MamiK Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Hei! Jeg lurer på en ting... Vi skal ha barn i juli, og har et barn fra før. Begge to er studenter. Det står på lånekassen sine sider, at i fødselstipendet er forsørgerstipendet iberegnet. Altså, man får ikke noe mer utover det vanlige stipendet og lånet, som blir kun stipend. Når fødselsstipendet derimot utløper, får man stipend, lån og forsørgetstipend. Det gjelder både meg og samboer, og vi får begge for begge barna. MEN, så kommer det store spørsmålet; når jeg har fødselspermisjon og mottar fødselsstipend, får da min samboer (som fortsetter å studere) forsørgerstipend? Og gjør han det for begge barna? Noen som vet? Takker VELDIG for svar! Hvis det er noen mer erfaring, lurer jeg også på om noen andre "doble" studenter har fått bostøtte?
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 han bør jo få det når ungen er født ....men fødselatest og sånn må jo sendes inn så han får sikkert etterbetalt...eller om du får i juli og han sender inn i august så legger man jo bare med begge fødselsattesten. regner jeg med i hvertfall.
mamma og my Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Vi var studenter begge to da førstemann kom. Da fikk vi det vanlige lånet og stipendet, som ble fødselsstipent i 4? uker for en av oss. Begge fikk forsørgerstipend, så vidt jeg husker. Jeg mener at en får tillegg for antall barn, avhengig av månedsinntekt. Vi fikk dessuten bostøtte- det har dere rett på dersom samlet inntekt uten lån/stipend er under en viss grense, som jeg ikke husker i farten. Ta kontakt med kommunen din og søk. mener også det skal finnes søknadsskjema på husbanken sine nettsider. For oss utgjorde det ca 3-4000 i mnd, og det er veldig gode penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå