Gå til innhold

Skal søke om redusert stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det står noe sted i arbeidsmiljøloven at man har krav på redusert stilling når man har barn? Skulle i tilfellet gjerne ha kunnet henvise til dette. Frykter at jobben min sier at jeg må si opp 20 % av stillingen min om jeg ønsker å redusere. Er jo greit å kunne ha muligheten til å gå tilbake til full stilling igjen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du søker om redusert stilling som forlengelse av foreldrepermisjonen (altså du søker før perm er ferdig, og går rett i redusert stilling) er dette en permisjon du har krav på. (ikke betalt såklart).

Dersom du ønsker redusert stilling sånn "litt utav det blå" (f.eks når barna er 3 og 6 år) har du ikke krav på å få innvilget en slik ubetalt permisjon. Da kan arbeidsgiver si at om du vil ha redusert stilling må du si opp en stillingsprosent.

Tror det står om dette på nav sine sider.

Skrevet

Takk for svar, jeg mener også at det er slik. Skal dobbelt sjekke nav

Skrevet

......problemet er at jobber du i offentlig etat har du ikke anledning til å si opp deler av stillingen. Får å få det til, må man da søke på en evt. 80% stilling, om det skulle bli ledig, og si opp den 100% stillingen man har.

Skrevet

Husk at du søker om permisjon for den andelen du ønsker fri, og ikke om redusert stilling. Man har krav på det når man har omsorg for små barn. Du får ikke noe mer lønn, men du tjener opp for eksempel pensjonspoeng som om at du var i full stilling. Akkurat det er en ting kvinner taper mye på når man jobber redusert. Sjekk med personalavdelingen på jobben din, de bør hjelpe deg med dette.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...