ragazza Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 Jeg hadde en spontanabort i sommer uten å gå til lege da legen sa det ikke var nødvendig. Jeg var da 5-6 uker på vei, og hadde ikke vært på svangerskapskontroll ennå. Nå er jeg gravid i uke 21, og fikk i dag vite at jeg er rhesus negativ. Jeg er veldig bekymret nå for at jeg kan ha utviklet antistoffer etter spontanaborten (siden jeg ikke fikk noen injeksjon da), og at babyen i magen min nå er i fare... Jeg er også redd for at jeg ikke kan få flere barn senere pga dette.. Er det noen som har peiling på området?
chiquita83 Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 Hei ragazza. jeg har akkurat det samme "problemet". jeg tok en abort for 6-7år siden og fikk ikke den sprøyta. jeg tok blod prøve like etter jeg fant ut at jeg var gravid og da var det ingen antistoffer der. men det kan komme,derfor skal man ta ekstra blodprøve i uke 32 og uke 36 for å se om det har kommet antistoffer. Hvis barnet du føder nå er reshus positiv vil du få en sprøyte så det ikke utvikler seg no antistoffer ved evt neste graviditet. Jeg er i uke 24.
ragazza Skrevet 23. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2009 Takk for svar cpw! Har du fått dette forklart skikkelig av folk som virkelig kan dette? Jeg har spurt flere leger og legesekretærer om det, og føler de vet svært lite om det... får så diffuse svar... Om det først har dannet seg antistoffer, vil man vel alltid ha det? Mtp senere graviditeter også? Og hva om antistoffmengden allerede er veldig høy, da kan det vel være for sent å vente til uke 32 med å ta ny prøve? Har fått veldig dårlig inntrykk av legekontoret jeg går til, de har klart å rote vekk blodprøvene mine 2 ganger (av 2 blodprøver tatt...), føler ikke de har kontroll på det de holder på med..
♥Bubble♥ Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Jeg er også rhesus negativ og hadde en SA i uke 7 i vår. Viste jeg var negativ fra før så jeg kontakter gyn på sykehuset hvor jeg har fått hjelp til å bli gravid. De sa de ikke satte noe sprøyte før svangerskaper hadde vart i 9-12 uker så jeg var under den grensen. Når du blotypes og rhesus testes ved en graviditet sjekker de for antistoffer om du er negativ. Hadde du hatt antistoffer i blodet ville du ha fått beskjed om det. Grunnen til at vi ikke testes for andre gang før i uke 32 og så 36 er for som regel dannes ikke antistoffene før sent i svangerskapet, om det ikke var spor av de på første prøve. Dette har jeg fått vite av en lege jeg stoler på så håper det er tilfelle Håper du ble litt klokere
LivK har født Skrevet 23. november 2009 #5 Skrevet 23. november 2009 Faren er at barnet kan bli anemisk (blodfattig) dersom du utvikler antistoff, noe som KAN skje dersom barnet du nå bærer på er rh pos, og risikoen er litt høyere dersom barnet du mistet også var rh pos. Mener å ha hørt at det som i værste fall trengs er en blodoverføring til barnet etter at det er født. (Legen din burde faktisk tenkt på dette når du mistet, vet at det rutinemessig testes for rh på gynekologiske avdelinger der det blir utført prov ab evt utskrapning etter ma i tilfelle man trenger den injeksjonen.) Heldigvis blir vi godt fulgt opp i svangerskapet mtp dette, så det er visstnok så godt som aldri et alvorlig problem lenger. De forhåndsregler som må tas, blir tatt. Dette går nok helt fint, skal du se Men snakk gjerne med legen din eller jordmor om problematikken, og få et skikkelig svar fra fagfolk så du kan bli beroliget!
Yo&La+spire Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Eg hadde en MA i uke 9 rett før eg ble gravid nå, og fikk beskjed om at det var ikke nødvendig med sprøyta da. Hadde ikke vert utvikling siden uke 5-6 og dermed delte aldri eg og fosteret blod. Da kan det heller ikke dannes antistoffer.
Erlinda Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Hei. Jeg har en bekjent som har dette problemet, hun er 24 uker på vei nå. Hun må ta blodprøver hver 14 dag, men har også vært på mange ultralyder pga at barnet har vist begynt å danne antistoffer. Hun fikk også beskjed om at det er mulig å bytte blod på fosteret mens det ligger i magen også. Faren med antistoffer er jo at fosteret støter seg fra kroppen din, altså en abort el tidlig fødsel. Du må bare forklare at du vil snakke med fagpersonell på dette, slik at du får skikkelige svar på det du lurer på. Du skal ikke gå å tenke på dette hele svangerskapet, da kan du bli rar. Det blir ikke bedre av å lese her inne eller, for det kan være mye feil som blir skrevet, derimot det jeg har hørt og skrevet også. Ta kontakt med noen som kan dette.
Granny Weatherwax Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Jeg hadde SA i uke 7-8 da førstemann var 1 år, og gikk aldri til legen, for ting ordnet seg av seg selv. Fikk en uke eller to etterpå vite at jeg burde fått en sprøyte, siden jeg er Rh-. Legen min hadde aldri hørt om dette, så han henviste meg til gynekolog på sykehuset, som sa at det var ingenting å bekymre seg for, for vi delte ikke blod så tidlig. Så jeg måtte ikke stresse. Et par mnd ble jeg gravid igjen, og ble testet som vanlig, uten å ha antistoffer. At gikk fint der, babyen fikk sprøyte etter fødselen, for hun var også positiv (som førstemann) og nå venter jeg nr. 3 :-) Så slapp av :-) HAdde det vært så lett å danne antistoffer hadde det nok vært noe de hadde opplyst mye bedre om, nå hører vi omtrent ikke om det uten å oppsøke fakta selv!
luva* Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Om du er Rhesus negativ og babyen Rhesus positiv, så kan det føre til at du starter å danne antistoff. Dette er vanligvis aldri ett problem med barn nr. en fordi man vanligvis ikke deler blod før eventuelt under fødselen. Og da får man en sprøyte for å motvirke det i løpet av de første 72 timene. Jeg vet ikke hvordan risikoen for at blod fra spontan aborten din kom over i ditt blodomløp er. Det høres ut som om den er veldig liten basert på det de andre sier, men uansett er det for sent å gjøre noe med det nå. Det du kan gjøre, er å undersøke om pappaen og er Rhesus negativ, i så fall var babyen du aborterte og den nye også Rhesus negativ. Og du kan slutte helt å bekymre deg. Om pappaen er Rhesus positiv, så bør du få tatt en blodprøve for å sjekke for antistoff nå. Og regelmessig senere i graviditeten. Hvis du begynner å danne antistoff, så er det ting man kan gjøre for å hjelpe babyen din. Hvorvidt du danner antistoff eller ei er veldig indivituelt, så hva som har skjedd med andre påvirker ikke egentlig deg. Problem med antistoff har desverre en tendens til å bli verre for hver graviditet (om man først begynner å danne dem), men jeg har hørt om folk som både har fått ett og to barn til etter at de startet å danne antistoff. Så dettte går nok bra. Men, det er viktig å kjenne seg trygg på legekontoret og legen man går til. Høres ut som du kanskje burde vurdere å skifte legekontor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå