Gå til innhold

Vask av en nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å handle inn litt til den lille, men merker at jeg er litt usikker på hva jeg skal handle av vaskeartikler. Bruker man våtsevietter fra dag 1 eller gaskluter? Hvilken type såpe/olje? Bad/ikke bad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mesoft kompresser brukte jeg første året faktisk. Du får kjøpt de på apoteket tror de er 10x10cm

Helt topp, brukte dem med bare vann, evt litt olje hvis det var noe som satt fast.

Til ansikt og kropp brukte jeg gaskluter fra princess. Har faktisk alle sammen enda:) Veldig god kvalitet, og kjempemyke.

Brukte babyolje fra babyline, tror Libero sin også er anbefalt. Ellers trengte vi ingenting. Har babyen mye hår så kan sikkert shampoo være greit å ha.

Kommer til å gjøre det på samme måte denne gang. Våtservietter på nyfødt baby tar jeg ikke sjansen på mtp allergier og sår stump, men det er sikkert mange som ikke er helt enig med meg der :)

Skrevet

Du behøver ikke kjøpe noe før behovet melder seg. Det du trenger fra dag 1 er gaskluter eller engangs til å fukte pluss zinksalve.

Skrevet

vi bader henne 1-2 g pr uke, og skyller henne i vasken el bruker mesoft med vann v skift. har i litt babyolje i vannet, men d er ikke nødvendig. Du trenger egentlig bare kluter og håndklær:)) og kanskje en babysaks til skarpe negler.

Skrevet

Jeg er helt enig med de som over her har svart at du ikke trenger så mye til nyfødte. Husk at huden til små barn er veldig tynn og absorberer stoffene fra såper og våtservietter. Våtservietter blir brukt til å fjerne maling, så det sier seg selv at de ikke er bra for noen, verken store eller små.

Vi brukte ikke såpe på gutten vår de første månedene. Vi vasket stumpen med Mesoft gaskluter fuktet i vann, og badet han 1-2 gang i uka i vann med litt vegetabilsk olje. Det er faktisk bedre å bruke vanlig olivenolje fra kjøkkenet, enn mineralsk babyolje, som kan tette porene.

Da han var ca to måneder begynte vi å ta han med i dusjen når en av oss skulle dit, isteden for å bade han. Vi skylte han bare litt i det lunkne vannet, og ga han tilbake til den andre som da tørket og stelte mens den første dusjet ferdig.

Som du skjønner er vi tilhengere av å gjøre det så enkelt og naturlig som mulig, men min erfaring er at man ikke trenger så mye i starten. Bedre å kjøpe etterhvert når du merker at behovet melder seg, for etterhvert vet du mer om hvordan det passer for dere å gjøre ting:-)

Skrevet

Som flere sier over her anbefaler jeg Mesoft kompresser fra apoteket. 25 kr for 100 stk.

Jeg brukte/bruker oljen fra babyline. Den kan både has i badevannet og brukes på kompressene (sammen med vann) dersom avføringen sitter litt fast i huden.

Kjøpte tynne kluter på Princess.

Brukte også shampoo fra Babyline.

Skrevet

jeg kjøpte så mye stæsj, men lite ble brukt;-)

her går det Anglemark produktene:

anglemark våtservietter

anglemark sinksalve

anglemark babybad

natusan babyoil

A-creme

på bleieskift bruker jeg somregel en vaskeklut, tar våtservietter først vis det er bæsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...