MammanTilBenjamin Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Hei. Jeg har helt dilla på lakris, bare MÅÅÅ ha!!! ;o) Men har fått noen kommentarer her og der, og i dag var det ei som sa rett ut at det ikke er bra å spise lakris når man er gravid.... Er det noen her inne som vet om dette stemmer???
M@msen Skrevet 23. november 2009 #3 Skrevet 23. november 2009 Har ALDRI hørt at det ikke skal være bra for gravide, men alt til sin begrensing da. Får man ikke hurtigere avføring hvis man spiser mye lakris??? Er ikke så glad i det selv så har aldri prøvd...
utrolig78 Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Lakris har en viss lakserende effekt, ja. Kanskje bare positivt med tanke på disse harde magene under graviditeten )
simba>>>3gutter Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 lakris kan gi blodtrykksenkende effekt, men da skal man spise masse!
_Løvemamma_ Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Lakris er ikke blodtrykkssenkende, det er blodtrykksøkende. Derfor bør man være litt oppmerksom på det om man er gravid, og kutte ut lakrisen om blotdykket stiger noe særlig. Men så lenge man følger litt med er det nok ikke noe problem. Noen mener også at store mengder lakris under svangerskapet gir uintelligente barn, men det ville jeg tatt med en klype salt http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article2724026.ece
MammanTilBenjamin Skrevet 23. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2009 Ok. Takk for svar alle sammen. ) Har bare begynt å lure litt, så nå tenkte jeg at jeg måtte spørre her inne. Men da skal jeg ha dette litt i bakhodet, og følge litt med på blodtrykket. Hvorfor må jeg ha dilla på lakris av ale ting da? *riste på hodet*
_Løvemamma_ Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Har ei vennine som hadde dilla på kritt. Men bare en bestemt type. Lakris er myyyye bedre
Gjest Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Blodtrykksøkende. Så det er helt klart anbefalt å være forsiktig! Går blodtrykket først litt opp tror jeg det kan være vanskelig å få det ned igjen før en er ferdig å være gravid? Da er det vell gjort? Har en høyt blodtrykk må en følges ekstra opp :/
Ariel_80 Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Jeg er også glad i lakris, men heldigvis ikke noe mer enn vanlig! Og vanlig er vel egentlig for mye det også....hehe! Jeg leste en plass at 100 g lakris i uka visstnok skulle være max, men jeg spiser nok litt mer enn det. Og det er som de sier over her at man kan få høyere blodtrykk av å spise en del lakris, så det er jo greit å følge med på. Jeg hadde litt høyt blodtrykk i forrige svangerskap, så kommer nok til å følge litt ekstra med nå også, og begrense litt av lakris- inntaket mitt. Og det med uintelligente barn er jeg ganske sikker på er bare tull. Datteren min er aldeles ikke uintelligent i hvert fall! :-) (Jeg ble aldri frarådet å spise lakris under mitt forrige svangerskap, til tross for blodtrykket. De var mer opptatt av salt mat!)
rødt&blått Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 Det var en gang en undersøkelse blant unge menn i 19-årsalderen som ga resultatet om at lakris kunne være blodtrykksøkende dersom en spiste (husker ikke mengden) mye over tid. De som deltok var i 1.gangstjenesten og undersøkelsen er blitt kritisert for å ikke ta hensyn til begge kjønn, tidligere blodtrykk, risikofaktorer, tidl. sykdomsbilde og andre omstendigheter som unge menn kan få forhøyet blodtrykk av ... Om det er gjort nyere studier av gravide som spiser lakris er meg ukjent. Jeg har alltid vært glad i lakris, og min 1.fødte er absolutt ikke uintelligent, selv om jeg som mor er noe inhabil ift å kunne uttale meg om dette! Blodtrykket mitt er noe lavt, så det hadde forsåvidt ikke gjort noe om det hadde økt på litt, men etter en voksentilværelse med lakrisspising 1-2 x/uken i flere år har ikke blodtrykket mitt endret seg nevneverdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå