Gjest Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Hva har dere, og er dere fornøyd? Hvor mye kostet det?
Hera Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Vi kjøpte oss kamera i sommer, og er så langt veldig fornøyd. Kjøpte Canon eos 500D, betalte ca. 8000 kr.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Har eos 500D.. Hvem kamera du trenger kommer jo an på bruken.. Jeg har prøvd flere og hatt 3 forskjellige speilreflekskameraer.. Men jeg driver veldig mye med foto og vurderer satse på og drive med det 100%..
Koala *g07* Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Anbefaling må nesten komme ut fra hvordan bruk du ser for deg at du skal ha. Selv er jeg hobbyfotograf og har dyrt utstyr. Har pr dato et Canon1 d, mark 2n. Har hatt flere speilrefleks fra Canon, og kan nok anbefale alt mellom 350d til 550d. De er gode amatørkameraer etter min mening. Det finnes helt sikker mange som også selger brukte, hvor man kan spare mange penger sånn sett. Et annet tips er å kjøpe et kamerahus, om du finner et billig, og heller kjøpe på bedre linser
Gjest Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Okay.. Kan omformulerer spørsmålet mitt litt. Er egentlig på jakt etter et rimelig kamera for nybegynnere.. Et lett og enkelt ett som man kan øve seg litt med. Jeg har sett på Olympus E-420 og Canon EOS 1000D. Helst ikke så mye dyrere enn det, ettersom det skal være julegave.. Vi er ikke proffe fotografer noen av oss, men vil gjerne ha muligheten til å ta litt ok bilder i sammenheng med utdanning innen illustrasjon og grafisk design. Bildene kommer til å bli fikset en del på etterpå, så jeg tror ikke det er nødvendig med så utrolig mye fiksfakseri. Vil dessuten kunne ta litt fine bilder av barna.
Gjest Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Har forresten fått tips om at det kanskje er lettere å få tak i linser til Canon, noen som vet om det stemmer?
Koala *g07* Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville heller gått for 450 d eller 500 d enn 1000d. Det er nok enklere å få linser til Canon og Nikon enn andre merker ja. Du finner jo Sigma som lager billigere versjoner av linser også.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Objektiver får man i bøtter og spann til både nikon og Canon.. Olympus er jeg ikke sikker på hvordan det er med.. Til canon og nikon får man jo også merker som blant annet sigma som produserer forholdsvis billige objektiver til både nikon og canon.. Orginal til canon og nikon tror jeg de er ganske likestilte iforhold til utvalg.. Men har lagt merke til an nikon gjerne kan ligge hakket over i pris enkelte ganger på sine orginal objektiver.. Velger du nikon så er dette et veldig lett kamera og starte med.. F.eks Nikon D70/80..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Se forresten på japanfoto.no De er blant de desidert billigste i pris på fotoutstyr.. Jeg har handlet endel der.. Og når jeg har handlet mye så har de også vært villige til og diskutere pris..
Gjest Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Men er det mye på 450d eller 500d som en amatør kommer til å savne, tror du? Blir nok Canon da. Venninna mi sa akkurat det samme om Sigma. Billig og bra linser.
Gjest Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Ja, er på Japanphoto jeg har sett på Olympuskameraet. Skal høre der tenkte jeg, om de vet hvordan det er med linsene..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville ikke gått for olympus .. Canon 500D f.eks er et kamera hvor du får mye for pengene.. Der har du også mulighet for video inspilling om du ønsker det.. det er ikke så bra som et vanlig videokamera.., men så absolutt bra nok til og filme små snutter av barna eller sportsbegivenheter f.eks.
Monajenten Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 JA, jeg fikk i bursdagsgave i går og det er helt fantastisk! Nikon D5000. Er ikke 100% sikker på pris, men tror det koster rundt 7-8000,-
Bring_it_on!!:)) Skrevet 24. november 2009 #14 Skrevet 24. november 2009 Jeg kan hvis du vil sende deg en link med bilder tatt med kameraet så kan du se selv..
Koala *g07* Skrevet 24. november 2009 #15 Skrevet 24. november 2009 Er ikke sikker på hva du mener med å savne, men du har mange gode og enkle funksjoner. Vel og merke om man leser litt i håndboka som følger med Men jeg er en stor fan av Canon da, så kunne ikke valgt noe annet selv. Sigma har bra linser de, faktisk vært mer fornøyd med deres 50 mm enn Canon sin. Men har nå valgt å gå over til L serien fra Canon, da Sigma ikke klarer å måle seg med kvaliteten der, men dette er utstyr man heller velger å investere i når man ser at interssen er såpass sto at det lønner seg etter min mening.
Gjest Skrevet 24. november 2009 #16 Skrevet 24. november 2009 Ja, det er det jeg tenker på.. Er det noe som virkelig faller i smak, og man føler man får det til, så er det jo mulig å investere i et dyrere et om noen år. Jeg tror det i første omgang klarer seg med et litt enkelt kamera for å bli litt kjent og prøve seg litt frem.. Når jeg mener savne tenker jeg om jeg som ikke har peiling overhodet kommer til å merke at noen av finessene er tatt bort. 1000D er vel en enklere og billigere versjon av D450 om jeg ikke tar helt feil? Er det liksom sånn at et utrent øye kommer til å se at bildene blir noe dårligere?
Koala *g07* Skrevet 24. november 2009 #19 Skrevet 24. november 2009 Forskjellen på dem på bildekvaliteten, bildeprosessor etc er sikkert ikke stor. Men eneste forskjellen kan være oppløsningen på kameraen, selv om det ikke har så stor betydning. Jeg sjekket litt og ser at det er 2 megapiksler i forskjell, med andre ord ikke synlig for amatørfotografer. Så 1000 d er nok en forenkla versjon. Instillinger og linser har vel så mye å si på kvaliteten.
Gjest Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 Tusen takk for hjelpen! Utrolig greit å høre det fra folk som har litt peiling (og som ikke er ute etter å selge. Hehe.). Og nå fikk jeg bekrefta hva venninna mi sa også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå