Gå til innhold

Noen som har lekket fostervann her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to episoder nå de siste dagene som jeg er litt usikker på.. Vet jeg sikkert heller burde ringt føden, men jeg har altså ikke gjort det..

For noen dager siden kjente jeg at det rant ut av meg. Jeg hadde ikke sjans å kontrollere det. Jeg ble ganske våt i trusen og gjennom buksa. Det luktet søtlig kvalmt av det. Jeg skiftet med en gang og tok på bind, men det kom ikke mer.. Det var kanskje et halvt glass vann i mengde..

Har ikke tenkt så mye mer på det, men idag skjedde det igjen.. Var ute og måtte dra hjem og skifte da jeg ble klissvåt gjennom truse og bukse.. Lik mengde som sist..

Har ikke opplevd dette før. Kan det være fostervann?? I såfall, må jeg kontakte føden?? Det er masse liv i magen..

Er 27 uker på vei..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ringt uten tvil!

For det første så er det jo litt tidlig... for det andre så er det veldig likt slik jeg hadde det da jeg lakk fostervann!

Jeg gikk å lakk i noen dager, men da var det bare litt til og begynne med. Etter 2-3 dager ble det større mengder og jeg kunne kjenne det slik du beskriver det. Det var faktisk så jeg måtte skifte bukse innimellom..

Da moren min som var på besøk spurte hvorfor jeg skiftet så måtte jeg jo fortelle da;) Hun spurte om det var tiss- nei sa jeg... "Og hva tror du det er da?"...

Endte opp med en tlf til føden, en tur til føden og en innleggelse gitt!

Fikk beskjed om å ligge siden de egentlig satt igang fødsel etter 1 døgn med lekkasje (!) og jeg hadde jo gått i 5 dager....

Men da jeg våknet på sykehuset dagen etter så satt det igang av seg selv:)

Nå må jeg si at jeg hadde gått noen dager over termin da!

Men ring til føden og spør du!

Lykke til;)

Skrevet

Hei..jeg lekket fostervann. Men da rant det skikkelig, og det var som å tisse på seg hver gang jeg reiste meg opp. Tulla kom dagen etter.

Du kan jo ringe på føden og høre. Eller du kan ringe jordmor og høre om du kan komme på en sjekk, om ikke annet.

Skrevet

Jepp- ring føden ASAP!! Det er ikke bra å gå med vannavgang uten å ha vært i kontakt med lege/jodmor!! I mitt første svangerskap gikk vannet et par dager før fødselen. Da måtte jeg inn på føden til sjekk, sjekk av fosterlyd, hjerterytme til babyen etc. Måtte dra hjem og vente på at fødselen kom i gang

I mitt andre svangerskap gikk vannet i uke 33. Dro på føden, og etter å ha undersøkt meg med UL, gynekologisk osv fant de etter litt ut at det var vannavgang (jeg og jordmor var skråsikre, legen mente det bare var "litt utflod"). Dette var fordi legen som sjekket meg gyn. var fersk, og da jordmor løftet opp hodet til barnet "utenpå magen" (skjøv barnets hode opp), kom det ikke noe vann ut der nede. Men etter en stund fant de ut at jeg hadde "høy vannavngang"- dvs rift i fosterhinna oppe på magen et sted, ikke under, som er det vanlige. Dette gjorde at jeg kun lekket vann når jeg bøyde meg fremover, ikke når jeg sto rett opp eller lå på ryggen.

Jeg ble lagt inn på observasjonsposten og gitt antibiotika forebyggende fordi infeksjonsfaren er STOR når det er en åpning inn utenfra til babyen. Jeg lå i 5 dager slik og ventet, til passerte 34 uker, for da er lungene modne. Så ville de sette i gang fødselen- prøvde i 3 dager med modningsgele uten hell, så 2 dager med fryktelig drypp. men kom ikke i gang, stopet på 4 cm så det ble KS. Jeg lå altså med vannavgnag i 10 dager, men fikk altså ab hele tiden og ble sjekket for infeksjon 3 ganger daglig. Regelen er vel at om vannet har gått skal barnet ut innen 72 timer. Det er VIKTIG at du ringer føden nå! Vi kvinner kjenner best selv når noe er galt, vi vet hva som er urin, hva som er utflod- og hva som må være fostervann, selv om det er første gang..

lykke til:)

Skrevet

PS. hos meg kom det ikke mye vann, bare noen veldig små skvetter når jeg reiste meg opp/bøyde meg frem. Men kjente jo at det var mer enn utflod, og at jeg ikke tisset. Lukter litt søtlig av vannet

Skrevet

>Takk damer!! Da har jeg vært til sjekk ved føden.. Og heldigvis var det ingen fostervannlekkasje.. Lurer fælt på hva det kan være da?? De sa at det kunne være en fostersekk(??) som hadde sprukket, eller tynn utflod eller at jeg hadde tisset på meg..

Jeg synes det siste høres veldig usannsynlig ut da jeg ikke hadde sjans å kontrollere det og det kom endel. Det var blankt og luktet ikke urin..

Uansett er jeg kjempefornøyd med at jeg slipper å ligge i ro i syv uker.. For det hadde vært alternativet om vannet gikk nå..

Glad og fornøyd! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...