Gå til innhold

tør vi få et barn til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt har muskelsvekkelser, men fungerer bra i hverdagen. Er som hvilken som helst annet barn, men kan nok få problemer med "klønete" motorikk, ved fysiske utøvelser. Vi har vært heldige.

Legen sier jeg og faren har dårlig match når det gjelder gener. Og at hvis vi får et barn til er det 50% mulighet for muskelsvekkelse, enten i mildere form eller sterkere form som det barnet vårt har.

Vi ønsker oss sterkt et barn til, men "bare" den lille diagnosen barnet vårt har har ført til mange legebesøk, sykehus, oppfølging og møter, og jeg vil følge opp best mulig.. Tør vi ta sjansen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan adopsjon være et alternativ?

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Adopsjon tar lang tid, hvertfall 2-3 år. Og barnet vårt er snart fem, så hvis vi skal ha et barn til, må vi finne ut av det ganske snart, hvertfall bestemme oss før jul, tenker jeg hvertfall.

HI

Skrevet

Om dere har hatt nesten 5 år til å tenke på dette er dere da vel kommet fram til en konklusjon på egen hånd?

Skrevet

Vi hadde bestemt oss for bare en. Helt til barnet fylte fire, rundt den tiden begynte vi å vurdere en nummer to.

HI

Skrevet

Om dere fortsatt er usikre nå, etter et års vurdering synes jeg dere skal la være.

Skrevet

Det syns jeg dere skal gjøre. Livet kommer ikke med garanti, og dere vil aldri angre på et barn dere har fått. Det vil også være heldig for barnet deres å få et søsken. Så kjør på:)

Skrevet

Hei leste innlegget og fikk så lyst til å svare deg.

Forstår at dette ikke er enkelt for dere. Det spørs nesten mye det hemmer dere i hverdagen å ha et barn som ikke fungerer 100%, og om dere evt orker å gå i gjennom det samme på nytt?

For det eventuelle barnet som kommer får jo uansett livet i "gave" og hva er vel større enn det? Så du må nok tenke på dere og ikke på barnet som kommer for det får det nok sikkert så bra atte. :))

Du får jo vurdere og sette ting opp mot hva du taper og hva du får... Du har jo vært igjennom dette en gang så da har du faktisk den fordelen at du nå vet hva du går til. Og kanskje er dere så heldig at dere får et friskt barn denne gangen! :))

Lykke til uansett hva dere velger ;)

Skrevet

Hei:) Jeg har barn med annen type diagnose, som jeg ikke visste om før barn nr 2 ble laget. En arvelig diagnose, som også jeg har fått vite at jeg har selv.

Minste har den ikke, men uansett om minste hadde hatt den, så ville jeg ikke tenkt at dette skulle hindre meg i flere barn:)

En har ingen garantier i livet, men det beyr ikke at alt blir fælt;)

Skrevet

Jeg synes dere skal prøve å få et barn til, om dere ønsker det!! Det hadde nok jeg gjort.

:)

Skrevet

Blir så glad når noen sier :kjør på! Hehe.. Er mange rundt oss som er skeptiske, selv om det ikke vises på barnet vårt at det har en diagnose en gang. Og vi har tid, plass, og omsorg nok til et barn til, hvertfall slik vi føler det nå. Men tenk om liksom... Uff, blir gal. Eneste jeg tenker på om dagen!

Takk for svar!

HI

Skrevet

Men jeg trodde dere hadde krav på fostervannprøve jeg når dere har et barn med diagnose fra før, og denne diagnosen er arvelig...

jeg har et vennepar som har fått et barn med en diagnose som er arvelig og viss de vil ha flere barn får de fostervansprøve...

jeg har også et annet vennepar der mor har en arvelig sykdom, og hun fikk fostervansprøve med nr og får også dette viss hun vil ha flere barn...

ganske sikker på dere og vil få dette, da har dere jo muligheten til å vite hva som skjer før fødsel, og evnt velge bort om det skulle være alvorlig...

Skrevet

Så lenge det ikke er stor fare for at barnet skal få en sykdom som gjør at barnet vil få ett smertefullt og vondt liv, så synes jeg bare dere skal tenke på om dere vil ha et barn til eller ikke.

Man har ingen garanti for å få friske barn, men man kan gjøre sitt beste for at de skal være lykkelige.

Noen barn må inn og ut av sykehus for ganske harmløse ting. Min niese på tre år har foreksempel vært innlagt på sykehus ett utall ganger pga operasjoner for å 'reparere' muskelen i det ene øyet pga kraftig skjeling. Hun glad og lykkelig som bare det, kjenner legene godt og er dessuten snart 'frisk'.

Skrevet

har en sønn med en annen diagose.. vi har også vært svert heldige med tanke på at han er født med en rekke "feil"...

hadde også større sjangse til å få et til barn med denne diagnosen, vel og merke ikke 50 % sjangse...

datteren min har ingen av di diagnosene storebroren har..

se på det på den andre siden da.. det er 50% sjangse for at det skal gå bra :)

Skrevet

Det med fostervannsprøve har ikke vi hørt noe om! Og det er det som er skrekken, at barnet skal få alvorlige muskelsvekkelser, som krever at vi må flytte, ombygge hus, at en må være hjemme og vi mister en inntekt osvosv.. For det kan jo skje. Vi bor i leilighet i 4 etg i en stor by,og ting hadde blitt veldig vanskelig. Tror jeg må snakke med legen en gang til, dessverre er han av "gamleskolen" og skjønner seg ikke på vår problemstilling.

HI

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at dere har krav på fostervannsprøve om dere ønsker det:)

du kan jo ringe direkte til sykhuset, eller prate med en annen lege om legen edin er vanskelig...

du kan jo også skifte fastlege!:) eller ringe jordmor, men kan ikke skjønne hvorfor ikke dere skulle få fostervannsprøve når andre får det..

jeg kjenner flere enn de jeg har nevnt som har fått fostervannsprøve grunnet barn med ulike syndrom.... liiiten bygd jeg bor i, så her vet alle alt om alle... hehe;) derfor jeg kjenner til flere tilfeller!

lykke til , håper alt ordner seg for dere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...