Gå til innhold

Noen som går på blodtrykksmedisiner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk høyt blodtrykk under forrige sv.skap og sliter med dette enda. Jeg har spist enalapril frem til nå men nå er det stor uenighet hva jeg skal ta fremover. Jeg har blitt en kasteball fra lege til lege og ingen vet råd. I går var jeg på svangerskapsklinikken på ullevål, og ikke bedre svar der. Eller, dvs. vi, jeg og legen satt og googlet på div.medisiner. Det er vel ikke slik det skal være. Han ringte en annen lege og ble enig om Trandate. Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor høyt blodtrykket ditt er og hvor langt du er på vei? Jeg hadde høyt blodtrykke i forrige svangerskap og det ente opp med svangerskapsforgiftning (på det verste var blodtrykket 170/120, men det var heldigvis på slutten), var ingen som snakket om medisiner den gangen, er 3 år siden.

Denne gangen virker det så blodtrykket er mye bedre, ivertfall foreløpig, er i uke 22. Kommer til å være påpasselig med å få det sjekket uansett for å unngå at det ender som sist.

Skrevet

Er du gravid nå? Enalapril er kontraindisert ved graviditet fordi det kan gi forskjellige skader på fosteret, dette står veldig klart i felleskatalogen. Rart at legen på en svangerskapsklinikk ikke vet hvilket legemiddel han kan gi deg..

Her er konklusjonen fra en forespørsel om legemiddelbehandling ved høyt blodtrykk hos gravide til Relis:

Retningslinjene for hva som er førstevalg i behandling av hypertensjon i svangerskapet varierer noe fra land til land og kan avhenge av sykdommens alvorlighet.

Både metyldopa og labetalol nevnes som førstevalg ved mindre alvorlig tilstander og det er ikke sett klare forkjeller på disse. Ved alvorlig hypertensjon finnes det færre sammenlignende studier. Labetalol brukes ved akutt behandling av høyt blodtrykk.

Retningslinjene gir generelle råd om behandling, men det kan være faktorer ved den enkelte pasient som gjør at et preparat kan være å foretrekke fremfor et annet.

Labetalol er virkestoffet i Trandate, mens metyldopa er et legemiddel uten markedsføringstillatelse i Norge, så kanskje ikke så mye brukt i Norge. Jeg er farmasøyt og har bare erfaring med at Trandate forskrives til gravide, men kan jo hende de har annen praksis på sykehus!

Skrevet

Hei.

Samme problem som deg HI, gikk på bt-medisiner før jeg ble gravid som jeg ikke kunne ta under graviditet (Diovan). Har nå byttet til Trandate.

Skrevet

Ja, jeg er gravid nå, er i uke 22. Som sagt så er heldigvis blodtrykket mitt fint akkurat nå, men frykter jo det kan stige etterhvert siden jeg opplevde det sist. Men sist var det egentlig litt høyt hele tiden. En av grunnene at det er bedre nå, tror jeg er at jeg er sykemeldt og får ta det med ro. Sist tenkte jeg jobb, jobb og atter jobb, ikke på meg selv og babyen, så da ble det mye mere stress. Men så skal det være sagt at jeg er i mye verre form dette svangerskapet som sist, så det var mye lettere for meg å jobbe den gangen.

Jordmoren som jeg går hos nå, ville sende meg på kontroll på sykehus hvis undertrykket mitt ville stige opp mot 90, det gjorde nemmelig det en periode for 1-2 mnd siden, så føler jeg blir tatt mere på alvor nå enn sist. Heldigvis vet jeg mere nå, så skal jammen meg stå på mitt hvis jeg føler jeg ikke får den hjelpen jeg trenger.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar.. JEg trengte disse svarene, takk!! Ja, jeg er gravid nå. JEg fikk mitt første barn i november 2007. Jeg fikk høyt bt.i svangerskapet. Jeg ble målt 2-3 ganger i uken. I uke 36 på en av kontrollene på Ullevål ble lillegutt forløst med keisersnitt. Det var ikke haste haste, men de turte ikke vente en dag eller to, for da kunnet det fort blitt skikkelig hastekeisersnitt. Etter fødselen ble formen min dårligere og dårligere. Min mann overtok svangerskapspermisjonen fullt og helt. Døgnmålingen var da på det verste 160/128 om natta når jeg sov. Jeg startet da på enalapril.

Det har vært mange runder ang.meg og ny graviditet. Jeg fikk "go" fra div.leger og Ullevål. De skulle gi meg den støtten jeg trenger. Men det som sjokkerer meg er at de ikke vet hva jeg skal spise. Det er underlig synes jeg. Jeg har vært hos spesialist i Sandvika, min lege og nå Ullevål. Jeg er ganske sjokkert over at ikke Ullevål på Svangerskapsklinikken vet bedre. Han ringte en kollega og vi ble enig om Trandate. JEg får starte på det i dag.. Nå er jeg så redd for at jeg har skadet den lille med enalapril.

Skrevet

Jeg glemte å si at i dette sv.skapet ligger bt.på 158/95 og det er med enalapril. Jeg blir målt to ganger i uka. Men bytter medisin i dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...