Patetica fåkksi Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Her er masa, jeg har forstått det slik at De er en bakeekspert. Jeg har gått i fella og lovt bort kanelboller imot at jeg får britisk te servert når jeg ønsker det helt frem til midnatt, av en ekte brite. Sist gang jeg lagde dette (oppskiften het Skillingsboller men resultatet var som kjent noe helt annet) brukte jeg denne: 125 g smør eller margarin 5 dl melk 50 g gjær 125 g sukker 800 - 900 g hvetemel Fyll: smeltet smør, sukker, kanel og perlesukker Men jeg har hørt rykter fra en person i Ungarn om at man burde legge til et egg. Er dette noe De har erfart, og eventuelt når i prosessen legges egget / eggene til? En skravlersjiraff informerte om at 50 gram gjær er det samme som en pose tørrgjær, dette stemmer vel? Og hvor lenge skal vidunderet heve? Det står; "Elt deigen i 5 minutter i kjøkkenmaskin. La deigen heve under plast i ca 40 minutter" men etter dette, de er utrullet og kanelert skal jeg "dekke bollene til med et kjøkkenhånkle, og la dem heve på et lunt og godt sted" men hvor lenge? Takk, og De kan få låne strandhåndkler gratis under hele Sydenoppholdet om De bestemmer Dem for å komme.
Turid Laila Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Etterhev på plata i ca. så lang tid det tar å få ovnen varm. Da er de ca. dobbel størrelse, eller no sånt. Noe mer vet jeg ikke, for bollene mine pleier å bli ganske harde. Og langt i fra så gode som bestemor sine!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Nei, det er jeg som er kongen av gjærbakst. Luten baker gode brød, men boller er mitt bord. 1) glem egg. Norske oppskrifter på hvetebakst har ikke egg omtrent. Dersom du vil ha egg, bruk det til å pensle med. Slå det sammen, klin det på det gjør at sukkeret på toppen sitter fast og bollene blir blanke 2) stemmer. Men når du bruker tørrgjær, bland gjæren i det tørre, og ha deigveske som er ca 40 grader. 3) Forhev ca 30 minutter, gjerne under plast 4) Etterhev (og her ligger mye god brødbakst) ca en time, min 45 minutter på lunt sted, men det er kanskje over alt der du er? Jeg hever da tildekket av kjøkkenhåndklær. 4.5) Steking, 200/225 grader, i 15-18 minutter, det avhenger av størrelsen og hva slags komfyr du har. Jeg har varmluft på min, da bruker jeg 200 grader, to brett i slengen, og 15 minutter. 5) Avkjøl på rist, igjen under håndklede. Lykke til. Jeg bakte 70 rundstykker i helgen, som ble knallgode.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 NB! Ang etterheving, dersom du ser du har fått dobbel størrelse på bollene kan du sette dem inn før. Jeg bruker å la dem stå i 45 min, sette på komfyren og dytte inn fortløpende derfra. Dobler du oppskriften har du noen å putte i fryseren også.
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Ingen egg, vil jeg si. Tørrgjær er som du sier. I alle fall her, engelsk tørr er teit, må boble m sukker og sånn. Sørg for å få en pall fra Norge. Hev til de har vokst... gjerne inn i hverandre, da blr de bløte i kantene. Jeg kommer ilende! Skal bare jobbe hele natta en måneds tid først.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 For sent, jeg var der først.
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Hah, men den som ler sist får boller.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Var ikke det du sa da du trøkka i deg bollene jeg la ut på kranglesiden nei..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Dette kan bli en lang natt..
Gjest sug lut Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Jeg skal jobbe til minst fem. Vink byebye til boller, beibi.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Åkei da, men når du er der og trøkker i deg, så vet du hvorfor bollene er så fabelaktig gode. Pga min etterheving. Heving er viktig for god gjærbakst.
Patetica fåkksi Skrevet 24. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 24. november 2009 Neimen, her har jeg sitti på pinebenken i en time uten svar også tusler jeg tilslutt inn på kjøkkenet for å smelle sammen samme deig som sist, kommer tilbake hit og finner ni svar! Jeg brukte ikke egg, dere må ha kommunisert med meg telepatisk. Nå står vidunderet til heving under plast og jeg nyter kveldens tredje gratis te. Det er norsk gjær jeg bruker, en rød og grå pakke- de som kjenner meg kjenner også til gjær-bakepulverhistorien og sender meg begge deler på norsk, i sympati. Jeg har brukt nesten en kilo mer så her skal det bli nok til alle! Bare still dere opp i kø.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Nesten en kilo? pøh, bolleoppskrifta mi er på 2,4 kilo mel og 1,4 liter melk. Samt resten som skal i. Digger å bake masse, og fylle fryseren sånn at vi har bakst alltid.
Patetica fåkksi Skrevet 25. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 25. november 2009 850 gram mel og 5 dl. melk gikk med i gårsdagen bakekunst. Et sted må man jo begynne? Jeg klarer ikke finne en mellomting mellom brent på utsiden og rå inni. Men de slukes likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå