Gå til innhold

Symfysemål ???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei hva er egentlig symfysemål? er det for og se om babyn vokser normalt?

jeg er i uke 24 og var hos legen idag han målte 22 på symfysen.

hva er målene til dere andre??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, mener hun måler fra skambeinet til kanten av livmoren på toppen, vet ikke om dette sier noe om babyen eller om det bare sier noe om livmor"lengden"? min var 22,5 i uke 24 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfyse-fundus mål er for å måle om livmorens vekst er innenfor normalen eller om det fins noen avvik. Jeg er 26+2 og har 25,5 cm sf mål. Jeg har hele tiden lagt over normalen og har derfor fått en ekstra UL for å sjekke om det er en ekstra stor gutt inni der. Det var det heldigvis ikke og det var nok bare leie og mors ekstra fettlag. ;o) Livmoren vokser også fortere ved svangerskap nummer 2+. Det kan være mye eller lite fostervann og andre grunner til avvik også..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig4: var det legen som anbefalte at du skulle ha ul for å sjekke størrelsen på babyen? Målte SF i uke 22 og var da 22 cm og målte igjen i uke 25 og var da 25 cm. Ser at dette er i ytterkanten, men legen sa ingenting på dette så antok at det ikke var noe å bry seg om.

 

Men kan jeg altså få en time til ul? Kunne godt tenkt meg å se den lille igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 24 i uke 24. Fikk beskjed om at magen og babyen vokser i rykk og napp.Selv om det er stort vil det ikke si at det blir en stor baby til slutt.Jeg har heller ikke lagt på meg mye, 95 % ligger nettopp på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Beklager sent svar... Er ikke så ofte innpå her. Legen henviste meg til ul hos spesialist på sykehuset fordi storebroren ble født med to hull på hjertet og de skulle sjekke om lillebroren også har det. Hun sa at hun hadde vurdert ul dersom det ikke allerede hadde vært aktuelt for å sjekke barnets størrelse, men hun hadde da ventet noen uker for å se om målene mine fortsatte å ligge over den grønne delen av skjema.... Jeg ba ikke om ekstra ul, men vi vurderte å ta 3d ul på privat klinikk. Vi skal ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 27 når jeg var der får to dager siden, da i uke 26+3:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da, det hørtes jo ikke lett ut med første mann, håper at alt var bra med den lille magen!

 

Jeg skal til jordmor om noen uker så skal høre med henne ang. SF mål, men som andre sier her inne så er det jo ikke nødvendigvis noen sammenheng med høyt SF mål og stor baby. Har også vurdert privat 3d ul, men er litt usikker ennå. Vet jo at alt er i orden med den lille, han er så aktiv at jeg sikkert har blåmerker innvendig:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordmoren min sa at høyden på livmor/symfysemål skal være ca det samme som antall uker på vei i svangerskapet etter man passerer 20 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...