Gjest Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Lillegutt går på en småbarnsavdeling med 11 andre barn mellom 1 og 3 år. De siste ukene har han kommet hjem med 6-7 bitemerker. Sist gang var det et på hånda og et på hver av underarmene. To av dem gjennom huden, så vi måtte tilbringe kvelden på legevakta. Jeg har ikke laget noe nummer ut av dette, for jeg vet at det er sånt som kan skje når man har så mange barn samlet på et sted. Dessuten har jeg jobbet i barnehage selv og vet hvor fort det kan skje og ikke minst hvor vanskelig det er å få bukt med det. Men idag kom lillegutt hjem med nok et stygt bitemerke, det er helt blått og man ser alle tennene i både under og overkjeven. Må innrømme at jeg synes det har blitt veldig mye i det siste, og vil gjerne ta det opp med barnehagen på en fin måte. Hva hadde deres sagt/gjort? De gangene de har fortalt meg at han er blitt bitt har de også sagt at det har vært helt uprovosert, og jeg synes så utrolig synd på gutten min.
Ksenia & Anjem Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Hva jeg ville gjort? Jeg ville spurt i bhg
shimonie Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 uff. hørtes ikke kost ut... må innrømme at gutten min er en "biter". de er 3-4 stk i barnehagen som holder på sånn.. vet ikke hvorfor, det er sjelden han biter oss her hjemme lissom.. HELDIGVIS har han blitt MYE bedre der. det er som du skriver, vanskelig å unngå når det er så mange barn på samme sted. har alltid vært "bitere" til alle tider, og det er noen uheldige som får gjennomgå. snakk med barnehagen og hør om de ha noen tips for hvordan det kan unngås. det kan jo være det hender i spesielle situasjoner, spesiell tid på dagen (trøtt, sulten osv...) kanskje biteren kjeder seg og vil ha oppmerksomhet . det bør de som jobber i barnehagen bli obs på.
Turtelduen Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Har de sagt ifra når du har hentet ungen eller har du merket det selv? Jeg syns synd på foreldrene til den som biter, for det kan godt være uten grunn. Noen barn har reaksjon hjemmeifra, andre er bare "bitere"... Men det er heller ikke noe kjekt med dem som blir bitt, helt uskyldige små barn som får vondt i bhg... Hadde det vært min unge hadde jeg bare hørt med bhg jeg. Det kan umulig bli tatt ille opp fra dems side om de er profesjonelle. Men jeg hadde nok passet på å være vennlig innstilt og ikke kjeftet. ;-) Men trasig situasjon. Vi har nemlig en 5 åring som nekter å gå i bhg pga en annen gutt som aldri lar han være i fred. Så kjempe kjedelig å måtte ta sånt opp med bhg, men det er nødvendig for barnets skyld...
Gjest irismor Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Snuppa ble bitt i barnehagen, vi tok det opp gang på gang på gang. Men nei da det var bare sånn som kunne skje det. Ble så drittlei at jeg ba henne bite igjen. Da ble det liv gitt, barnehagetanten fikk da bare beskjed på at sånn kunne skje. Men biteren sluttet å bite og snuppa bet kun den ene gangen. Ingen god løsning, men som foreldre blir man desperat noen ganger.
shimonie Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 så lenge det ble slutt på bitinga så var det vel greit. jeg syns det er helt greit at gutten min har "venner" som ikke er redde for å ta igjen på han. han må lære at å bite ikke er greit. og det virker som det begynner å sige inn nå, heldigvis=) i barnehagen sa de tilogmd at de "bet" igjen så han skjønte alvoret. ikke hardt da selvsagt:P som du sier, som foreldre blir man desperat noen ganger.
mamman til to gutter Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Mini har også kommet hjem fra barnehagen flere ganger med bitemerker. Vi har alltid fått beskjed ved henting når han har blitt bitt, selv de gangene det ikke har blitt merke. Han har også hatt et par stk hvor vi har kunnet telle antall tenner til den som har bitt. Han har heldigvis ikke bitt andre, men tar igjen ved å slå el. I vår barnehage har de vært veldig opptatte av å jobbe med barna sånn at de skjønner at det ikke er greit å bite eller slå og nå har han ikke kommet hjem med bitemerke siden tidlig i vår, så det har tydeligvis hjulpet. Det at barn biter er dessverre vanlig i den perioden hvor de skjønner veldig mye selv, men ikke kan prate så de kan gjøre seg forstått hos andre, men det er jo ikke dermed sagt at det er greit at de biter. Jeg vil tro de jobber med bitingen i barnehagen gutten din går også og at det vil gå over etter en periode der også, men det er selvfølgelig ikke noe gøy å stadig få hjem en med bitemerker. Når mini fikk merker gjennom huden en gang, så fikk vi beskjed om at det ikke var nødvendig at en lege så på det så lenge han hadde fått stivkrampesprøyte og den har de fått 3 ganger når de er 1år hvis de følger det vanlige vaksinasjonsprogrammet.
Emil & Røra Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Jeg skjønner frustrasjonen. Sønnen vår var den som ble bitt, datteren vår er den som biter. Jeg syntes synd på sønnen min og ble litt sint på hans vegne. Nå merker jeg derimot at det er fint lite man som mor kan gjøre om barnet biter i barnehagen annet enn å snakke med personalet og samarbeide om "samme korreks" .I barnehagen hos oss har de policy på å alltid si i fra hvis et barn har bitt. ikke bare til den som har blitt bitt, men til foreldrene til barnet som biter. Men.... bare en ting sett fra den andre siden. Noen barn biter, andre dytter, lugger eller slår. Allt er uting vi skal lære dem av med. Pedagogisk leder på min avdeling sa da han første gangen fortalte at hun hadde bitt at "det var egentlig et godt tegn" .Med det mente han at nå tar hun igjen med de som herser med henne. Selvfølgelig sa han samtidig i fra slik at vi sammen fant ut en måte vi kunne stoppe henne. Han har også senere fortalt meg at biting er "smittsomt" i barnehager. i perioder er det mye av det og enkelte ganger så mye at man tar det opp som tema for foreldremøte.
-Lane- Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Jeg hadde blitt lynings og tatt det opp med barnehagen med en gang. Jeg hadde laget oppstyr om jeg måtte. Ikke rett svar, men ærlig svar.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #10 Skrevet 23. november 2009 Takk for svar. For å være ærlig er jeg egentlig glad for at det ikke er gutten min som er biteren, selv om jeg selvfølgelig ikke vil at han skal få vondt. Det må være nesten enda verre å stadig få høre at barnet ditt har bitt andre til blods når man henter.. Jeg prøver så godt jeg kan å lære gutten min at å slå, dytte og bite ikke er lov, så å oppfordre til "hevn" er ikke et tema her. Jeg skjønner at det til slutt er veldig fristende, men jeg håper at gutten min klarer å la være å ta igjen selv om andre er slemme med ham. Jeg forstår kjempegodt at det er veldig vanskelig, særlig når det er flere barn som biter, noe jeg tror også det er på avdelingen til gutten min. Jeg er ikke en som kjefter, så kommer til å ta det opp på en fin måte. Er bare så vanskelig å liksom skulle si ting pent, og at det likevel skal ha gjennomslagskraft.
Helverine Skrevet 23. november 2009 #11 Skrevet 23. november 2009 Jeg hadde definitivt tatt det opp, når det tydeligvis ikke er et engangstilfelle. Jenta mi ble bitt en gang. Personalet var helt fortvilet, da denne biteren bet helt plutselig og også de minste... Det skjedde bare en gang på jenta mi, og vi gjorde ikke noe nr ut av det. Jeg hadde nok reagert hvis det hadde gjentatt seg.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #12 Skrevet 23. november 2009 Han trengte forresten ikke noen behandling, han har fulgt vaksineprogrammet, men legen måtte se på det for å avgjøre om han trengte forebyggende antibiotikakur. Det varierer om de gir beskjed. Idag fikk jeg ikke beskjed, men jeg har fått beskjed noen av de andre gangene.
engajente Skrevet 23. november 2009 #13 Skrevet 23. november 2009 De slet en del med biting/dytting og slåing i barnehagen til guttungen vår også. Det de gjorde der var å få inn en spesialpedagog som var der i noen timer og gav råd til hvordan de skulle få slutt på problemet. Det funket veldig bra! Problemet minimerte seg iløpet av kort tid Det de gjorde, iallefall som jeg fik med meg, var å dele opp barna i små grupper og observere barna bedre.
OsloMor Skrevet 23. november 2009 #14 Skrevet 23. november 2009 Du får jo bare ta det opp med bhg. Biting kan jo faktisk være uttrykk for mye, så det er jo i alles interesse at dette blir fokusert på. Oppfordre et lite barn til å gjøre noe så farlig som å bite et annet barn, det er noe av det mest uansvarlige og tankeløse jeg har sett her inne.
Emil & Røra Skrevet 23. november 2009 #15 Skrevet 23. november 2009 Kanskje du kunne foreslå at man tar det opp som tema på foreldremøte hvis det er mange som biter. Det ble et veldig fint møte i den lille barnahagen sønnen min gikk i. Fokuset var på hvordan man skulle stoppe uønsket adferd uavhengig av hva det var. Biting var ett tema, skriking, dytting, slag, uro, ikke ville sove etc andre tema. Demed hadde alle "sin lille synder". Da ble det liksom greit å snakke om i steden for at mamman til den som bet var flau og mamman til den som ble bitt var "sinna". Nå er jeg "herdet" og reagerer lite følelsesmessig når datteren min er bitt og lite når hun biter. Sånn er det med barn, det er mye de skal lære. Det viktige for meg når er å snakke med henne og signalisere til både foreldrene til "offeret" og personalet at vi tar det på alvor og gjør noe med det.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 23. november 2009 #16 Skrevet 23. november 2009 Ville snakket med de og fortalt hvordan du som mor har opplevd dette. I tillegg burde du spurt med engang, slik at de ansatte kan legge merke til situasjonen i gruppen og observere. Jeg syns iallefall det er viktig å høre slikt med engang.
Gjest Skrevet 23. november 2009 #17 Skrevet 23. november 2009 Jeg ser jo ofte ikke bitemerkene før jeg kler av ham for kvelden, så vanskelig å si ifra med en gang. Men jeg vet de har sett det når det skjer noen ganger..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå