heller ikke min mening om at han trenger nye leker til jul - de mente han ble lei av de han hadde til da (1mnd!). Aldri i verden sier jeg :P

Kall meg gjerne kjip - men ønsker ikke å ha et hus som svømmer over i lekerm, leker guttungen faktisk ikke er særlig interessert i. Vi kommer også fra og med neste år (iom at de vi "bytter" gaver med allerede hadde kjøpt til oss) isteden for å kjøpe nytt bytte leker vi allerede har. :)

Skrevet

Sant. Tror vi bare må rydde bort det vi tror hun minste ikke kommer til å være interessert i. Er jo ikke bare leker det er overflod av. Alle de bamsene som ungene hele tiden får. Og alle bamsene er i følge giverne spesielle, som de ønsker skal bli favorittbamsen. Tror jeg må vaske noen av dem og gi bort også. Selv minsta på 4 mnd. har minst 10 bamser :/

Tror jeg må ta en prat med folk ang. gaver. Enten kutte det ut, eller gi nyttige ting. (Jeg ønsker bestandig klær, men de får leker)

Skrevet

Man flytter inn på 40 kvm med mann og 2 barn...he he.

Nå har de 1 liten lekekasse hver, det holder i massevis.Minsta har også en gåbil.

Håper vi klarer å holde det sånn når vi flytter til den nye leiligheten. Jeg føler i hvert fall at det er mye mer befriende når man ikke har så mye ting. Synes det er godt å kaste eller gi bort ting, føler meg lettere i kroppen da.

Nå står det en del stuet bort på lager, men skal se nøye igjennom alt før vi flytter det inn i den nye leiligheten.

Skrevet

Han har en god del leker, men vi pakker bort det han vokser fra et par ganger i året, og har et system med en lang rekke lekekasser under senga, samt et par skap og noen skuffer, og alt har sin faste plass... Gutten på tre år klarer fint å rydde selv, og vet at den skal i "togbane-kassen", "den skal i bokskapet", "den skal i figur-skuffen" osv osv...

Etter jul og bursdag må vi rydde plass til nye leker, og det er lett å kvitte seg med gamle ting når han har fått flere nye og spennende leker:)

Kjøper aldri leker til ham selv, kun bøker, puslespill og tegnesaker en sjelden gang. Men jeg kunne aldri bedt besteforeldre, tanter, onkler osv om ikke å kjøpe leker til ham, det ville ikke bli godt mottatt...

Skrevet

Vi ønsker oss store ting til jul og bursdag slik at besteforeldre kan spleise (runsestativ, rutsjebane, john deer trektor og ja mest uteleker) eller penger og klær. Vi har begynt å samle på ting som duplo og en bokserie slik at ungene får mye av dette og derfor mindre "dill". Hjemme har vi 5 kasser med leker (ikke fulle men sortert) som vi kun har nede en om gangen. Resten legger jeg bort. Favorittlekene har de i kassen og tar de gjene med når vi bytter kasse. På denne måten tror alle at vi har få leker + at det er alltid ryddig og nye spennende leker på rommet. Vi har mindre leker enn andre vi kjenner, men mer enn nok, vi får ikke lekt med alt engang. Ungene er 1 og 3 år. Vi er flinke til å skrive ønskeliste med konkrete forslag. Byttelåne med venner er også genialt.

Skrevet

De får lite leker fra familie som ikke er enkelt å oppbevare, og de har nesten ikke store leker. Vi har kasser med leker som vi vet holder - brio, duplo, lego. Utover det har de hyller med små kasser med navn på, og en som står på gulvet. Vi gir bort en hel del som ikke blir lekt med, men roterer også. Vi har tre kasser på loftet med leker, og de blir som nye etter 2-3 mnd. der oppe. Legorot er problemet her:)

Må legge til at vi har liten plass, og jeg er så rotete at vi må ha system.

Skrevet

en smart ting er å ta noen av lekene med til de du er ofte på besøk til, vi har litt leker hos besto og besten, og litt hos bestemor og farfar. då har de alltid noe å leke med og de blir nesten som ny siden de ikkje ser dem hver dag. også slipper du og ha leker til taket=)

Skrevet

Hjemme hos oss har vi også esker som går på rullering, men ikke systematisk sånn rent innholdsmessig.

Så nå har jeg akkurat skrevet ut mange fargerike bilder, slik at sortering av lekene skal gå lett :) Om jeg ikke får kastet ut mye, skal det i alle fall bli orden i sakene..

Hadde vært en idè å ta med leker, men bestemor og bestefar er så ivirge at de har kjøpt masse som er hos dem fast...

Blir bra når minsta blir litt større, for da kan vi kaste ut alle babylekene :)

Skrevet

Sorter lekene i "favoritter" og "resten".

"Resten" går du gjennom og ser på om det sansynligvis blir poppulært siden. Kvitt deg med det som er fravokst etter siste barn og det som bare er "dritt", reklamegreier ol.

Det du har igjen legger du i for eksempel fire plastesker med lokk. Tre av dem setter du helt vekk (i garasjen, på loftet eller et annet sted). Den siste esken lar du stå fremme. Om et par månder bytter du denne kassen med en av de andre. Da fremstår de lekene som har vært borte som "nye" spennende skatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...