Gå til innhold

Noen som går på blodtrykksmedisiner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk høyt blodtrykk under forrige sv.skap og sliter med dette enda. Jeg har spist enalapril frem til nå ( 9.uker) men nå er det stor uenighet hva jeg skal ta fremover. Jeg har blitt en kasteball fra lege til lege og ingen vet råd. I går var jeg på svangerskapsklinikken på ullevål, og ikke bedre svar der. Eller, dvs. vi, jeg og legen satt og googlet på div.medisiner. Det er vel ikke slik det skal være. Han ringte en annen lege og ble enig om Trandate. Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Avsluttet forrige svangerskap med bt rundt 140/90 og det har holdt seg slik helt fram til nå. For å få klarhet i om dette var et problem eller ikke tok jeg en døgnmåling av blodtrykket mitt. Det viste større variasjoner, men gjennomsnittet lå på 123/69, som er veldig normalt. Har du fått sjekket at du ikke lider av "kontortrykk" - det kan avsløres med en slik måler? Vi har arvelig høyt bt i famliien, så jeg var nesten sikker på at jeg måtte gå på bt.medisin ilpa svangerskapet.

Hvis du likevel skal gå på medisiner hadde jeg ikke følt meg helt trygg på google... Kan du ikke snakke med en annen lege? Eventuelt ringe en spesialist og ha en telefonkonsultasjon? Det er bedre å betale litt for å være helt, helt sikker :-)

Skrevet

Takk for svar.. Ja, jeg har hatt døgnmåling. På der verste var det på 160/128, og det når jeg sov. Nå ligger det på 153/95. Vi har også høyt bt i familien. Jeg har vært hos spesialister, en skikkelig runde de siste ukene. Når jeg endelig fikk komme til ullevål tenke jeg at det ville ordne seg, men der også var usikkerheten stor. JEg vet ikke hvem jeg nå event,skal kontakte.. Jeg er avhengig av medisiner, hvis ikke stiger undertrykket over 100. Ikke moro!! Har du tips på hvem jeg kan kontakte??

Skrevet

Hei!

Jeg fikk Trandate fra 3 trimester i forrige svangerskap, pga svangerskapsforgiftning. Fikk ei nydelig jente etter ks 5 uker før termin.

I dag er jeg 9+ 4 i andre svangerskap, og har gått på trandate i 3mnd pga høyt bt. Ganske sikkert stressrelatert, men bt har vært fint nå som jeg får medisin. Jeg har spurt her inne før om trandate, ikke fått mange svar, men har fått noen svar på at dette går helt fint. Selv er jeg litt stressa i dag pga litt brun utflod i går, men siden det ikke har kommet noe mer, har jeg bestemt meg for å prøve å glemme det, og nyte graviditeten.. Trandate har uansett fin effekt på bt mitt.

Skrevet

Ja det var høyt - spesielt når du sov....

Egentlig har jeg ikke noen tips om lege, men har du forsøkt å poste et innlegg under "kompliserte svangerskap"?

Fant dette gamle innlegget om høyt blodtrykk:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/136342753

Der ser jeg at også rikshospitalet anbefalt Trindate. Det var også anbefalt akupunktur.. Kanskje det er noe for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...