Gå til innhold

trenger sårt hjelp med pottetrening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

ungen er jo snart 2 år!

har prøvd og sette h*n på potta om morgen og kveld. kommer ingenting. er ikke interessert i og sitte der heller.

og når h*n bæsjer, er det meningen jeg skal dra av h*n bleia, mens h*n holder på med sitt?

huff, ungen kommer vel ikke til og bli dovandt før h*n er 18!

~frusrtert på meg selv~

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snart 2? det er jo ikke veldig sent da... hadde ventet til ungen var klar jeg, og det beste er uansett å venne av med bleie på sommeren, de kommer garantert til å ha mange uhell før de er tørre, og det er ganske kjedelig å ha masse varme og tunge vinterklær på da...

Skrevet

Vel vel, vi sliter og han blir fire over nyttår. Han har null interesse, han nekter å gå på do, og han nekter å gå med bleie. For han bruker ikke bleie for han er stor gutt. Kaos.

Vi har prøvd med klistremerke skjema, med ros og oppmuntring, med å snakke sammen, med hyppige toalettbesøk, med absolut alt. Nå har vi i samråd med barnehagen beslutta å vente litt.

Skrevet

Slapp av og la det stakkars barnet få lov til å utvikle seg i sitt eget tempo. Hadde du satt deg ned og lest om barnets utvikling hadde du visst at han ikke er veldig treg, men normal.

Idioti å si han ikke blir tørr før han er 18 fordi han ikke er tørr når han er et år.

Slå deg til ro med at du har et normalt barn og ikke et vidunderbarn.

Du kan ikke presse ham til å slutte med bleie før han selv er klar.

Du skal selvfølgelig ikke rive av ham bleien mens han holder på.

Skrevet

Vårt barn har nettopp fylt 3, og har aldri vist interesse for potta.

Satte seg ned, men reiste seg igjen med en gang.

Vi har derfor gått rett på do-treninga.

Det fungerer til en viss grad, dvs. hun tisser der - men skal hun bæsje ber hun om å få på bleie. Vi øver hver ettermiddag og alle helger, men stresser ikke med det.

Skrevet

Når barnet ikke er 2 år engang så er det da virkelig ingenting å stresse med!

La det heller skje naturlig enn at dere som foreldre skal spurtslutte og presse barnet til noe det ikke er modent for.

Vår jente er nå 2 1/2 år, og vi har drevet litt med dotrening nå siden i sommer, hun får gå med truse når hun vil, og bleie når hun vil. Vi tar det i hennes tempo. Innen sommeren er hun nok sluttet regner vi med.

Mitt råd er vertfall å absolutt ikke presse barnet! Det vinner man ikke noe på likevel.

Skrevet

Første bud er jo at h*n forstår hva h*n skal der, på potta altså. :)

La h*n gå uten bleie hjemme, ha potta fremme og se hva som skjer. En del uhell blir det jo, men du må for all del ikke bli sint. La det være moro å gå uten bleie.

Skrevet

Slapp av.. Jeg synes det er for tidlig. Man trenger ikke begynne med dotrening før barnet viser interesse for det selv. Kanskje når de er to og et halvt år.

Skrevet

tusen takk for svar:)

nei, helsesøsteren vi har brukt, maser sånn anng. pottetrening, så begynnte å lure på om vi var veldig sent ute.. men godt og høre at vi ikke er det da:)

jeg har ikke pusha noe på h*n. og da skal vi ta tia til hjelpe, så finner h*n ut når ev. h*n vil begynne å gå på do/potta:)

nå ble jeg glad! takk igjen^^,

Skrevet

Ikke stress. Virker ikke som ungen din er klar for pottetrening. ;)

Ungen min er 2 år og 1 måned, og vi har ikke begynt med potte/do-trening, men har planer om å kjøpe doring snart. :)

Er ingen vits i å stresse, og presse ungen. :/

Skrevet

Eg pleier å ta av bleia og sette ho på potte/ do (alt etter kva ho vil sjølv). Då skjønner ho jo lettere samanhengen:)

Men ellers er det ikkje noko å stresse med. Start med å fortelle at du blir glad om han seier ifrå når han må bæsje eller tisse, eller så kan du jo starte med å følge med. Dei aller fleste bæsjer jo til vanleg tid.

Her gjer vi det slik at ho sitter på potta om morgonen, etter måltid og til kvelden. Då sitter eg også på do, og nokon gonger tisser vi saman;)

Skrevet

nei, skal ikke stresse noe mer med det:P venter til sommers, så skal h*n få gå uten bleia:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...