Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Jeg var på forelesning i dag, om filosofen Emmanuel Levinas. Han er kjent for det som kalles "ansiktets etikk". Dersom man skal henrette noen, er det vanlig å dekke til den dømtes ansikt. Slik dehumaniserer man vedkommende. For at noen skal føle skyld, må de ha en bevissthet om at det finnes et offer, og et offer man ikke ser er man heller ikke bevisst på samme måte. Jeg satt og tenkte at dib er et stjerneeksempel på dette. Når folk kan være så stygge med hverandre her inne, er det fordi de ikke klarer å forestille seg menneskene bak nickene. Iblant er det folk som spør om de er like slemme mot folk i hverdagen sin også, men det er det ingen grunn til å tro at de er. Det er bare så mye lettere å være slemme mot noen når man ikke behøver å forholde seg til vedkommendes mennesklighet. Det var dagens bidrag fra meg.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Høres ut som om du slo spiker'n i hodet her.
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Pussig nok har bøddelen her inne i enda større grad ansiktet dekket.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Men slik er det ved henrettelser også, vet du: Både offer og bøddel bærer maske, eller bøddelen er skjult.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Og jeg som hele tiden har trodd at bøddelen dekket hodet på den de kappet hodet av fordi det var lettere å ta opp hodet etterpå. Det var liksom lagt oppi strisekken først på en måte.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Og så trodde jeg at bøddelen var dekket til for at ingen skulle hevne seg på han, av familien til den han kappet hodet av. anonym over her.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Det finnes sikkert mange grunner til at bøddelen dekker ansiktet, men anonymitet har antakelig ikke vært en vanlig grunn gjennom historien. Bøddel var et høyt respektert yrke (i motsetning til rakker, bøddelens "hjelper"). I Frankrike var det en berømt bøddelslekt fram til revolusjonen, i Norge fikk bare tyskere fra en bestemt familie lov til å ha det yrket gjennom flere hundre år. Men når man dekker bøddelens hode, er ikke han heller menneskelig på samme måte, mer en maskin som utfører en jobb. Bøddelen slipper å se offerets ansikt, og offeret og tilskuerene forholder seg ikke til bøddelen som et menneske. Det blir upersonlig begge veier.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Kanskje de ikke likte blodsprut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå