Gå til innhold

Den er der likevel !!!!!!!???????


-68mamma

Anbefalte innlegg

Jeg er helt i sjokk her - var jo hos gyno på fredag - hun fant en bitteliten tom fostersekk, drøye 7 mm stor bare.

Altfor liten til å være nesten 7 uker og dessuten - tom.

Tok hcg-prøve og den var på 2000.

Hadde egentlig tenkt å drite i ny prøve - siden jeg har lest meg til i etterkant at hcg kan fortsette å stige selv om fostersekken er tom, men dro likevel (takk maddemor!) til labratoriet på mandag og tok en ny test - den viste bare 2200.

Stigninger er altfor lav til å være bra - den skal fordobles annenhver dag i dette stadiet - og det var jo minimal stigning.

Snakket derfor meg legen og ble enige om at jeg skulle få ta en utskrapning idag, men skulle oppom henne for en sjekk først.

La meg på benken, ultralyd staven på plass - og hun sier : "ja, det er akkurat samme som sist"....men nå er det 13 mm fostersekk, dvs dobbelt så stor !

"Men vent litt, nå er det noe inni der !"

Jeg var helt sånn : nei, nå tar du feil, det kan ikke stemme - ER det noe der ?!? Du tuller nå !!

Og jadda - der var det et bittelite rusk - med hjerteaktivitet !!!!!!

Jeg kunne både se det blinke såvidt og fikk høre det på høytaleren at hjertet slo.

(og selv da - i koma som jeg var av sjokk - påsto jeg at legen tok feil, at det måtte være min puls hun hørte..)

 

"Så her blir det ikke noe sykehus på deg idag" , sa hun - "her er det liv"

 

 

Jeg er helt skjelven, skjønner ingenting !!

 

Hun holder fast på teorien om at jeg er 2 uker kortere på vei enn jeg tror (hvilket vil si jeg fikk positiv test rett etter befruktning - lite sannsynlig - dessuten vet jeg jo når jeg hadde EL)

Men hun kunne ikke foklare at hcg-tallet mitt steg så sakte, men som hun sa - noen ganger kan ting ikke forklares, og labratoriet kan også gjøre feil.

(En gang hadde hun henvist en dame til fertilitetsbehandling og hun hadde fått konstatert via prøver at hun ikke hadde hatt noe eggløsning den syklusen - men like fullt var hun 3 uker gravid da hun møtte opp til behandlingen samme dag.

Så snodige ting kan jo skje...)

 

 

Men dette er jo nesten uhyggelig rart !

 

Og så jeg som tok influensavaksinen på mandag da !!!!!

Var jo bombesikker på at jeg ikke var gravid - med så lav hcg-stigning og tom fostersekk og alt !!

Hva er det egentlig som skjer med så små embryo og vaksinen ?

Blir det abort, eller blir det skader på fosteret ?

 

Legen sa at vi kan uansett ikke gjøre noe med det nå, men at det var fint at jeg ikke hadde fått noe reaksjon på vaksinen - det får bare stå til.

 

Så jeg rusla ut fra legen med seks millioner tanker i hodet og helt forvirret - jeg var jo fastende og klar for å reise rett på sykehuset....og nå banker det er hjerte nede i magen min ?!

 

Skal tilbake den 7.12 for ny UL og tenkte ta et par hcg-blodprøver hos fastlegen min sålenge, for å se om stigningen fortsetter å være så lav - hvilket er veldig urovekkende synes jeg.

Har forsøkt å lete litt på nettet om lave hcg-tall - men finner ikke noe relevant - er det noen her som vet hva dette kan være et tegn på ?

Truende abort, men er det også etter at hjerte har begynt å slå ?

Kan det være et tegn på alvorlig fosterskade ?

 

Herlighet - dette ble langt og rotete.....men jeg er helt i svime av sjokk, vet ikke om jeg skal le eller gråte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å wow, dette var store saker å ta inn over seg!! Sitter her med tårer i øyekroken jeg, så utrolig fantastisk at det er liv der allikevel! Kan ikke engang sette meg inn i hvordan du har det nå, må være millioner av tanker og følelser som bare raser igjennom deg. Får håpe det at du ikke har reagert på vaksina er et positivt tegn. Krysser alt jeg har for at dette skal gå bra og GRATULERER så mye!!

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Skjønner godt at du har tusen tanker nå.

 

Lykke til videre, krysser alt som krysses kan for dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, så flott å høyre :-) Det der med kor langt ein er komen er jo uansett +/- eit par veker. Fostera veks i rykk og napp. I fyrste svangerskap var eg heilt sikker på befruktningsdatoen, men UL gav termin 10 dagar før (i tillegg har eg ein veldig regelmessig syklus). Jenta kom på UL termin ho, men det betyr ikkje at min dato var feil. Spent på termin denne gangen, er ganske sikker på unnfangelsesdato også denne gang.

 

Lykke til vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!! Og jeg som trodde jeg hadde mange tanker og mye å sette meg inn i som førstegangsgravid... Men det her som du har vært gjennom og må forholde deg til er jo helt vanvittig! Krysser fingrene for at alt fortsetter i riktig retning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en berg og dalbane det må ha vært for deg! Håper du har en støttende og god kjæresten som har vært med deg gjennom prosessen.

Eg er førstegangsmamma og har ikkje peiling på hcg-tall, men håper du finner ut av det og at det ikkje er noko å bekymre seg for.

Lykke til videre i graviditeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -68mamma.

Vi er flere i samme båt!!!!

Dette er jo min historie....-og når jeg nå leser din syns jeg det er så godt å vite at dette er kanskje mer normalt enn unormalt. Jeg var på ul på tors da jeg trodde jeg var 7+3. Gynekologen fant sekken tom og bad meg først ta ny prøve. Da hun begynte klemme litt på magen, kom det frem noe som blinket helt i kanten av fostersekken. Det var hjertet som slo, men den lille spira var kun 3 mm stor, og trakk også tilbake 2 uker til 5+4. Helt uforstålig for meg. Vet riktignok ikke når jeg har EL, men hele to uker seiner enn "normalt" er uforstålig. Millioner av tanker også her. Skal tilbake på ny UL 10.12. Håper alt ser bra ut da, og at den lille vokser normalt....

Har ikke tatt hcg prøve, og vil heller prøve å roe bekymringene mine. Det er nok av tanker som surrer rundt her.

Lykke lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...