Gå til innhold

ang. svømmeundervisning og religion

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter jul starter vi opp igjen med svømmeundervisning med klassene jeg jobber i. Vi hadde frem til uke 42, og undervisningen foregikk klassevis. Denne gang skal vi nivådifferensiere undervisningen etter forutsetninger- og vi har kartlagt elevenes kunnskaper og ferdigheter i dialog med foreldrene. Idag fikk vi melding fra faren til ei jente, Han er muslim, jenta hans har frem til nå kunnet velge da moren er hinduist.... Hun spiser stort sett hva hun vil, og følger ingen islamske leveregler på skolen (hijab, bønn etc) Faren vil nå ta jenta ut av svømmeudnervisningen, fordi det er gutter der.(hun var med i høst) Vi kan tilby jenta egen garderobe, men dette holder dessverre ikke for faren. han ber om at vi legger det nivådifferensierte opplegget ned, og praktiserer egne jente og guttegrupper. Dette vil være svært synd for undervisningen. Ikke høy voksentetthet, og det vil bli vanskelig å løre de elevene som ikke kan svømme å svømme - og de flinke vil ha dårligere forutsetninger for å videreutvikle seg.

samtidig, synd på denne jenta....hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er synd for henne. Men hva bør veie tyngst her? Jenta eller alle de andre elevene i klassen?

Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om sykdom eller handikapp som krever tilrettelegging så synes jeg ikke det er riktig at man skal ta hesyn til en far, og hans datter, og la dette gå på bekostning av alle de andre elevene.

Skrevet

Er det noe lovverk som støtter dette? Kan vel ikke kreve at dere endrer opplegget nå??

Han kan selvsagt be henne fritatt, men tror ikke dere er pålagt å endre opplegget pga dette..

Trist for jenta, uansett...

Skrevet

det fins tristere ting å gå glipp av i livet en svømming.

at far ikke ønsker at datter skal vise seg i badetøy med gutter til stedet kan dere jo i grunn ikke ta hensyn til.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det.

Ikke engang her hvor vi bor, i et muslimsk land, har ungene svoemming gutt/jente. ( dvs de vanlige skolene, er religioese skoler som har andre opplegg )

Snakk med faren og det ikke finnes alternativer som at hun faar skifte 5 min foer og komme seg uti vannet foer guttene kommer og gaa opp sist f.eks. At hun har heldekkende badedrakt, det er ufattelig mange badedakter i dag som er beregnet paa muslimer.

Jeg hadde hvis jeg var foreldre til en av de andre ungene protestert hoeylytt hvis dere haadde gjort et slik.

Skrevet

Har foreldre lov til å ta barna ut av undervisningen på denne måten (forutsatt at han ikke tilbyr alternativ og likeverdig undervisning i faget)?

Skrevet

Synes det er trist at noen vil sette oss 50-60 år tilbake hva likestilling gjelder.

Skrevet

Huff da - nei klart dere ikke skal legge om struktureringen - herremin! Du får opplyse han om det er uaktuelt, og at det finnes mange badedrakter som er heldekkende... Han høres MEGET uopplyst ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...