*LillaMeg* Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Blir så forvirret.. Jeg har en lang syklus, på 44-46 dager.. (vet dette pga el tester) Siste mensen var rundt 4 juli.. Legen sin termin var 12.04.10. Jeg tror jeg hadde el rundt 8. august, og at terminen er 03.05.09. Er jo noen uker i mellom. Har brukt sånne kalkulatorer på babyverden. Var på privat ul i det jeg tror er uke 12, for å se at det var faktisk var noe der, og se hvor langt jeg ca. var.. Da sa ul- dama at jeg var 12 uker ca. Var hos lege på sykehuset, som sa at jeg var 15 uker, 3 uker senere.. ( Var der pga magesmerter) Idag hos jordmor tror ho, etter mye utregning og etter legeterminen\mensen at terminen er begynnelsen av juli... :s Altså, da blir jeg jo satt nesten 2 mnd bakover.. :s Da hører jeg jo nesten ikke til 2. trimester tror jeg. Fikk positiv test 14dager etter 8august.. Blir bare skikkelig forvirret ejg.. Kanskje ikke rart at jeg ikke kjenner liv, men magen er jo vokst.. Og vi hørte hjertelyd.. Skal jeg tro på jordmor, som bør kunne ting, eller skal jeg tro på ul fra sykehuset og privat? Skjønner ikke hvordan hun regner..
mamma til 4 :) Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Da jeg gikk gravid m datteren min, ble det et sprik på 5 ukers terminforskjell. Jeg selv regnet meg fram til ca 6.november, mens legene og jordmødrene (som sendte meg på mange ul) mente jeg hadde termin 8.desember. Det nyttet ikke for meg å si noe annet. Hun kom til verden 6.november.... Det jeg prøver å si, er: STOL PÅ DEG SELV! Ingen ul eller målinger blir så riktig som det du selv føler og innerst inne vet. Lykke til
*LillaMeg* Skrevet 24. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2009 Hva sa de på ul da? Jeg stoler jo på ul, eller gjorde det til hun begynte å snakke om at det ikke kunne stemme.. :s Hmmmm..
mamma til 4 :) Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 på ul mente de at terminen ikke var før i desember. Vet ikke hvor mange ganger jeg var inne på ul, samme skjedde hver gang. Jeg sto på mitt, ordnet alt klart til november. Ja, fødselen startet natt til 6.november. Ei sunn og frisk jente! Sønnen min var planlagt ks, siden jeg har trangt bekken ( det var det forresten med datteren min også), han ble vurdert til å bli 3900g t termin. De tok ham ut ca 14dg før termin, da var han 4200 g.....
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Jeg hadde det slike med mine også fikk 4-5 ulike terminer, så jeg selv var ganske forvirret... Da jeg var på 1 kontroll denne gangen sa legen at jeg var ca 15 uker på grunn av str på livmoren.. Men da jeg kom på UL som er 18 uke som jeg trodde jeg var, så ble jeg satt tilbake til uke 12 ... Jeg er jo itillegg adoptert fra Asia, og vi er jo litt mindre enn nordmennene... Så jeg lurer på om det er tilfelle at livmoren er større når en er flergangsfødende, og om jeg egentlig er lenger på vei enn det UL sier.... Noen som har peiling på det?? Husker da jeg var på UL med nr 1, da sa legen at apparatet ikke var instilt på asiatere, men på norskfødte nordmenn... Er idag 25+3
Elinlita Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville heller stolt på to ultralyder enn en jordmor
Erlinda Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Hei. Tror nok du må vente til du har vært på den ordinere ultralyden for å være på den sikre siden. Alle foster skal være sånn nogenlunde like ved 18-19 uke, derfor de har korrigering ved den undersøkelsen. Smør deg med tålmodighet :-)
mamman til to gutter Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Jeg tror jordmor må sette seg ned med hjulet sitt en gang til og regne etter en gang til. Med siste mens i begynnelsen av juli, så måtte du hatt sykluser på nesten 3mnd for at du skulle hatt termin i juli også. Antagelig har hun sett feil på hjulet sitt. Legen har antagelig ikke tatt hensyn til at du har lang syklus i sin termin. Mest sannsynlig er de to ultralydene som stemmer med det du tror selv de mest riktige. Den termindatoen du til slutt må forholde deg til (fordi alle andre gjør det) er den terminen du får ved ordinær ultralyd. Jeg tipper legen har henvist deg til ultralyd etter terminen han har satt som er den tidligste og da vil du hvertfall ikke få ordinær ultralyd for sent til at de får satt en termin det er fornuftig å forholde seg til da.
*LillaMeg* Skrevet 24. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2009 Var det med syklusene jeg og tenkte på. Legen tok ikke hensyn til syklusen, det sa han selv og. Var jo på ul i uke 12, privat (ville se at det var noe inni der) Og da sa ultralyd damen at jeg burde ringe sykehuset og utsette ordinær ul noen uker, så det gjorde jeg selv. Da følger jeg min egen magefølelse frem til ordinær ul.. Ikke lett dette her..
....().... Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Hvis du testet positivt ca 22 august, bør jo terminen ikke være særlig mye senere enn 22. april. Og har 2 UL konstantert at du er 12 og 15 uker på veg, høres det helt snodig ut å sette deg tilbake så mye! Da skulle du jo ikke vært mer enn ca 4 uker på veg på første UL, og så feil kan de da ikke ta. Det jeg syns høres skummelt ut er om babyen vokser veldig lite. Ville krevd ny UL ganske fort her. Ble selv satt 3 uker tilbake på ordinær UL. Dette måtte de endre senere i svangerskapet. Ble satt 2 uker fram igjen.
*LillaMeg* Skrevet 24. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. november 2009 Befruktningen skjedde ca. 8 august.. Slutten av el, og vi hadde ikke sex før det.. (2ukers tørke) Haha, har styr på alt her.. På første ul så var babyen 54mm.. Som da blir 12 uker. Skal til ul til uka.. Tror den vokser som normalt, bare det surret med el, menstermin osv..
mamma og my Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Hadde stolt mest på ul-terminene. Foster utvikler seg noenlunde likt fram til uke 18-19. Om du kjenner liv eller ikke har ikke så mye å si, det er veldig usikkert. Tror jordmor har regnet litt feil....
pityriasis Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 De tidligste ultralydene er de sikreste hva angår termindato, så forhold deg til termindatoen du fikk på UL i uke 12. Jordmor kan ikke regne en termin som stemmer bedre enn UL-termin basert på sykluslengder, UL er mye sikrere enn som så... Dersom du får en termindato som avvikert mer enn 14 dager fra tidlig UL terminen i uke 18, bør du henvises med tanke på veksthemming el annen sykdom hos fosteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå