Gå til innhold

Tips til mat å starte med- mini vil IKKE ha grøt....6mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maisgrøtblandet med morsmelk- pffføy han grøsser og presser leppene sammen,,,, Fullammer, og de siste ti dagen prøvd med en liten skje grøt, tidlig og sent, både sulten og mett, tynn og fast grøt, ris- og maisgrøt...

Tips til noe annet vi kan prøve?

Avocado? Noen prøvd det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

advokado og banan most sammen

bare banan most

prøv annen grøt evn :) Her var hipp sin populær :)

lykke til!!

Skrevet

smart, så kan jeg lure litt grøt og banan inn sammen senere, om banan faller i smak!

nå spør jeg muligens dumt, men må bananen kokes først, sånn i starten? vet eple må det bare, men det kan ha noe med konsistensen og gjøre, ikke bare hjelp til nedbryting av enzymer?

Skrevet

du trenger ikke å koke bananen :D Ingen spørsmål er dumme assa!! bare sånn at det er sagt! :)

Eple kokes pga konsistens ja :) Har aldri hørt noen annen grunn i allefall. Her kjører jeg eple og pære sammen i blenderen til det er uten biter å gir. Koker ikke eple da for pærene tilfører fuktighet. Mini me elsker frukt da men ikke brødskive så i oppstarten med brød tok jeg fruktmos på skive bitene!!

Mango er også ganske godt forresten. Bare å mose ned til pure.

Skrevet

Kok en potet og mos innholdet (skrelle..... hehe).

Ibland litt morsmelk til riktig konsistens.

Skrevet

Går det ikke an å prøve med en annen sort grøt da,siden han er så stor?? F.eks aprikosgrøt,tror jeg det var den heter,den er knallgod!

Jeg har aldri prøvd å starte med den grøten,men kan jo gå,siden han er så stor..Husker ikke hvilken alder det er på den grøten,men tror det var 6 mnd..

Skrevet

Datteren min på 6 måneder vil heller ikke ha grøt (har prøvd mange forskjellige typer), men vi har prøvd å skrape av banan og gi henne - det vil hun gjerne ha! Hun er også glad i annen fruktmos, og så liker hun middag (dvs. most potet blandet med litt saus, evnt. moste kokte grønnsaker, eller sodd most med stavmikser). Det er jo mye salt i sodd, men tror ikke hun tar skade av noen få skjeer.

Jeg har en teori om at hun liker mat med litt mer smak enn det er i barnegrøtene, men skal fortsette å prøve å få henne til å like grøt, da jeg har et visst håp om at hun kanskje kan sove litt bedre om natta hvis hun spiser seg mett....

Skrevet

Kjøp fruktmos og bland i grøten, da gaper de små som oftest:):)

Skrevet

Det er ikke noe i veien for å prøve middag allerede. Prøv for eksempel å mose potet og gulrot og litt mm, eller kjøp 4-mnds middagsglass i butikken.

Skrevet

ikke stress!

vår snuppe ville ikke ha grøt før vi ved 7,5 mnd alder ble tipset om hipp 8 mnd med eple - den gikk ned, men det tok tid før det ble en prosjon av det.

frukt er alltid stas, men tror det kan være greit å begynne forsiktig. magen skal jo venne seg til dette også.

et tips er å gi velling som overgang. Den kan gis på flaske og er jo en form for tynn grøt.

Skrevet

Mini ville aldri ha grøt. Uansett type, og uansett hva jeg puttet i grøten (både forskjellig frukt, grønnsaker og leverpostei..hehe). Banan var (og er fortsatt) uaktuelt-han spytter det ut uansett. Han er 13mnd nå.

Så jeg begynte tilslutt med brødskive med leverpostei. Små biter siden han ikke hadde tenner, men han tygget med gommene og var storfornøyd. Han spiste aldri nok til at det kunne kvalifisere som et helt måltid, så han var mer eller mindre fullammet til 8mnd. Vi prøvde også middagsglass ganske tidlig (det jeg laget ville han selvsagt ikke ha..). Eneste han ville ha var Småfolk sine glass, helst det med kjøttkaker. Men det gikk til gjengjeld ned på høykant. :-)

I dag er han fortsatt litt kresen på mat, men spiser ganske mye forskjellig og mye-stor fin gutt!

Men husker jeg ble stressa da han nektet alt av mat/grøt som liten, men som regel går det jo bra til slutt... Så har jeg lært det til neste gang og kan kanskje være litt mer avslappet da ;)

Tipset er altså å prøve seg litt fram, være tålmodig (et måltid her i huset kunne ta laaaaaaaaang tid) og ikke stresse for mye (lettere sagt enn gjort!! ;)). De spiser nok til slutt, og puppen er næring i massevis helt fram til de er iallefall 1år.

Lykke til!!

Skrevet

Når jentene ikke ville ha grøt fikk de brødskiver med smør eller leverpostei. I små biter uten skorpe som de kunne plukke selv.

Skrevet

Mine var og ble aldri glade i grøt og vi starta med middag. Most gulerot, eller potet, avokado osv. Det er lettere for fordøyelsen også.

Skrevet

Vil bare anbefale at du bruker Nestle sin grøt. Den er best for barnet. Ikke tilsatt sukker, og inneholder de næringsstoffene barnet trenger, i forhold til Småfolk og Hipp sine grøter:)

Så vil jeg si at du kan jo gi grønnsaksmos? Det var veldig populært her i huset iallefall:) Om du lager den selv, eller kjøper på glass er helt opp til deg. Og igjen med grøter, prøv flere forskjellige. Blir fort kjedelig med en slag av grøt. Her ihuset har vi alltid to eller tre forskjellige pakker med grøt, så vi kan variere:)

Legger til et par linker der du kan lese om grøt:

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416758.ece

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article416541.ece

Skrevet

Her hadde vi større hell med brødskive enn med grøt i starten. Trenger ikke tenner, suger uansett mest maten mellom gommene (framtenner er ikke så egnet til tygging i alle fall).

Ikke bli stresset. Ungen drikker melk og sulter ikke. Fortsett å la han smake litt hver dag, forskjellige egnede ting. Plutselig en dag løsner det når han er klar og det blir servert noe han synes er godt.

Fruktmos, kok selv eller kjøp (pære, eple, banan osv). Middager? Hjemmelaget grøt istede for kjøpt?

Lykke til uansett da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...