Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Jeg har alltid feiret jul med familien, en ganske stor familie der vi samles 10-11 stk til feiringen. I år har søsteren min, mannen hennes og barna valgt å feire med hans familie,så vi blir færre i år. Nå har det seg sånn at jeg venter barn med samboeren min, og ser derfor på han som en del av familien. Han har ingen familie her vi bor, så vi ble begge bedt på julefeiring med min. Dette har han sagt at han ikke ønsker. Han tror broren min og søsteren min kommer til å lage ei ukoselig jul pga kommentarer de noen ganger slenger til hverandre. Nå har det seg sånn at min søster er et "problembarn" som for tiden er på ungdomsinstitusjon, men får permisjon for å være hjemme i jula. Problemet her er at han mener jeg skal feire jul hjemme hos oss, bare vi to, fordi han ikke vil feire sammen med min familie. Men JEG vil jo feire med familien min, jeg synes jula handler om familie og gleder meg til å feire den sammen med bestemor og de andre. Samtidig vil jeg jo ikke at han skal sitte alene på julaften.. Har prøvd å overtale han til å feire jula sammen med oss, men han vil rett og slett ikke. Og jeg vil ikke sitte her i en leilighet alene med han på julaften.. Hva skal jeg gjøre? Vil jo ikke si til familien min at han heller vil være alene enn å feire med dem heller..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Hva med å ta det annenhvert år? Et år feirer dere hos hans familie og neste år hos din familie.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Har spurt han.. Men han ønsker ikke å feire jul hos dem, noensinne.. Skulle tro det var en skikkelig slem familie jeg hadde, men alle liker han, og det er hverken narkomane eller alkoholikere eller noe annet som gjør at det skulle bli virkelig ille.. Alt står på noen slengkommentarer mellom søskenene mine, som jeg har prøvd å få dem til å slutte med, men som de gjør uansett..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Da få du si til han at dere får feire jul uten hverandre da. Han feirer med familien sin, og du med din. Enkel og greit.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Har gjort det også, skjønner du.. Men hans mor er død, og faren skal feire i Danmark med noen venner. Søsteren skal til Bergen, og han har ikke penger eller mulighet (må jobbe i jula) til å reise med noen av dem.. Så det står mellom å forlate han alene på julaften, eller å feire her, alene.. Noe av det kjipeste jeg har vært med på! Synes godt han kunne feiret med oss isteden for å være så "§P)T%@€$) sta, men det vil han ikke.. Har lyst til å bare dra alene dit, og la han sitte her siden det er han som ikke vil, men jeg elsker jo han.. Vil ikke la noen jeg elsker sitte mutters alene på julaften..
Dailis Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Så la ham sitte alene på julaften da! Hvis han ikke kan fire på dette engang.... ja da får dere det festlig! Man må faktisk kunne svelge noen kameler og fungere trass i at alt ikke er perfekt. Pluttselig kommer det reelle problemer og da bør man jo evne å takle noe. Hadde alternativet vært hans familie og ikke alene i leiligheten hadde det jo vært bedre å inngå en avtale om fordeling.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Ja, jeg heller mot det.. Bare ble så sinnsykt satt ut i går da han sa at han forventer jeg blir her sammen med han.. Egoist..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Vel, hva med å snakke med din bror og søster og fortelle de at disse slengkommentarene deres legger en demper på høytiden til resten av familien? Jeg tror det beste du kan gjøre er å snakke åpent om det. Din samboer må forstå at som medlem av en familie må vi alle svelge kameler og at han faktisk bare må finne seg i å feire jul annethvert år hos din. Hvis han ikke er såpass voksen at han klarer å se helheten av familie, samboer og et barn, så tror jeg du rett og slett bare bør feire uten han i år.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 HI, du skrev på hi at søsteren din og mannen hennes ikke komme til å feire jul sammen med dere i år. Hvis jeg ikke misforsto at du ikke har 2 søstrer. Men hvis du bare har en søster, og hun skal feirer borte i år, så har vel ikke samboeren din noe grunn til å ikke la være å feire jul med dere? Men hvis han fremdeles nekter, kan du si til han at enten så kan han sitte hjemme og sture, eller så kan dere feire jul sammen med familien din. Eller hvis du virkelig elsker han, så kan dere to nok ha en koselig liten julefeiring hjemme sammen.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Har tre søstre Men han er noe av det staeste menneske jeg har vært borti! Og jeg skjønner virkelig ikke tankegangen hans.. Er det bedre å sitte alene på julaften? Blir ikke DET ei ukoselig jul? Har snakket med både søsteren min, og broren min om dette, men det hjelper virkelig ikke.. De kommentarene de kommer med er på grunnlag av at søsteren min er slik hun er, og broren min prøver å få henne til å hjelpe til i huset, og hjelpe mamma (min mor er syk, og trenger hjemmehjelp, og den yngste søstra mi er den eneste som bor sammen med henne)
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Hvilken sleng kommentarer er det snakk om? Når man er i ett forhold kan man ikke alltid gjøre som man vil. I ett forhold er gleden også det og glede samboeren. Det handler om å gi og få og dele. Det beste er å dele jula annen hvert år, slik at begge er fornøyd. Jeg synes samboeren din er egoistisk og barnslig. Din oppgave å snakke med søskene dine, for å få en slutt på disse kommentarene .
Elinlita Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 Nå er det snakk om at HI har en søster som har mann og barn og en søster som er yngre og ikke går bra overens med broren. Jeg synes faktisk at din samboer må se det store bildet her jeg. Dere skal snart bli tre og da kommer det barnet til å komme først, alltid. Det vil si at dere f.eks kommer til å feire jul hos bestemor og bestefar osv. Like greit at han begynner med denne kamelsvelginga først som sist. Når det kommer til uenigheten mellom din søster og bror så er vel dette noe som kan snakkes litt om i forkant slik at en av de to også klarer å vise seg større og motstår fristelsen. Det er som kjent ikke gøy å være den eneste som skal krangle. Lykke til med julefeiringen
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #14 Skrevet 24. november 2009 Er snakk om kommentarer som f.eks "Kan du slutte å være så jævla lat, ser du ikke at mamma trenger hjelp om dagene?" og lignende..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #15 Skrevet 24. november 2009 Hjelpe meg for en dramaqueen av en mann! Har hørt mye rart, men denne karen tar kaka!!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #16 Skrevet 24. november 2009 Hils mannen din fra meg og si at han snart blir pappa, og det er på høy tid å bli voksen og slutte å furte som en unge... Dere får et barn, og det er da vanlig å enten invitere familie til dere eller dra til familien annethvert år, så det får han bare finne seg i... Man sitter ikke et samboerpar uten barn helt alene på julaften når en har mulighet til å feire sammen med familien...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #17 Skrevet 24. november 2009 Er det jeg også mener! Skjønner ikke hva han tenker med.. Jeg orker virkelig ikke å lage en hel julemiddag til kun oss to, og sitte å åpne pakker alene sammen med han, mens resten av familien har det koselig en kilometer unna..
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #18 Skrevet 24. november 2009 Heldigvis så feirer vi julen hjemme hos oss selv, så får heller andre komme til oss hvis de har lyst. I år blir det forelbig bare meg, mannen og mellomste. Syns det er så koselig å kunne være hjemme når man har barn, slippe å stresse bort, følge egne tradisjoner ol.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #19 Skrevet 24. november 2009 Jeg syns folk hopper litt raskt til konklusjoner her. Mennesker er forskjellige. Hvis han er opptatt av å ha en hyggelig jul sammen med bare deg så er det sikkert en grunn til det. Er det ingen andre han kunne tenke seg å be hjem til dere eller noe? Det er ikke opplest og vedtatt at man må være sammen med familien på julaften, og dere trenger å bli enige om en måte å gjøre det på. Jeg og samboeren min feiret jul her hjemme i fjor, og hadde det ikke vært for at hans mor avlyste julereisen sin i siste liten hadde det bare vært oss to. Uansett var det kjempekoselig. Min samboer har (antagelig) Aspergers syndrom, i hvert fall er han en introvert person som trenger mye tid for seg selv. Dette gjør også at det har tatt tid for ham å bli kjent med min familie, som er veldig stor og hjertelig. Nå har vi vært sammen noen år og han har fått et anenet forhold til det. Men han hadde sikkert sagt akkurat som din gjør med søsteren din. Jeg syns ikke du skal stemple ham som egoistisk fordi han ikke vil. Er det ikke like egoistisk av deg å insistere? Kanskje dere egentlig ikke er modne for å feire sammen? Kanskje dere burde feire hver for dere, og ev. ta kaffen sammen? Det er ingen fasit på hvordan jul bør feires. Min far og hans samboer feirer jul hver for seg for at begge skal få det de ønsker, og så møtes de utpå kvelden til kaffen. De har hvert sammen i mange år, og det fungerer fint. Lykke til med å finne en løsning. Håper ikke noen av dere trumfer gjennom noe, men at dere klarer å finne noe å enes om.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 Feir hver for dere og til neste år inviterer dere til jul hjemme hos dere
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #21 Skrevet 24. november 2009 De har _vært_ sammen i mange år. Hjelpe meg. :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå