CMH Skrevet 23. november 2009 #1 Skrevet 23. november 2009 For å gjøre en lang historie kort. Vår tidligere huseier skylder oss kr 8000 i forskuddsleie/depositum ( hun har skrevet under på i kontrakten at penege skulle settes inn i banken, noe det ikke ble gjort siden hun insisterte på å få de i kontanter) Vi flytta ut før oppsigelsestiden var ferdig og ble enig med henne om at vi skulle få pengene igjen dersom vi var ute innen 14 dager, og leiligheten var ferdig vasket osv. Vi stressa som pokker da vi måtte flytte på så kort tid, men tenkte det var greit siden vi fikk penger igjen. Før vi flyttet hintet hun sakte men sikkert om at det kunne ta sin tid før vi fikk penger tilbake siden hun hadde dårlig råd osv. På flyttedagen da vi skulle gå igjennom leil begynte hun med en eneste gang å finne feil og konkluderte med at det ikke var vasket. Vi ble dermed enig om at vi skulle finpusse på vaskinga litt og møtes noen timer senere for å gå igjennom leiligheta på nytt. Under vaskinga ( vi var 5 stk som vasket på nytt) fikk vi beskjed om at hun var dratt hjem igjen og at vi skulle møtes om 14 dager for å gå igjennom leilgheten og levere nøkler. Vi sendte henne nøklene og hun returnerte dem i posten og anmeldte oss deretter til politiet for at vi ikke leverte henne nøklene. Huff, er så mye tull med henne. Bare gruer meg til å se henne igjen. Har hun rett å holde tilbake et helt dep/forskuddsleie fordi hun TROR det ikke var vasket? Vi har 5 vitner på at det ble vasket.. Leiligheten var strøken faktisk. Hun har løyet mye, anmeldt oss 2 ganger på falsk grunnlag blant annet. Jeg tror hun ikke vil betale oss fordi hun ikke har råd ( alenemor med masse lån).. Uff, rotete innlegg det her. Hun har tom skaffa seg advokat til i morgen.. Kan noen forklare hvordan et forliksmøte foregår? Kommer de bare å bedømme saken ut ifra hvem de tror mest på?
* 5 om dagen * Skrevet 23. november 2009 #2 Skrevet 23. november 2009 jeg vet ikke så mye om dette, men jeg tror ikke ho kommer så langt. men kan være en fordel for ho at ho har skaffet seg en advokat, ho får jo fri rettshjelp,så det koster ho ikke noe. men finn frem alt av bevis du måtte ha,bilder,og alt annet som er tenkelig,som kan bevise hva ho har holdt på med. lykke til...går bra, dere er jo ikke de som må stå til rette for noe,dere skal jo ha tilbake det dere har krav på.
CMH Skrevet 23. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2009 Hun har ikke fri rettshjelp, in fact hvis vi taper krever hun at VI betaler advokaten hennes. Av en eller annen merkelig grunn mener hun at VI skylder henne 8000! 3000 for husleie siden nøklene ikke ble levert til rett tid ( vi sendte dem jo, men hun returnerte som sagt) og 5000 for at hun angivelig nok sendte inn et vaskebyrå etter at vi vasket for å vaske der.. Min tante som var med og vasket er utdannet vaskehjelp, og har skrevet et bekreftende brev på det. Har også et vitne med som skal være med på møtet. Kjenner jeg er dårlig..
Ugl@ Skrevet 23. november 2009 #4 Skrevet 23. november 2009 Spørs om pengene er tapt, blir ofte ord mot ord. Dere har vært ufattelig naive. Depositum skal settes inn på en sperret konto i leietakers navn og renter skal også tilfalle leietaker. Huseier skal ha tilgang til kontoen men kan ikke ta ut penger der før leieforholdet har opphørt, og kun da hvis det er gode grunner, som enten menglende husleie, eller vesentlige mangler med boligen som feks manglende nedvask, skader på boligen som ikke går under normal slitasje. Jeg tror dere har blitt grundig lurt, eller så kjenner ikke huseieren heller til regelverket.
CMH Skrevet 23. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2009 Det er akkurat det!! Vi ville overføre pengene på konto, men hun insisterte på å få pengene i kontanter. I det tidspunktet vi skulle flytte var jeg nær ved termin og vi var bare desperat etter å komme oss inn i ny leilighet. Var nok dumme nok til å tro at hun satte inn pengene et sted, men der tok vi feil. Jeg tror som sagt hun holder tilbake penger fordi hun ikke har råd. Hun har lurt oss fra starten av føler jeg.. I det tidspunktet vi flyttet inn var huset hennes der hun bodde før brent ned. I mai sa hun oss opp fordi hun skulle flytte inn selv, nettopp fordi huset var nedbrent. Hun visste mao at vi var ute etter langtidsleie og at hun selv skulle flytte inn der hvis ikke vi var intresert i å kjøpe leiligheten etterhvert.. Dette kommer til å bli ord mot ord, men håper ting går bra. Huff.
*Rutletutt* Skrevet 23. november 2009 #6 Skrevet 23. november 2009 Det som vanligvis foregår under et forliksrådsmøte er at det er tre dommere (lekdommere, dvs ikke-jurister) som sitter og skal prøve og mekle mellom partene. Det er jo det som er hensikten med forliksrådet, å komme til et forlik så en slipper å ta saken videre i rettssystemet. Partene har rett til (dersom det er varslet minst en uke før møtet) å la seg representere av advokat, men man kan også møte opp uten. Blir partene ikke enige kan en av to ting skje. Dette er jo snakk om et lite beløp, 8000?, så da er det nok at en av partene begjærer dom. da kan forliksrådet, dersom de finner at saken er godt nok opplyst og ikke for komplisert, avi dom i saken. Dersom ingen av partene vil at saken skal gå til doms, må den da innstilles - dvs at neste steg blir da tingretten. Det samme skjer også dersom forlikrådet finner at saken ikke er godt nok opplyst eller for komplisert til at de kan avsi dom - må huske på at de ikke er jusrister, men de har jurister som kan veilede dem. De skal følge gjeldene rett og selvsagt ikke avsi dommer helt virkårlig - dommen skal være begrunnet og konklusjonen skal støttes av den begrunnelsen som gis. Det kommer veldig an på saken om det er tilstrekkelig om de gir medhold til hvem de tror mest på, men noen ganger er jo det riktig rett, at det en finner overveiende sannsynlig avgjør utfallet - men det skal i såfall begrunnes. Lykke til i morgen!
Anna Anka Skrevet 23. november 2009 #7 Skrevet 23. november 2009 Hvorfor ble ikke pengene satt inn på en depositumskonto? Opptre som den mest saklige i morgen så ordner det seg sikkert ;-) Lykke til!!
Ugl@ Skrevet 23. november 2009 #8 Skrevet 23. november 2009 Spørs hvem som blir sett på som mest troverdig, mulig hun har fortrinn som kommer med advokat, dere bør i hvertfall sette dere inn i regelverket og ha med dere dokumentasjon og henvise til lovverket. http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig Liken over kan kansje være til nytte.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 23. november 2009 #9 Skrevet 23. november 2009 Hmmm har ikke greie på forliksrådet, men vi leide mens vi bygget huset. Og da måtte jeg være med huseier i banken, for vi måtte begge skrive under da hun opprettet depositumskonto. Kostet visst 500,- å opprette en slik konto, men det var det huseier som betalte. Da vi skulle ha pengene ut igjen, etter endt leie, måtte vi være der begge to igjen, for pengene kunne ikke tas ut uten begges samtykke. Kan virke som om huseieren deres ikke har fulgt alle lover og regler når det gjelder utleie. Og selv om dere ikke hadde vasket godt nok, skal hun ikke ha hele depositumet. Da skal hun ha det et firma tar for å vaske ned leiligheten. 1500,- kanskje??
CMH Skrevet 23. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2009 Er det jeg og mener, at begge partene må være der for å opprette en dep.konto. Samme når pengene skal taes ut igjen. Vi flyttet ut 31 Mai, før 1 Juni skulle vi være ute. Leiligheten var vasket og vi var som sagt utflyttet før fristen.. Hun mente at vi ikke hadde vaska godt nok første gangen vi gikk igjennom leil, vi skulle som sagt gå igjennom leiligheten en gang til noen timer senere men da stakk hun. Antageligvis for å slippe å gå igjennom leiligheta og deretter slippe å betale oss tilbake. I et brev hun hadde sendt til forliksrådet igjen, påstår hun at hun ble igjen her i denne byen og så over leiligheten. Hun mente fortsatt at det ikke var vasket. Noe jeg tror hun vet, men ikke vil innrømme. Hun påstår i brevet at hun etter denne saken er over, vil sende inn et vaskebyrå for å nedvaske leiligheten og at det antageligvis vil havne på en regning på ca 5000 kroner. Men saken er at hun allerede har flytta inn. I brevet skriver hun og at "leiligheten kan per idag inspiseres om den er vasket" MEN hun bor jo der! Til politiet har hun meldt oss for skremmende og truende atferd. Løgn. Det er sånn hun har opptrådt. Hver gang vi har prøvd å konversere med henne på tlf har hun begynt å rope og skrike. Den dagen vi gikk igjennom leiligheten ropte og skrek hun så høyt at jeg kunne høre henne i bilen, bildøren og døren til leiligheten var da lukket igjen, mens bilen sto rett utfor leiligheten.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 23. november 2009 #11 Skrevet 23. november 2009 Man skal jo alltid være begge parter når man inspiserer leil. Hvis det mot formodning ikke er bra nok vasket, skal man få mulighet til å rette det opp (altså skulle dere da vasket en gang til, etter som jeg forstod så gjorde dere det?) Og da kan det jo ikke bli bedre? Tror ikke hun har så mye å fare med her, nettopp fordi hun mest sannsynlig har brukt opp depositumet deres, og det er ikke lov. Politianmeldelsen vil vel mest sannsynlig bli henlagt for mangel på bevis. Og det koster IKKE 5000,- å få en leil. nedvasket. Hvor stor var den da? 500kvm? He he nei da, tror ikke du skal engste deg, i forliksrådet må man nok dekke sine egne advokatutgifter. Selv i en rettsak, kan det ende med at man må dekke egne kostnader. Selv om man er vinner av saken.
lille sprelle Skrevet 23. november 2009 #12 Skrevet 23. november 2009 vær ryddig og tydelig. ha med dokumentasjonen du har (ev også mail/sms) prøv å ikke hisse deg opp eller bli usakelig vær pedagogisk. hennes situasjon er uvedkommende, om det blir trukket frem, så bør du ha et greit svar uten at det skal virke som en konkurranse i hvem som har det "værst" medlemmene i rådet ønsker en riktigst mulig løsning. vær imidlertid forberedt på et "forlik" - atså at du ikke får hele summen og bestem deg på forhånd om det er bra nok. blir temp for høy, er det lov å be om et "særmøte" mellom deg og mannen din f.eks. slik at dere får roet dere ned og tenkt dere om. lykke til!
CMH Skrevet 23. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2009 Jepp, var nok bare småpirk det var snakk om da hun ville vi skulle vaske på nytt igjen :-) Ville nok neppe kostet 5000 kr for et byrå å gjøre det om uansett! Og leiligheten var 90 kvm Politianmeldelen ble henlagt ja, vi visste ikke engang at vi var anmeldt før vi fikk et brev hjem i posten fra politiet om dette. Bare skjønner ikke helt hva advokaten hennes har å stille opp med, vi fikk et brev fra advokatfirmaet at hun har skaffa seg et vitne på at det ikke ble vasket der. Men vi får se. Kan vel oppdatere i morgen etter møtet, blir intresant!
CMH Skrevet 23. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 23. november 2009 En ting til, som jeg lurer litt på. Vi kontaktet styrelederen i borettslaget den dagen leiligheten ble vasket for å få en bekreftelse på at det ble vasket. Hun kunne dessverre ikke komme siden hun var bortreist, men bør vi få en bekreftelse fra henne på at vi kontaktet henne? Tror dere det gjør noen nytte? Siden hun ikke kunne stille opp mener jeg. Vi har tatt kontakt med både banken og politiet for å få bekreftelse på at en dep ikke ble opprettet ( noe de ikke kunne gi oss) og en bekreftelse på at vi ble anmeldt men dette ble henlagt. Dette kunne vi heller ikke få en skriftlig bekreftelse på.. Så jeg bare lurer på om vi har nok med å stille opp med vitner i morgen + alle de brevene husleieren sendte oss og forliksrådet hvor det er spekket på med masse løgner..
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 23. november 2009 #16 Skrevet 23. november 2009 Hun kan jo ikke vise til noen dep.konto. Det meste av bevisene er det jo egentlig hun som skal fremlegge. Her blir det mye påstand mot påstand, så det er bare å svare så ærlig som mulig når du blir spurt.
OsloMor Skrevet 23. november 2009 #17 Skrevet 23. november 2009 For ei røre! De pengene hadde jeg avskrevet, for min egen del. Må jo ta enormt med energi å deale med slike mennesker? Uansett, lykke til, og husk at depositumskontoen krever at begge parter må være tilstede når man tar ut og setter inn penger.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. november 2009 #18 Skrevet 24. november 2009 Vi tar gjerne en oppdatering når du er tilbake:-)
CMH Skrevet 24. november 2009 Forfatter #19 Skrevet 24. november 2009 Heihei. Tilbake nå :-) Tror møtet gikk bra, men vitnene hadde vi meldt inn for sent så de kom ikke med, kjipt. Men det såklate vitnet hennes (husvertens) var så dårlig til å forklare og endra forklaringen sin flere ganger underveis under forlikshøret. Virket som dommerne var på vår side egentlig. Husverten hisset seg også opp under forhøret og skrek blant annet "sverg ved djevelen hva du sa når du satt på gulvet"(?) til meg, Og også hun endret forklaringen sin flere ganger underveis. Så ut som om dommerene bare lo av henne innimellom, faktisk! Skjønner ikke hva advokaten gjorde der egentlig. Hehe. Håper det går bra, får svar om 2 uker
* 5 om dagen * Skrevet 24. november 2009 #20 Skrevet 24. november 2009 dette høres veldig bra ut, de har nok "drite på draget" som vi sier her, med å ikke beherske seg i en situasjon som er såpass alvorlig... så dette går nok bra...men 2 lange uker å vente da:-/
CMH Skrevet 24. november 2009 Forfatter #21 Skrevet 24. november 2009 Jepp, litt dumt var det. Men men.. Håper saken går i vår favør, ellers må vi ut med 10k i saksomkostninger visstnok, om forliksrådet bestemmer det..
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. november 2009 #22 Skrevet 24. november 2009 er det saksomkostninger i forliksrådet altså?
CMH Skrevet 24. november 2009 Forfatter #23 Skrevet 24. november 2009 Ja altså, motparten krever at vi betaler advokatregninga på 10 000 kr.. Å ta opp saken i forliksrådet koster 1000 kr, men det betaler taperen i saken.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 24. november 2009 #25 Skrevet 24. november 2009 Ok, men det at dere skal betale advokatregn. blir vel ikke aktuelt? Vi var nemlig i rettsak i tingretten i jan. Vi vant saken men måtte dekke våre egne saksomkostninger. Da ville det jo være rart om dere må dekke hennes utgifter, hun valgte jo advokat selv, noe man ikke trenger i forliksrådet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå