Gå til innhold

Symfysemål ???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei hva er egentlig symfysemål? er det for og se om babyn vokser normalt?

jeg er i uke 24 og var hos legen idag han målte 22 på symfysen.

hva er målene til dere andre??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, mener hun måler fra skambeinet til kanten av livmoren på toppen, vet ikke om dette sier noe om babyen eller om det bare sier noe om livmor"lengden"? min var 22,5 i uke 24 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfyse-fundus mål er for å måle om livmorens vekst er innenfor normalen eller om det fins noen avvik. Jeg er 26+2 og har 25,5 cm sf mål. Jeg har hele tiden lagt over normalen og har derfor fått en ekstra UL for å sjekke om det er en ekstra stor gutt inni der. Det var det heldigvis ikke og det var nok bare leie og mors ekstra fettlag. ;o) Livmoren vokser også fortere ved svangerskap nummer 2+. Det kan være mye eller lite fostervann og andre grunner til avvik også..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig4: var det legen som anbefalte at du skulle ha ul for å sjekke størrelsen på babyen? Målte SF i uke 22 og var da 22 cm og målte igjen i uke 25 og var da 25 cm. Ser at dette er i ytterkanten, men legen sa ingenting på dette så antok at det ikke var noe å bry seg om.

 

Men kan jeg altså få en time til ul? Kunne godt tenkt meg å se den lille igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 24 i uke 24. Fikk beskjed om at magen og babyen vokser i rykk og napp.Selv om det er stort vil det ikke si at det blir en stor baby til slutt.Jeg har heller ikke lagt på meg mye, 95 % ligger nettopp på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider