Gå til innhold

Kan jeg sende denne mailen til BF? Jeg blir veldig glad for innspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er som følger: Vi er skilt (av gode grunner), gikk hver vår vei da sønnen vår var ett år. Han flyttet med meg, og jeg har hovedomsorgen. Jeg hadde vært hjemme med ham i permisjon fram til vi flyttet, og var hjemmeværende med ham (ufrivillig, men dog) til han var to og et halvt. Nå er han snart fire, og går i bhg mens jeg studerer. Vi bor ca 12 mil fra barnefaren.

Nå vil bf flytte nærmere oss for å få mer samvær, og krever derfor å få vite hvor vi skal bo i årene som kommer. Jeg kan ikke gi ham noen slik garanti, av flere grunner. Først og fremst fordi jeg må ta utgangspunkt i at jeg kommer til å fortsette å være alenemor, og vil være nødt til å bosette meg der jeg får mulighet til å fullføre utdannelsen min, og siden der jeg kan få jobb. Jeg fortalte ham at jeg ikke kunne gi noen garanti for noe slikt i forrige uke, og han ble fly forbannet. Nå vil jeg gjerne sende en mail for å forklare hvordan ståa er, men er nervøs for å si noe som gjør saken verre. Vi har et veldig skjørt forhold, vil ikke ødelegge det fnugget av vennlighet vi har klart å beholde.

Det jeg skal skrive er enkelt og greit (etter noen innledende fraser):

"Jeg er ikke i en posisjon nå der jeg kan love hvor jeg skal bo om så og så mange år. Det avhenger av mange ting, som hvor jeg vil få utdannelsestilbud, hvor jeg får råd til å bo, og hvor jeg har mulighet for å få jobb. Jeg kommer antakelig til å være i utdannelse i flere år enda, og det kommer til å ta tid før jeg kan kjøpe bolig og bosette meg permanent. Jeg ønsker å være ærlig mot deg om disse tingene, og vil ikke love noe jeg kanskje ikke vil kunne holde. Mitt ansvar er først og fremst å ivareta det livet jeg og barna lever - og skal leve - på best mulig måte. Det betyr derimot ikke at jeg skal opptre hensynsløst og ikke forsøke å finne løsninger som vil kunne fungere for alle parter. Jeg har ikke noe ønske om å gjøre ting vanskelig."

Er det noe her som han kan bruke til å bygge faenskap på?

Jeg virker kanskje fullstendig tafatt nå, men vi har en lang og ubehagelig historie.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det du skriver virker fornuftig ;-) Håper det ordner seg.

Skrevet

Syns denne var både ærlig og imøtekommende :)

Skrevet

Synes brevet ditt er fint, men ville nok understreket enda mer at du ønsker han velkommen i barnas liv og ikke ønsker å gjøre ting vanskelig.

Skjønner at du ikke kan garantere hvor du skal bo de neste årene, men forstår også godt hvorfor han ber deg om denne garantien. Han ønsker sikkert ikke å flytte etter deg hele tiden:) Han har kansje ny familie å ta hensyn til?

Skrevet

stryk jeg i "å ivareta det livet jeg og barna lever" slik at det blir kun "å ivareta det livet barna behøver og trenger". Legg vekt på at det du gjør, hvor du bor - alt dette gjør du for BARNAS beste.

Ellers bra :o)

Skrevet

Takk for at dere har svart!

Nei, han har ikke ny familie, han har bare seg selv. Det eneste han er avhengig av er å finne ny jobb hvis han flytter.

Jeg forstår selvsagt hvorfor han ønsker å vite dette. Men nå er det slik at jeg først og fremst må ta hensyn til den fremtiden jeg kan tilby barna mine (har to, den eldste er ikke hans). Hvis jeg må flytte lenger unna for å få fullført en best mulig utdannelse, så gjør jeg det. Kommer derimot ikke til å flytte et sted der han og sønnen ikke vil kunne se hverandre så ofte som nå (annenhver helg), betaler fly om nødvendig (jeg forstår selvsagt at det vil føles vanskeligere allikevel, men her må jeg faktisk velge hvem jeg skal sette først, ham eller meg selv). Akkurat dette kommer jeg ikke til å si nå, nå tror jeg det vil være bittert nok for ham å få vite at jeg ikke lover noe.

Skrevet

Presisjon: Hvem jeg skal sette først av bf og meg selv, ikek sønnen vår og meg selv. For ham vil det ikke være noen forskjell om han sitter på fly en time eller på tog i to timer, men jeg forstår jo at bf ikke vil føle det sånn, selv om resultatet blir det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...