Gå til innhold

hvordan vaske små jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ei jente på 2 mnd. skal man vaske dem innforbi de ytre kjønnsleppene? ingen har lært meg det :/ alle salverester og sånn kommer jo inn der liksom, men jeg vil jo ikke skade ho. Jeg skjønner at man hvertfall ikke skal vaske inni skjeden, så den er jo grei da!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vask i vei, det kommer jo fort bæsj og salve osv innimellom leppene, så der må det vaskes ja!

har du ikke vasket henne i tissen på 2 mnd??

Skrevet

Hva ? Skal man vaske inni der? det har ikke jeg gjort ihvertfall for jeg trodde ikke man skulle det for at det renset seg selv.

Skal man vaske mellom der med klut altså?

Det jeg har gjort er at jeg tar en klut og vrir den så det blir skylt med vann men ikke vasket med klut.

Vet ikke hva som er rett jeg..

Skrevet

Hva gjør du når du vasker deg selv da?? Vasker du ikke "inni der" blir det fort veldig utrivelig miljø.

Det er jo bare å tørke med en klut/serviett. Husk å tørke i retning tiss-rompe. Det kan som allerede nevnt både være bæsj og salve der. Og avføringsbakterier er jo bra grobunn for urinveisinfeksjon.

Skrevet

Du trenger ikke å vaske helt "INNI" der, er derfor vi har et belegg i skjeden som naturlig skal drepe bakterier. Vask med et lett trykk med fingeren over/i sprekken og dra kluten bakover for å ikke dra annet med inn i sprekken.

Hvis det er mye gørr etter diare ol, vasker du litt nøyere men var litt forsiktig bare. Høres ut som du har det på stell :o)

Skrevet

jeg har faktisk vasket der, for jeg synes det virket så uhygenisk å la vær... men jeg aner ikke hva som er rett egentlig. Spurte de på sykehuset om de kunne vise meg hvordan d skulle gjøres, men de ville jeg skulle gjøre det selv, også skulle de se på og da vasket jeg ikke inni der, og de sa jeg gjorde det rett. Men da var kjønnseppene så harde, nå har de myknet opp og masse dritt samler seg jo der. Kan jeg skade ho hvis jeg vasker der? Og er det viktig å tørke etterpå? Synes dette er vanskelig jeg og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne vise meg, eller forklare når jeg spurte på sykehuset! Har to gutter fra før jeg - og det er jo litt anderledes :o)

hi

Skrevet

Generelt sett skal man faktisk ikke vaske innimellom der nei. Det belegget som danner seg der beskytter skjedeinngangen og smører huden, og det skal man stort sett la være i fred- for mye vasking gjør det motsatte, nemlig at bakterier får komme inn der de ikke skal være.

MEN- er det bæsj inni der, skal man selvsagt vaske det bort!

Og så må man vaske forfra og bakover.

Dette ble jeg fortalt både av jm i svangerskapet, av barnepleierne på sykehuset og på helsestasjonen. Så da forholdet jeg meg til det.

Skrevet

Nå presiserer jo HI her at det er innforbi de YTRE kjønnsleppene hun snakker om, ikke inni skjeden. Alle vet vel at en ikke skal vaske inni skjeden?

Jeg fikk også en jente for en stund siden (etter et par gutter), og lurte på det samme selv. Kom egentlig fram til at jeg måtte jo vaske der også siden jeg gjør det på meg selv. Men skjønner veldig godt at du spør!

Skrevet

Men det er jo det jeg svarer på!

Har alltid fått beskjed om at med mindre det er bæsj der, så skal man ikke vaske en masse innimellom de ytre kjønnsleppene, det er ikke nødvendig, og det belegget som dannes der (rund klitoris, foran skjedeinngangen etc) er faktisk der for å beskytte.

Skrevet

Ok. Hvordan vasker du deg selv nedentil?

Skrevet

Nå er det faktisk litt forskjell på oss voksne damer og disse små da. Vi har sex, går med trange truser etc- og endel har hår der det samler seg litt av hvert. Mensen har vi også innimellom.En baby tisser og bæsjer, det er det.

Og vi vasker jo ikke oss selv mange ganger om dagen, slik vi gjør med babyene, de fleste voksne vasker seg i snitt en gang om dagen- kanskje 2.

Når det er sagt vasker jeg henne innimellom de ytre kjønnsleppene flere ganger om dagen- hver gang hun har bæsjet feks., så det blir vel i snitt rundt 3-4 ganger. Har hun bare tissa, vasker jeg kun på utsiden.

Som sagt ble jeg vist dette på barsel på sykehuset, samt at min hs har sagt det samme- så da forholder jeg meg til det, og ikke anonyme synsere på DIB. :)

Skrevet

Støtter Lilleva!

Praktiserer samme metode.

Skrevet

Anonym 14:13 her.

Mitt innlegg var ikke til deg lilleva, men til de over deg. Beklager hvis det så ut som det var myntet på deg. Er helt enig med deg i at en ikke trenger å vaske innimellom de ytre kjønnsleppene hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...