Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Er litt usikker på en del ting ved å ha heltids ansvar for en baby. Ei venninne tok f.eks. med sin nesten nyfødte baby på St.Hans-feiring (utendørs en hel kveld), og det ville kanskje ikke jeg våget å gjøre. Er dette en forståelse som kanskje kommer automatisk når man har fått babyen hjem :-) Også dåpen er noe jeg lurer på. Skal det tas bærebag med inn i kirka, og hvor skal babyen være under selskapet etter dåpen? Kanskje naturlig at den ligger og sover på et eget rom... Og er det naturlig å amme foran gjestene, eller bruke masse tid på å amme på et annet rom... Mange sånne ting jeg lurer på... Er naturligvis førstegangsfødende :-/
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 du kan ta med deg babyen akkurat hvor du vil. trenger du bærebag i kirka så tar du med deg det, er barnet våkent er det vel naturlig å ha det med i selskapet, er det ikke våkent er det vel en ide å la det sove der den sover best- noen sover selv om det snakkes i nærheten, andre ikke så det må jo bli opp til deg som kjenner babyen... amme forran gjestene gjør du kun om du føler at det er ok for deg, synes du det er ubehagelig så går du til et annet rom lykke til veldig glad jeg ikke skal ha dåp
VåreSøteSmå Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Hadde ikke tatt med en nyfødt unge ut på en S H feiring ,men er sikkert andre som ville gjort det. Hva hver enkelt gjør er opp til de. Du vil nok merke det på deg selv om du vil det eller ikke ) Om du holder babyen,har vogn,eller bærebag er opp til deg vil jeg tro.Vi holdt hun. Dåpsbarnet er jo æresgjesten,er h*n trøtt,la h*n sove,visst ikke så la h*n være med og kose seg ) Tror svært få ammer åpenlyst forann en hel haug gjester,hadde ihvertfall ikke gjort det,tar så vidt litt lenger tid å flytte seg til ett mer diskre sted/rom.Men det må du nesten avgjøre selv,hva du føler deg komfertabel med.Finnes ammekjoler/topper du skjuler det meste med , men også de som "flekker" ut hele puppen i store folkemengder.Personlig syns jeg det blir drøyt.ville nok valgt og ammet litt mer "diskre".Men hva du gjør er opp til deg )
Gjest Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Du kan ta med babyen de fleste steder, men jeg ville unngått steder der det er folk som er der for å drikke (mener ikke at ikke besteforeldre eller tanter ikke kan drikke vin til middagen, men fester hvor drikkinga er i fokus), og veldig store folkemengder generelt. Det kan bli veldig stressende. Det er lov å prøve seg fram:) barnet tar ikke skade av at mor gjør en tabbe eller ti. Babyen kan være litt ute med gjestene hvis den ikke er trøtt, ellers kan den sove i rommet ved siden av mensdu har babycallen på deg:) Alle gjestene vil sikkert holde babyen litt, det er vanskellig å slippe unna:) Om det føles naturlig for deg å amme foran gjestene må du kjenne etter selv. Gjestene har ingenting de skulle ha sagt, men husk at noen gamle tanter mener at amming og blotting er helt det samme. Selv hadde jeg ikke noe problem med å amme der jeg var. Det meste finner du sikkert svar på ved å kjenne etter selv, det kan være vanskelig i starten men når du blir bedre kjent med babyen og din egen rolle ordner det seg
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Takk for svar. Man må avgjøre selv hva man trenger ja... Pr dags dato aner jeg ikke om det trengs bærebag i kirka. Men det vil kanskje vise seg :-)
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 jeg var vel litt beskyttende første tiden og var mye hjemme og inne, du må bare se hva du føler deg vel med, ang dåp så hadde jeg vogna med inn på det rommet bak(husker ikke hva det rommet heter i farta) hvertfall der kan du skifte på babyen , amme osv, lot vogna stå der inne under gudstjenste, og begynner baby og gråte og er sulten osv så kan du jo bare liste deg inn på det rommet og g pupp osv, sove på armen holder enn ut i kirken, i selskapet så var det naturligvis mye tanter osv som skal dikke dikke dikke og da synes jeg det var deilig og bruke "han liker ro når han skal spise unnskyldning"for og kunne trekke oss litt unna og gi litt ro, og ikke bestandig ammingen går som en drøm heller og vise brystene til hele slekta er jo ikke veldig moro. jeg lot han sove i vogna under selskapet og vogna sto i gangen, altså 1 etg mens vi var i 2. la babysitter i vogna og fulgte med på den, når han var våken så blei det bilder og stolte familiemedlemmer som tar over hehe masse lykke til
VåreSøteSmå Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Grunnen til at jeg ikke ville tatt med den nyfødte ut her,er for ute her er det stortsett full "ståhei" og party i nabohusene den kvelden,og vil heller ha den lille hjemme og kose enn å dra ut i bråk og fyll.Men alle steder er jo ikke sånn da )
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Lurte på det samme da jeg var gravid. Jeg fant fort ut av hva som føltes riktig. Og de gangene vi var ute blant masse folk så hadde jeg gutten i bæresjal, det føltes trygt og godt å ha han så nært seg og han sov som en stein. Jeg var på åpningsfest god et galleri her en kveld, og der var det også ei dame som gikk med en bylt på brystet hele kvelden:) Ikke noe å bekymre seg for når barnet er så tett inntil. Det fins kjempefine ammeskjold sydd i nydelige stoffer som du dekker deg til med, over skuldra og babyen hvis du vil være litt privat når du ammer blant folk. Jeg oppdaget dem litt for seint, men skal sy meg en selv hvis jeg får en baby til. Er enkelt å sy, bare kjøp noe stoff du liker. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #10 Skrevet 23. november 2009 HI her. Er litt tidlig ute med bekymringene kanskje... Men er det OK å kjøpe dåpsinvitasjoner før barnet er født? Kjøper vi dem ikke nå er jeg redd det ikke blir gjort i det hele tatt etter fødselen. Det er nok som dere sier, at det skal mye til før babyen tar direkte skade av en feilvurdering.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2009 #11 Skrevet 23. november 2009 Ja, kjøp alt du kan til dåpen nå!! Vi skal ha dåp snart, og jeg angrer på at jeg ikke kjøpte inn diverse før babyen ble født. Nå er det hektisk nok likevel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå