Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Skal ha middagsgjester til lørdag og lurer litt på hva jeg skal servere. Vi har innvitert 2 vennepar av oss så vi blir tilsammen 6 personer. Jeg tenkte kanskje jeg skulle ha en litt spennende forrett, så en litt spennende hovedrett og en god dessert. Hva ville dere servert? Vi ha noe vi kanskje ikke spiser så alt for ofte. Ikke noe pizza, taco osv he he Er det vanskelig å lage karamellpudding selv? Hva ville dere ha servert av drikkevarer? Det er mulig vi skal ut på en konsert senere på kvelden så det blir nok til at vi skal drikke oss litt i humør. Hvor mye vin,øl, sprit skal jeg beregne på oss 6? Det skal ikke være noe fyllefest bare sånn at vi kommer litt i farta he he
Gjest Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville laget tapas istedenfor den tradisjonelle 3-retteren. Og så heller satt noe søtt også på bordet for dem som vil ha det (f.eks små skåler med sjokolademousse). Da kan du lage alt klart på forhånd, og så slipper du å fly frem og tilbake. Ville hatt 5-6 flasker vin, og en dram til kaffien Er forresten ikke vanskelig å lage karamellpudding, men det er jo heller ikke godt da:)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Ok tapas var jo et kjempe lurt forslag da. Har hørt mange spiser det men har ikke spist så mye av det selv. Hva kan man servere når man skal ha tapas? Kjøttboller, gresk salat osv? Og forresten er karamellpudding kjempe godt he he men det passer kanskje ikke til tapas da. Sjokolademousse er jo også nam nam da :-)
LinnisR83 Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville laget en kremet sopp/kantarell suppe til forrett. Rå enkelt og helt fantastisk godt. (Det kan du lage dagen før og bare varme opp, da blir den faktisk best fordi smakene får satt seg skikkelig) Så til hovedrett, ville jeg valgt noe så enkelt som baconsurrede hvitløksfileter av kylling, eller svinindrefilet. En rask oppskrift, er følgende : Ta en boks med creme fraiche og ha oppi 3 fedd ferskpresset hvitløk. Rør godt rundt og ha i bittelitt sukker (kvart t-skje) Surr bacon rundt kjøttet, og stek litt hardt på begge sider slik at baconet blir litt godt stekt. La kyllingen avkjøles i 4-5 minutter og hell creme fraich blandingen over. Sett da deretter kjøttet inn i ovnen som du har forvarmet på 180 grader. Namnamnam. La den stå inne i ca 20 minutter. Sjekk godt at kjøttet er gjennomstekt. Det skal ikke være rosa, men mere hvitt....ikke grått heller, da er det overstekt. Som tilbehør kan du lage en rask salat eller en ratatouille. Du kan også velge om du vil ha poteter. Hvitløksgratinerte poteter er godt til Eller bakepoteter med mais, kryddersmør og ost. Nam! Til dessert hadde jeg valgt (nå banner jeg i kirken....håper ingen av kollegene mine ser dette) TORO ostekake. Den må du lage dagen før, for å få det beste resultatet. Her er en god matkveld servert. God kokkelering Og lykke til.
Gjest Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Da ville jeg hatt: Brød, f.eks foccacia Gresk salat Fetaost Tzatsiki Chilisaus Sterke kjøttboller med chili, hvitløk og masse krydder Lefseruller (f.eks vestlandslefsa) med smøreost, fenalår og salat, eller laks. Potetbåter stekt i ovn med masse krydder og litt olje Chilimarinert scampi på spyd med limebåter Minipizzaer (bruk Nå pizzadeig, så er det fort gjort) Kyllingvinger Dadler med bacon Gratinerte tomater med hvitløk og ost Som søtt ville jeg hatt brownies eller sjokolademousse i små plastskåler (eggeglass størrelse)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå