Christine-88 og lille Jacob<3 Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Ok.. Da prøver jeg å få skrevet fødselshistorien min Det hele begynte med maserier i uken før, men når de bare ga seg hele tiden, sluttet vi å tro at det var noe på gang, og det stemte forsåvidt Så når de begynte igjen, natt til mandag 9.11, så fant vi ut at det var det samme "gamle" som var på ferde.. Og det viste seg å stemme, gikk natt til mandag med maserier, og utover mandagen kom å gikk de om hverandre! De ble litt sterkere igjen tidlig på kvelden, og ga seg igjen! Så vi begynte å bli rimelig leie disse.. Men når vi la oss i halv 1 tiden, startet de for fullt igjen! Jeg klarte å sove, men våknet halv 4, gikk da på do, og da var slimproppen gått:D:D Jippi! Endelig noe som skjedde, selvom jeg visste at den kan jo gå flere uker før fødselen starter! Men riene ga seg ikke, og jeg fikk ikke sove. Så jeg la meg i stuen, fant frem en nettside som tok tiden på riene og satte på en film, mens jeg egentlig ventet på at de skulle gi seg.. Men i 5tiden startet de å komme med 4-5 minutters mellomrom, og varte i ett drøyt minutt! Bestemte meg for å vekke sambo i halv6-tiden, så han kunne ringe til KK, for forhøre seg om hva vi skulle gjøre. Jeg pustet og gikk rundt med vonde rier, og ville ikke ringe selv! Vi fikk beskjed om å vente med å komme inn, til de hadde vart litt lenger! Så jeg gikk i dusjen, mens sambo lagde mat til meg og pakket det siste som skulle med. Og i halv7tiden satte vi kursen mot KK.. En helt OK biltur, med pusting og pesing:P Vi kom inn på KK og ble henvist til Storken (fødeavdelingen som gjør alt naturlig og uten epidural). Jeg ville i utgangspunktet på Føden, men der var det fullt! Så vi holdt oss på Storken inntil videre, og skulle se hvordan det gikk der. Fikk tildelt fødestue, med dobbeltseng og bad med badekar:D Kjempedeilig! Ble sjekket av jordmor kl 07, og da var det ca 2-3cm åpning. Det var også vaktskifte, så fikk ei ny jordmor + en jordmorstudent fra kl 0730. De var kjempekoselige, og hadde kjempegod tid til oss! Det var ingen andre fødsler på Storken samtidig som oss, så de var inne hos oss så mye vi ville Det var veldig greit, og de kjente ofte på magen og lyttet med trestetoskop.. Jeg ble ikke koblet opp mot noen apparater, og det var veldig deilig og befriende Kl 11 var det tid for ny sjekk, og vi fikk beskjed om at de ikke trodde det var blitt noe mer åpning fordi riene mine ikke hadde tatt seg opp noe særlig. Men når de sjekket hadde jeg 4 cm, og vi ble kjempeoverrasket og veldig glad! Endelig inne i aktiv fødsel:D Tiden gikk veldig fort etter dette egentlig, eller så kan det hende jeg bare ikke husker det:P De kom inn med litt mat, men jeg orket ingenting, og var utrooolig sliten! 1330 fikk jeg akupunktur, kan ikke huske om det funket noe særlig det heller:P Ny sjekk kl 14, og da var det 5 cm åpning, og tid for badekar! Det var utrolig godt, deilig å bare kunne senke seg ned i det varme vannet! Mens jeg lå i badekaret gikk vannet, og etter en time var det vaktskifte igjen.. Fikk ei jordmor som skulle fortelle meg at jeg måtte prøve å puste istede for å skrike, det var jo lett:P Det irriterte meg noe grådig, så jeg fikk gitt beskjed om at hun måtte tie stille om pustingen, og etter det var kjemien på topp! Gikk ut av badekaret litt over 1500, og da var det blitt 7-8cm åpning:D Så tiden i badekaret+at vannet gikk gjorde susen.. Etter dette vet jeg ikke helt hva som skjedde, jeg var høyt og lavt, prøvde å få hjelp av tyngdekraften, satt på kne, var på do, lå i sengen, pustet og peste.. Sambo var en utrolig støtte hele veien, og passet så godt på meg! Jeg var så sliten at jeg nesten sovnet den lille tiden det var mellom riene! Ca 1600 var det 10cm åpning, og jeg måtte bare få hodet litt lenger ned i bekkenet før jeg kunne begynne med pressingen, og dette var nok det verste i hele fødselen! Jeg trodde rompa skulle sprekke, jeg bæsjet bittelitt, men trodde jeg skulle bæsje ned alt som var:P Jeg måtte derfor stå over do mens jeg jobbet for å få hodet nedover, og dette viste seg å være supereffektivt! Ett stykke over 1630 startet pressriene! Motet forsvant litt når jeg spurte jordmoren hvor lenge de kunne vare, og hun svarte at de kunne vare i en time! Jeg lå først i dobbeltsengen å presset, med sambo bak meg! Så fikk lille Jacob litt lav fosterlyd, så jordmoren måtte ringe på noen som kom inn med fødeseng + barnelege osv. Plutselig var det 5 stykker i rommet, og jeg var kommet meg opp i fødesengen, uten at jeg husker hvordan jeg kom meg dit. Jeg gikk dit selv, men har ikke minne om det i det hele tatt. Selvom fosterlyden gikk litt ned, og det kom mange inn på rommet var jeg ikke bekymret ett eneste sekund.. Vel over i fødesengen ble det fart på sakene, jeg presset og presset, ble kippet under en av pressriene, men det fikk jeg ikke vite før etter fødselen Det var egentlig like greit, og jeg kjente det ikke i det hele tatt! Jeg måtte klippes fordi fosterlyden var litt lav, og de var bekymret for at han hadde navlestrengen rundt hodet.. Så, etter ca 20 minutter med pressrier kom endelig hodet:D En helt utrolig følelse, resten av kroppen kom ikke før på neste rie, og den tiden imellom, når jeg kunne se hodet hans er noe av det mest utrolig jeg har sett! Kroppen kom fint ut, og jeg fikk lillegutt opp på magen med en gang!! Herregud!! Det første jeg sa, ifølge sambo, var: Det var jo ikke vondt! Sambo gråt og jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg, tror jeg. Sambo klippet navlestrengen og tok bilder! Slik lå vi i 3 kvarter, mens jeg ble sydd, før vi flyttet oss over til dobbeltsengen. Jeg fikk den herlige, varme lille nakne kroppen hans inntil meg, og da fikk han endelig mat! Han lette febrilsk etter puppen mens jeg ble sydd:P Han tok puppen med en gang og spiste godt.. Etter måling og veiing, og ca 2-3 timer på fødestuen, ble jeg flyttet over på barsel, jeg fikk ett dobbeltrom, hvor jeg var den eneste. Det var dobbeltseng og greier, så vi koste oss veldig! Jeg fikk beholde rommet alene under hele oppholdet, og sambo fikk være hos oss så mye han ville! Før fødselen var jeg så klar for å føde på Føden, jeg var så redd for å få fæle jordmødre(etter alle skrekkhistoriene jeg har hørt om å føde på KK), jeg var sikker på at jeg kom til å være kjempesjenert, og redd for å være mye alene etter fødselen.. Alt dette skjedde ikke, jeg hadde herlige jordmødre hele veien, ett supert barselopphold og sitter igjen med en følelse av at jeg har hatt en utrolig fødselopplevelse på KK! Sambo var med hele veien, var en utrolig herlig støtte og så flink til å hjelpe meg gjennom fødselen (jeg kjeftet ikke på han EN eneste gang) Og vi sitter igjen med verdens nydeligste lille Jacob, og alt er såååååå verdt det! Elsker den lille gutten og kjæresten min over alt på jord <3<3<3
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 gratulere så mye med vel overstått fødsel og med lille Jacob:) Elsker å lese alle fødselshistorier. Får ventetiden til å gå Kos dere masse c",)
stasimor0603 Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Du er så flink:-) gratulerer masse helle familien!
Christine-88 og lille Jacob<3 Skrevet 23. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2009 Tusen takk! Jeg elsker også fødselshistorier!! Kanskje derfor min ble så lang:P
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Gratulerer så mye med lille gutten:) Alltid hyggelig å lese slike fødselshistorier:) Jeg gleder meg fryktelig til vel overstått for min egen del også Kos dere masse i tida som kommer!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Gratulerer så mye, kjempefin historie!!! Håper på å følge etter veldig, veldig snart... Kos dere masse :-)
lille frø, mor til to Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Gratulerer så mye. Flott fødselshistorie. Gleder meg til det blir min tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå