Kristin! Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Hvorfor heter det feks. -En person vi kjenner, og ikke -en person kjenner vi. Jeg vet jo at det siste er feil, men hvorfor?? Er ikke norsk et svo språk(subjekt-verbal-objekt)? Hjelp meg med å forklare dette. Hva er en person( pronomen??)
Gjest Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 "En person vi kjenner" er jo objekt-subjekt-verbal "En person kjenner vi" er objekt-verbal-subjekt Altså skulle det vært Vi kjenner en person (s-v-o), men da blir jo meningen annerledes...
Sylteflesk Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Fordi du har invertert/omvendt ordstilling i eksempelet ditt, du begynner med objektet i stedet for subjektet. På norsk kan man innenfor visse rammer bytte om på ordene og likevel forstå meningen. Og skal vi lage en leddsetning og en hovedsetninger, er det ofte riktig å bytte om på ordstillingen i leddsetningen Vi kjenner en person Jeg kjenner Kari En person vi kjenner, har fått 8 barn Kari, som jeg kjenner, har fått 8 barn. I setningen din er en person objekt.
Kristin! Skrevet 24. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2009 Men hvilken ordklasse tilhører en person da?
Sylteflesk Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 person er substantiv og en er artikkel. I setningen din er det objekt.
Kristin! Skrevet 24. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2009 Ok. Men hva med Hvilken dag er det i dag? I dag er det tirsdag. Hvilken pga. EN dag.Hankjønn (Hvilket pga et skjørt feks.) Så egentlig burde det stått I dag er den tirsdag, og ikke i dag er det tirsdag???? Eller hva er DET tirsdag. Hva slags ord er det i den setningen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå