Gå til innhold

bare jeg som har lagt på meg ganske mye? Er 10+5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir nesten litt misunnerlig når jeg leser her om jenter som ikke har fått noe mage i det hele tatt,er som sagt 10+5 selv,førstegangs og har lagt på meg 5 kg allerde. Jeg er naturlig ganske slank ( er 175,og veier vanligvis 60 kg) nå er vekta oppe i 65,synes liksom ikke jeg spiser så forbanna mye heller. Heller ikke mer usunt.

Men er jo litt mer inaktiv enn vanligvis,jeg har jo ikke overskudd. Og nå bekymrer jeg meg for om jeg kommer til å bli stor som en flodhest,iogmed at jeg har gått opp såpass så tidlig.

Huff,dette ble et litt sytete inlegg,er ikke meningen det. Synes jo det er flott med gravide med stor mage og gleder meg til å bli en av de. Men som de fleste jenter så håper jeg jo at jeg kommer ganske fort tilbake til der jeg var før jeg ble gravid. Noen som har opplevd det samme som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk opp 3,5 kilo til 11 ukers merket. Etter det har jeg ikke gått opp et døyt, nå er jeg uke 18. Så tydeligvis kan man legge på seg forskjellig og det er helt fint. Føden min har beroliget meg med at man ikke skal tenke på vekta heller at man spiser jevnt og fint og vet at det man putter i seg er passe sunt. Da legger man på seg det som er naturlig for en selv.

Ellers har jeg tenkt masse på at vil ikke gå opp for lite heller. Har venner som har blitt innhule av å amme fordi de mistet ammefettet sitt så fort. Det er visst ekstremt ubehagelig.

Skrevet

Jeg har gått ned 10 kg siden uka før jeg fant ut at jeg gravid. Nå er jeg snart 12 ukerpå vei og har skikkelig panikk for å bli undervektig...:S

Skrevet

Hei HI,

jeg er normalvektig (169 og ca60kg) og la på meg hele 20 kg i forrige svangerskap, de 10 første kiloene de 4 første månedene. Jeg tenkte endel på dette og hadde vanskelig for å la være å måle meg med andre gravide (jeg var jo helt klart på kilotoppen..) Jeg var ganske inaktiv da jeg tidlig fikk kraftig bekkenløsning, men spiste og levde ellers ganske normalt og vanlig. 1 uke etter fødselen var halvparten av kiloene borte og etter 3mnd var jeg tilbake på 60 igjen :) Dette gikk helt av seg selv, jeg strevde ikke i det hele tatt med å bli kvitt dem, men var tvert i mot glad for at jeg slapp å bli innhul og radmager pga amminga. Mitt råd er derfor å forsøke å ha et avslappa forhold til det og leve så normalt som mulig. Unngå i hvertfall slanking! Det bør eventuelt heller vente til etter fødselen...og helst amming.

Alle kropper tilpasser seg svangerskapet på sin egen måte :)

Klem fra meg

Skrevet

Jeg er 6+4 og har lagt på meg 2 kg allerede. Jeg blir litt nervøs for med minstemann hadde jeg gått ned 2 kg når jeg var 16 uker på vei! Men så veide jeg litt mer i utgangspunktet den gangen.

Jeg ble helt innhula av ammingen sist for jeg hadde ingenting og gå på. Så jeg tenker jo litt sånn at det er bedre at jeg får litt kjøtt på kroppen før ammingen denne gangen.

Men så hører jeg om så mange andregangs som legger på seg en del og ikke får det av igjen. Så d er jeg litt redd for..

Men prøver å ikke tenke så mye på det. får heller begynne å tenke litt mer på HVA jeg putter i trynet om dagen;). Spiser ikke snop fpr d er jeg for kvalm og uggen til men spiser mye middagsmat og gjerne ikke den sunneste maten:P.

Men det er nok helt individuelt hvor mye en legger på seg i hvert svangerskap. Så det går liksom ikke ann å måle seg med andre.

Men visst en er på vei til å legge på seg 30 kg så går d jo ann å prøve og begrense seg litt i hvertfall tenker jeg?;). Men d er vel gjerne ikke så lett d heller kansje;)

Skrevet

trodde også jeg hadde gått opp i vekt, ettersom magen er stor. men har ikke gått opp ett eneste gram, enda jeg spiser som en hest!

har også litt og gå på jeg da..

i forrige sv.skap la jeg på meg 16.

Skrevet

Hei!

Du skal ikke bekymre deg for vekta. Det viktigste er at du ikke spiser masse usunn mat og ligger flatt på sofaen. Jeg har en teori om at kvinner med høyere forbrenning kan øke mer enn andre kvinner under svangerskapet. Hvis du er vant med en høy forbrenning, kan det være at kroppen din sparer på energi både for å sørge for at babyen har nok nå under svangerskapet og etterpå under amming. Jeg gikk opp 3-4 kg de første 13 ukene sist svangerskap, totalt 18 kg (tror jeg). Hadde endel vann i kroppen, så når jeg veide meg etter svangerskapet (1 uke etter fødsel) var det ikke mer enn 3 kg igjen. Disse har imidlertid hengt ved meg, uavhengig av amming. Gikk faktisk ned 1 kg etter jeg sluttet å amme.... ?! Denne gangen har jeg gått litt ned i vekt igjen. Er nå ca 12 fullgåtte uker og veier 59,8 mot 61,7 i uke 5. Dette henger nok sammen med en mageinfluensa jeg hadde forrige uke.

Bare lev sunt, spis godt (men ikke for to) og kos deg, så kommer vekta til å stabilisere seg på et nivå som er riktig for deg :-)

Skrevet

Takker så masse for alle svar! Er bare jeg som freaka litt ut når jeg syntes jeg hadde gått opp så mye,men det stabiliserer seg sikkert. Nå som jeg begynner å få litt overskudd igjen så har jeg tenkt og begynne å trene igjen,få de på treningsenteret jeg trener på til å sette opp et program tilpasset mitt gravide legeme:)

Var godt å lese svarene jeg fikk,roet meg litt ned:)

Takk,takk

Klem

Skrevet

Hei du:)

vet du?? jeg har tenkt akkurat samme som deg...har gått opp 4 kg og er 9+4 i dag. Er også redd for å gå veldig opp da jeg gikk opp 30 kg med datteren min...helt grusomt vanskelig og få av igjen....håper virkelig jeg slipper de kg denne gang...har også vært gravid en gang etter dette som ikke gikk veien og da la jeg også på meg ca 5 kg frem til uke 11+5....men rett etter utskrapningen så var jeg tilbake i normalvekt....jeg sjekket litt rundt dette og det viste seg at man får litt vann i kroppen og ekstra blod eller hva det sto som også er med på vektoppgang....så jeg trøster meg litt med det og gleder meg til kvalmen er over slik at jeg slipper og sitte og spise hver 3 time!!!

Skrevet

Hei, jeg er 170 og 65kg. Ligget stabilt på de siste tre mnd, er 5+5 på vei idag, så har altså ikke gått opp noe enda.

Når begynte vektøkningen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...